تاثير نرخ بهره در تعيين قيمت سكه طلا

تاثير نرخ بهره در تعيين قيمت سكه طلا
اين روزها در حالي معاملات آتي سكه در بورس كالا صورت مي‌گيرد كه هنوز براي بسياري از خريداران، تاثير نرخ بهره بر تعيين قيمت نهايي چندان جدي مورد توجه قرار نگرفته است.
اين روزها در حالي معاملات آتي سكه در بورس كالا صورت مي‌گيرد كه هنوز براي بسياري از خريداران، تاثير نرخ بهره بر تعيين قيمت نهايي چندان جدي مورد توجه قرار نگرفته است، در اين زمينه كارشناسان فعال در بخش قراردادهاي آتي نظرات مختلفي دارند؛ به طوري‌كه برخي از تاثيرات مستقيم نرخ بهره بر روند بازار و چگونگي سازوكار آن خبر مي‌دهند. اين در حالي است كه عده‌اي ديگر براين باورند نرخ بهره تنها واسطه يكي از مكانيزم‌هاي تاثيرگذاري است و به همين خاطر نقشي غيرمستقيم در اين راه ايفا مي‌كند.
نرخ بهره تاثیر مستقیم در کشف نرخ بازار ندارد
وحيد حسين‌زاده، يكي از مديران بورس كالايي در پاسخ به اين سوال كه نرخ بهره چه تاثيري در روند تعيين كشف نرخ سكه آتي دارد، اظهار داشت: نرخ بهره به صورت مستقيم در تعيين و كشف نرخ بازار تاثيرگذار نيست، در واقع نرخ بازده مورد انتظار كه نرخي ذهني است در كشف نرخ بازار موثرتر است.
اين كارگزار بورس در ادامه افزود: در هر صورت بهتر است گفته شود نرخ بهره در زماني برآورد و تاثيرگذار مي‌شود كه از سوي معامله گران با ميزان سود تعيين شده در ارتباط باشد.
حسين‌زاده خاطرنشان كرد: اگر فرصت اقتصادي به معني مهياسازي شرايط رشد اقتصادي وجود داشته باشد، در اين صورت نرخ بازده مورد انتظار تحت تاثير شرايط اقتصادي، انتظارات سرمايه‌گذار از معامله و نرخ بهره مي‌تواند در تعيين و كشف نرخ موثر باشد.
وي درباره اينكه چرا تفاوت نرخ در نظر گرفته شده براي هر يك از سررسيدهاي معاملاتي بالاست، اظهار داشت: علاوه بر دلايلي كه گفته شد، تصور غالب عموم هم بر اين است كه «نرخ طلا در آينده همواره بالاتر از نرخ امروز است» كه با توجه به نوع بازارهاي آتي، هميشه جنبه‌هاي رواني در قيمت نهايي بازار تاثير دارد.
براي سفته باز نرخ بهره مهم نيست
رفيعي يكي ديگر از كارگزاران بورس كالا نيز درباره اينكه تاثيرات نرخ بهره بر بازار چگونه است، افزود: اساسا نرخ بهره در بازار تنها از سوي كساني كه عمليات آربيتراژها را انجام مي‌دهند در نظر گرفته مي‌شود و براي سفته باز اصلا نرخ بهره مهم نيست. از سويي نرخ بهره اعمال شده با نرخ بهره كوتاه‌مدت بانكي متفاوت است، در واقع تعيين نرخ بهره در بازار از سوي كارگزار يا سرمايه‌گذار بستگي به توان مالي آن فرد (چه حقيقي و چه حقوقي) دارد؛ بنابراين اگر اعتبار كمتري وجود داشته باشد قطعا نرخ بهره بالاتري در نظر گرفته مي‌شود.
رفيعي در ادامه افزود: عوامل زيادي در تعيين نرخ براي بازار آتي سهيم هستند كه درصد نرخ بهره نيز به عنوان يكي از عوامل غيرمستقيم سهم ناچيزي ايفا مي‌كند.
اختلاف قيمت سررسيدها از نظر تئوريك درست است
از سويي بيات، ديگر كارشناس بورس كالا، اختلاف قيمت 12 هزار توماني بين دو سر رسيد را به خاطر نرخ بهره دانست و درباره دليل اين امر تصريح كرد: شايد اين اختلاف از نظر رواني بالا باشد، اما از نظر تئوريك اين محاسبه كاملا درست است.
بيات در ادامه افزود: اگرچه ممكن است خريداران عدد ثبت شده را بزرگ در نظر بگيرند، اما تا زمان سررسيد خريد زيادي انجام نمي‌شود. اين در حالي است كه از نظر رواني نرخ محاسبه شده منطقي است.
وي خاطرنشان كرد: در بورس با توجه به مكانيزم عرضه و تقاضا كشف نرخ صورت مي‌گيرد و قيمت‌ها شفاف مي‌شود، بنابراين نرخ نهايي را همين سازوكار مشخص خواهد كرد.
اين كارشناس بورس در پايان خاطرنشان كرد: هرچند ممكن است نرخ بهره 6 درصد كوتاه‌مدت بانكي براي معاملات صحيح نباشد؛ اما در هر حال اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه بازاريان اغلب با نرخ بهره‌هاي بيشتر دادوستدهايشان را انجام مي‌دهند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۳:۵۳ قبل از ظهر
نظرات (1)

یلدا دانش  ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱:۵۰:۳ بعد از ظهر

وای وای ، چه چیزایی میشه پیدا کرد . کسی میتونه اطلاعات بیشتر در مورد این نوع مدل ها به من بده ؟؟؟؟؟

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد