بازارجهاني ركورد زد، سكه طلا 340 هزار تومان شد

بازارجهاني ركورد زد، سكه طلا 340 هزار تومان شد
طولاني شدن انتظار بازارهاي جهاني براي دريافت اخبار خوش از روند بحران‌زدايي اقتصادي، تنها به نفع سفته‌بازان بازار جهاني طلا تمام مي‌شود كه هر روز خبري خوش از ركوردزني جديد در اين بازار را دريافت مي‌كنند.
فتح قله تاريخي در بازار طلا
طولاني شدن انتظار بازارهاي جهاني براي دريافت اخبار خوش از روند بحران‌زدايي اقتصادي، تنها به نفع سفته‌بازان بازار جهاني طلا تمام مي‌شود كه هر روز خبري خوش از ركوردزني جديد در اين بازار را دريافت مي‌كنند.ديروز پيش‌بيني‌هاي ابتداي هفته مبني‌بر اينكه بازار جهاني طلا به زودي قله 1300 دلاري براي هر اونس را نيز فتح مي‌كند به واقعيت پيوست و بازار داخلي نيز تحت‌تاثير همين خبر به پرواز درآمد.بر همين اساس، در پي كاهش ارزش دلار، قيمت جهاني طلا روز گذشته به شدت افزايش يافت و هر اونس طلا به حدود 1295 دلار رسيد.پس از اظهارات بن برنانكه، رييس فدرال رزرو آمريكا مبني‌بر نگراني از وضعيت اقتصادي اين كشور در سال 2011 ارزش دلار در بازارهاي بين‌المللي كاهش يافت. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، كاهش ارزش دلار و اظهارات مقام‌هاي فدرال رزرو در خصوص احتمال اجراي بسته‌هاي محرك مالي بيشتر طي ماه‌هاي آينده و اتخاذ سياست‌هاي انبساطي تاثير زيادي بر افزايش قيمت جهاني طلا داشته است.روز گذشته بهاي انواع سكه در بازارهاي داخلي نيز نسبت به روز گذشته افزايش يافت. هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد با بهاي 326 هزار تومان و تمام‌سكه بهار آزادي طرح قديم 340هزار تومان به فروش رسيد.
قيمت جهاني طلا به مرز1295 دلار رسيد
در پی كاهش ارزش دلار، قيمت جهاني طلا روز گذشته به شدت افزايش يافت و هر اونس طلا به بالاي 1290 دلار رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، پس از اظهارات بن برنانكه، رييس فدرال رزرو آمريكا مبني بر نگراني از وضعيت اقتصادي اين كشور در سال 2011، ارزش دلار در بازارهاي بين‌المللي كاهش يافت.
قيمت هر اونس طلا در بازار لندن به بيش از 35/1293 دلار رسيد. قيمت طلا روز گذشته نيز به 1290 دلار در هر اونس رسيده بود.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي كاهش ارزش دلار و اظهارات مقام‌هاي فدرال رزرو در خصوص احتمال اجراي بسته‌هاي محرك مالي بيشتر طي ماه‌هاي آينده و اتخاذ سياست‌هاي انبساطي تاثير زيادي بر افزايش قيمت جهاني طلا داشته است.
كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه قيمت طلا طي روزهاي آينده به بيش از 1300 دلار خواهد رسيد.
سكه طرح جديد 326 هزار تومان و نيم‌سكه 163 هزار تومان
ارزش انواع سكه بهار آزادي روز گذشته در بازارهاي داخلي نسبت به روز قبل از آن تقويت شد؛ به نحوي كه هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد با قيمت 326 هزار تومان و نيم سكه بهار آزادي 163 هزار تومان به فروش رسيد.
طبق گفته‌هاي فعالان بازار، روز گذشته بهاي انواع سكه در بازارهاي داخلي نسبت به روز قبل از آن افزايش يافته است و البته با قيمت‌هاي متفاوتي در نقاط مختلف كشور به فروش مي‌رسد. اين گزارش حاكي است، در روز گذشته هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد با بهاي 326 هزار تومان، تمام سكه بهار آزادي طرح قديم 345 هزار تومان، نيم سكه بهار آزادي 163هزارتومان و ربع سكه 82 هزار و 500 تومان در بازارهاي غيررسمي به فروش رسيد.
روز گذشته در بازارهاي داخلي قيمت هر مثقال طلاي 17 عيار برابر 141 هزار و 500 تومان، قيمت هر مثقال طلاي 18 عيار برابر 150 هزار و 530 تومان و قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 32هزار و 670 تومان برآورد شده است.
گزارش‌هاي رسمي بيانگر فروش هر اونس طلا با ارزش 30/1293 دلار در بازارهاي جهاني است و اين رقم بيانگر رشد 2 درصدي در مقايسه با 24 ساعت گذشته است. همچنين هر اونس طلا روز گذشته در مقايسه با 24 ساعت قبل از آن در بازارهاي جهاني با 28/20 درصد رشد برابر 95/1292 دلار خريداري شده است.
دلار يك گام ديگر به سقوط نزديك شد
با كاهش ناگهاني ارزش دلار در ساعات پاياني سه‌شنبه شب يورو در صدر اقتصاد جهان ايستاد.ارزش دلار در ساعات پاياني سه شنبه شب به وقت ايران به پايين‌ترين سطح خود در ماه جاري ميلادي رسيد.
بنابراين گزارش با كاهش قيمت دلار در بازارهاي بين‌المللي ارزش يورو افزايش يافت و در بالاترين سطح خود تا ساعت 23:40 سه‌شنبه 30 شهريور به ميانگين 328/1 دلار رسيد كه در مقايسه با روز گذشته 014/0 درصد افزايش داشت.
به گفته كارشناسان و تحليل‌گران اقتصادي، دلار مي‌رود تا همچنان در سراشيبي نزول به پرتگاه سقوط نزديك شود و به اعتقاد كارشناسان تنها راه باقي‌مانده براي حفظ ارزش آن در بازارهاي بين‌المللي، تسليم در برابر قيمت كنوني است.
پيش بيني مي‌شود كاهش ارزش دلار در برابر ارزهاي قدرتمند ديگري همچون يورو و پوند در مقاطع مختلفي از زمان فعاليت بازارهاي جهاني ادامه يابد و نبرد بي‌وقفه دلار با ساير ارزهاي معتبر دنيا همچنان ادامه داشته باشد. بنابراين انتظار مي‌رود پس از كاهش قابل توجه در شب گذشته ارزش دلار تا پايان امروز با نوسانات نسبتا ثابتي همراه باشد.
روز گذشته هر دلار آمريكا در بازار تهران 1056 تومان و هر يورو 1377 تومان و هر پوند 1655 تومان به فروش مي‌رسد.
به گفته كارشناسان و تحليل‌گران اقتصادي طلا توانسته پايه‌هاي ثبات خود را در بازارهاي جهاني محكم كند و پيش‌بيني مي‌شود سير صعودي ارزش اين فلز گرانبها همچنان ادامه داشته و سهم عمده‌اي از سرمايه‌گذاري در بازار‌هاي جهاني در روزهاي اخير به سرمايه‌گذاري در بازار طلا اختصاص يابد.در بازار ‌كم‌ رونق مبادلات كالا پس از ركود اقتصادي گذشته، طلا اولين و تنها عنصري بوده كه خود به تنهايي تاج زرين پادشاهي را بر سر گذاشته و نظر اغلب كشور‌هاي بزرگ صنعتي و توسعه يافته را در سرمايه‌گذاري به خود جلب كرده است. بنابراين با پايان ركود اقتصادي و گردش دوباره چرخ اقتصاد جهاني، اين طلا بوده كه توانسته خيال عده زيادي از سرمايه‌گذاران بزرگ را از بابت تبديل سرمايه و دارايي‌هاي خود به يك عنصر مقاوم در برابر ضربات مهلك اقتصادي بازارهاي جهاني آسوده كند.
با بررسي روند بازار طلا در طولاني مدت و ثبت فراز و فرودهاي ارزش آن در بازارهاي جهاني نمودار حاصل را مي‌توان از جمله نمودارهاي مقاوم در برابر حملات بي‌وقفه كاهش يا افزايش ارزهاي معتبر دنيا دانست.
به گفته فعالان بازار، كاهش قيمت جهاني طلا در هر دوره تحت تاثير نوسانات قيمت ارزهاي معتبر دنيا از جمله دلار قرار گرفته؛ اما ثبات نسبي و حفظ ارزش مادي و جايگاه معنوي اين فلز گرانبها در بين عموم مردم جهان و فرهنگ‌هاي بزرگ دنيا موجب شده تا بازار داغ خريد و فروش آن هيچ‌گاه در موقعيت ركود ساير عناصر بازارهاي جهاني قرار نگيرد.
بدين ترتيب نقش طلا در اقتصاد جهاني در سال‌هاي اخير پررنگ‌تر از قبل شده و زرق و برق اين فلز سرخ توانسته چشم بسياري از كشورهاي بزرگ و توسعه يافته را بيش از پيش به خود خيره سازد و راه را براي تبديل بخش عمده‌اي از ذخاير ارزي آنها به طلا باز نگه دارد.
مهم‌ترين عوامل تاثيرگذاربر نوسانات قيمت طلا
به گفته برخي از كارشناسان، نوسانات قيمت جهاني طلا تحت تاثير عوامل مهمي همچون افزايش يا كاهش ارزش ارزهاي قدرتمند و معتبر كشورهاي بزرگ اقتصادي و نقش آنها در روند كنترل بازارهاي جهاني و همچنين رونق يا ركود اقتصاد آنها قرار مي‌گيرد.
از ديگر موارد مهمي كه تاثير مستقيمي در تغيير ارزش طلا در بازارهاي جهاني دارد، مي‌توان به اخبار مهم سياسي و فعاليت‌هاي نظامي كشورهاي ابرقدرت دنيا اشاره كرد.
در سال‌هاي اخير به دليل تحركات نظامي آمريكا در منطقه خاورميانه و نقش اين كشورها در تغيير نگرش سياسي كشورهاي منطقه و ايجاد ناامني سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در اين منطقه از جهان موجب شده تا اين فعاليت‌ها تاثير نامطلوب خود را در بازارهاي جهاني نشان دهد.
بنا براين گزارش از جمله اين تاثيرات كاهش مقطعي يا طولاني‌مدت ارزش دلار در برابر ساير ارزهاي معتبر جهان بوده است كه اين امر مي‌تواند به طور مستقيم و به تنهايي سير افزايشي ارزش طلا در بازارهاي جهاني را ايجاد كند.
بنابر نظر كارشناسان و تحليل‌گران اقتصادي، حضور نظامي آمريكا در منطقه و افزايش نارضايتي كشورهاي مختلف جهان و تغيير در نگرش افكار عمومي مردم دنيا نسبت به جايگاه آمريكا در برقراري صلح و ثبات امنيتي و اقتصادي موجب شده تا ضربات مهلكي بر درخت تنومند اقتصاد بزرگ جهان و بازارهاي جهاني وارد شود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۰:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد