در جلسه صنف طلافروشان با سازمان مالیاتی چه گذشت؟

در جلسه صنف طلافروشان با سازمان مالیاتی چه گذشت؟
فعالان صنف طلا، برای مخالفت های خود با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دلایلی مانند این که مالیات ارزش افزوده سبب می شود، صنف طلا و جواهر مشتریان خود را از دست بدهد و سود کمتری نصیب اعضای صنف شود، مالیات را باید از اجرت ساخت طلا گرفت و نه از خود طلا به عنوان یک کالای لوکس و ... را مطرح می کنند/ با وجود این، گفته می شود، دلیل اصلی مخالفت های صنف طلا فروشان با اجرای این قانون، ترس از شفافیت سازی معاملات در این صنف و بالا رفتن مالیات بر درآمد آنان به دلیل آشکار شدن...
روز شنبه، نشستی مشترک میان روسای اتحادیه های طلای سراسر کشور با مسئولین سازمان مالیاتی کشور برگزار شد که هدف از آن، ایجاد هماهنگی در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بود؛ اما این نشست به دلیل اعتراضات پیایی فعالان اتحادیه ها و اعلام عدم اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی صنف طلا و جواهر بدون نتیجه پایان یافت.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، به دنبال این نشست ناموفق صبح، قرار شد بعدازظهر همان روز، نشستی دیگر در دفتر رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شود؛ اما یکی دو ساعت مانده به زمان برگزاری نشست دوم، مسئولان اتحادیه ها اعلام نمودند که در این نشست شرکت نمی کنند و ترجیح می دهند، خواسته هایشان را از راه ادامه بستن مغازه های خود پیگیری کنند.
در جلسه چهار ساعته صبح روز شنبه مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور با هماهنگی رئیس شورای اصناف کشور و رئیس اتحادیه کشوری طلا، تلاش کردند به همه ابهامات و پرسش های فنی اعضای صنف طلا و جواهر درباره چگونگی اجرای مالیات بر ارزش افزوده پاسخ دهند؛ اما روسای اتحادیه های طلا و اعضای شرکت کننده از طرف آنان با طرح مسائلی غیر مرتبط، همچنان خواستار توقف اجرای قانون بوده و برآن پافشاری می نمودند.
طلافروشان چه می گویند؟
فعالان صنف طلا، برای مخالفت های خود با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، دلایلی مطرح می کنند که برخی دلایل اجرا نکردن قانون از طرف اعضای صنف به قرار زیر است:
ــ مالیات ارزش افزوده، سبب می شود صنف طلا و جواهر، مشتریان خود را از دست بدهند و سود کمتری نصیب اعضای صنف شود.
ــ مالیات را باید از اجرت ساخت طلا گرفت و نه از خود طلا به عنوان یک کالای لوکس.
ــ شفافیت ناشی از اجرای قانون، باعث پرداخت مالیات بر درآمد بیشتری برای اعضای صنف می شود.
ــ اعضای صنف طلا و جواهر به دلیل فقدان سواد و معلومات کافی، قادر به انجام تکالیف قانونی ناشی از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده نیستند.
با وجود این، گفته می شود، دلیل اصلی مخالفت های صنف طلا فروشان با اجرای این قانون، ترس از شفافیت سازی معاملات در این صنف و بالا رفتن مالیات بر درآمد آنان که این مهم به دلیل شفاف شدن همه معاملاتشان است؛ امری که میزان فرار مالیاتی در این صنف و دیگر اصناف را به کمترین میزان می رساند.
در این زمینه، گفتنی است، عسکری، رئیس سازمان امور مالیاتی نیز در دفاع از قانون مالیات بر ارزش افزوده گفته است:
هم اکنون پنجاه تا شصت هزار نفر در صنف طلا فروش مشغول هستند که تنها 20 تا 25 درصد فروشنده ویترینی طلا هستند و بقیه در هفده رسته مرتبط با طلا و جواهر مانند کارگاه‌های ساخت طلا مشغولند که از مالیات بر ارزش افزوده معافند و فروشندگان طلا مشمول می‌شوند.
رئیس سازمان امور مالیاتی، با بیان اینکه مردم به عنوان پرداخت کننده واقعی مالیات بر ارزش افزوده هستند، گفت: مردم با بزرگواری، اعتراضی به اجرای قانون ندارند و می‌دانند این 3 درصد شامل یک و نیم درصد مالیات، وارد خزانه کشور و آبادانی کشور و یک و نیم درصد عوارض برای عمران شهرها استفاده می‌شود.
عسکری با بیان اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران بسیار پایین و ناچیز است، گفت: در زمان تصویب قانون، انگیزه اصلی از تصویب این نرخ یعنی 3 درصد، شاید درآمد‌زایی نبود؛ هرچند درآمد آن هم قابل توجه است، نکته مهمتر این که اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به شفاف‌سازی فعالیت اقتصادی کمک کرده و جریان داد و ستد کالا و خدمات را شفاف و روشن می‌کند.
عسکری افزود: من به عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی، مکلف به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستم و هیچ توجیهی برای عقب‌نشینی از قانون نیست؛ اما در عین حال به دوستان صنف طلا فروش گفته‌ایم، بگذارید قانون اجرا شود و اگر مباحثی در حین اجرا پیدا شد، همان گونه که درباره دیگر اصناف مانند بیمه‌ها و پایانه‌های حمل و نقل وجود داشت، در حین اجرا، رفع و در مسیر اجرا قانون آن اصلاح می شود.
عسکری تأکید کرد: گمان می‌کنم اجرا شدن قانون، مسیر راحت‌تری برای ما روشن می‌کند و چهارچوب کار مشخص‌تر خواهد شد.
رئیس سازمان امور مالیاتی درباره ایراد برخی از اصناف طلافروش مبنی بر ناآگاهی از نحوه اجرای قانون گفت: دویست هزار نسخه بسته قانون و نحوه پر کردن اظهارنامه برای اصناف ذیربط فرستاده شده و 77 هزار و 500 نفر آموزش رو در رو گذراندند و البته در این باره باید گفت که اصناف طلا فروش، قانون را خوب بلدند و موشکافانه مسائل را می‌دانند.
گفتنی است، اکنون قانون مالیات بر ارزش افزوده، طیف گسترده ای از کالاها و خدمات را در بخش های اقتصاد کشور تحت پوشش قرار داده است.
بنا بر آخرین آمارهای موجود، از آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون، مردم و مودیان در گروه ها و اصناف گوناگون، حدود 52000 میلیارد ریال مالیات از این بابت پرداخت کرده اند.
منبع خبر: تابناک
  ۷ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۲:۱۳:۵۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد