درددلهاي يك فعال بازار طلا در گفت‌وگو با فارس

درددلهاي يك فعال بازار طلا در گفت‌وگو با فارس
يك فعال بازار طلا با انتقاد از طلبي كه تعداد معدودي زرگر براي بسته بودن مغازه‌هاي طلا فروشان دارند گفت: متاسفانه بسياري از مغازه‌هاي طلا فروشي كه اجاره‌اي است به دليل بسته بودن اجاره‌هاي آنها عقب افتاده و چك‌هاي بانكي برگشت خورده است.
اين فعال بازار طلا كه نگران افشاي نام خود بود، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با تاكيد بر اينكه عامه طلا فروشان تاكيد بر اين دارند كه قانون بايد اجرا شود، گفت: اگر در مورد نحوه اجراي قانون صحبت و مذاكره‌اي وجود دارد بايد از طريق جلسات كارشناسي و نمايندگان صنف طلا فروش با نمايندگان دولت در جلسات كارشناسي حل شود.
وي افزود: متاسفانه بسته بودن حدود 13 روز مغازه‌هاي طلا فروشي باعث شده اصناف مرتبط با طلا فروشان مانند مخراج كاران، آبكاران، طراحان طلا، تعميرات طلا، مرصع كاران بيكار بمانند و بعضي از فعالان اين صنف به مسافرت رفته‌اند در حالي كه اجاره مغازه‌هاي آنها و چك‌هاي بانكي‌اشان برگشت خورده است.
اين فعال بازار طلا فروشي افزود: فقط آن تعداد از طلا سازان كه با امكانات مناسب حدود 30 يا 40 كيلو طلا داشتند از اين فرصت استفاده كرده و با ارائه طرح‌هاي جديد نسبت به طراحي مدل‌ هاي نو محصولات طلا اقدام كرده اما بقيه شغل‌هاي مرتبط با طلا فروشي متاسفانه بيكار مانده‌اند.
وي افزود: برخي از دوستان من در بازار سبزه ميدان تهران به دليل اينكه مغازه‌هاي آنها در داخل پاساژ قرار داشته و طي 13 روز گذشته تعطيل بوده است قادر به پرداخت اجاره مغازه‌هاي ماهي 3 تا 4 ميليون تومان نيستند و چك‌هاي بانكي‌ آنها برگشت خورده است.
اين فعال بازار طلا گفت: چند روز پيش آقاي كشتي آراي رئيس اتحاديه صنف طلا در جمع طلا فروشان حاضر شده و از آنها درخواست كرد مغازه‌هاي خود را باز كنند اما يكي از اين طلا فروشان گفت تا قضيه 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده روشن نشود اجازه باز كردن مغازه‌ها را نمي‌دهيم و ديگر طلا فروشان نيز او را تشويق كردند.
اين فعال بازار طلا افزود: برخي صاحبان عمده املاك مغازه‌هاي طلا فروشي در سبزه ميدان به دارندگان مغازه‌هاي اجاره‌اي قول داده‌اند چون مغازه‌هايشان بسته بوده نسبت به تخفيف در اجاره اين ماه اقدام مي‌كنند اما بعيد مي‌دانم بقيه صاحبان ملك از اجاره ماهي 3 تا 4 ميليون تومان هر باب مغازه بگذرند.
وي افزود: عمده اختلاف نظر صنف طلا فروش و دولت اين است كه اينها معتقدند طلا يك كالا سرمايه داري براي مردم است و نبايد مشمول ماليات بر ارزش افزوده شود اما كارشناسان سازمان مالياتي مي‌گويند طلا مانند ساير كالاهاي با دوام يك كالاي ساخته شده است كه مشمول ماليات است و بايد 3 درصد از قيمت نهايي اين كالا ماليات اخذ شود.
وي افزود: امروز قيمت هر مثقال طلاي آب شده 151 هزار و 300 تومان بود كه قيمت فروش آن 152 هزار و 300 تومان بود يعني صنف طلا از اين رقم هزار تومان سود مي‌برد. حالا اگر قرار باشد 3 درصد از اين رقم ماليات گرفته شود سودي براي مغازه دار نمي‌ماند و مردم نسبت به خريد كالا به عنوان يك سرمايه كم رغبت مي‌‌شوند.
اين فعال صنف بازار طلا گفت: اينكه گفته مي‌شود طلا فروشان از ترس شفاف شدن درآمد خود مغازه‌ها را بسته‌اند قبول ندارم زيرا افرادي را مي‌شناسم كه ماليات‌هاي سنگيني براي آنها وضع شده اما راه‌هاي برون رفت و گريز از آن بسيار آسان پيدا مي‌شود و از پرداخت ماليات واقعي به راحتي فرار مي‌كنند.
وي افزود: از رسانه‌ها درخواست مي‌كنم طوري حركت كنند كه هر چه سريعتر بازار طلا باز شود و كسب و كار مردم و طلا فروشان جزء و نيز اصناف مرتبط با صنف طلا فروشي دوباره كسب و كار خود را شروع كنند.
وي در مورد حضور برخي از افراد در پشت بام پاساژ سبزه ميدان در تهران گفت: آنها نقش يك دلال قمار باز را ايفا مي‌كنند و طلا فروش نيستند بلكه با اندك سرمايه‌اي به دلالي و قمار بازي سكه مي‌پردازند.
منبع خبر: فارس نیوز
  ۱۳ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۲:۲۴:۱۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد