بیعت مشروط طلا فروشان با دولت

بیعت مشروط طلا فروشان با دولت
بعد از بیش از یک هفته اعتراض بازار طلا به نحوه وصول مالیات بر ارزش افزوده، دیروز طوماری در بازار طلا امضاء شد.
بعد از بیش از یک هفته اعتراض بازار طلا به نحوه وصول مالیات بر ارزش افزوده، دیروز طوماری در بازار طلا امضاء شد.
علی پاکزاد: در حالیکه به نظر می رسد با عرضه طلا توسط بانک مرکزی تعادل به بازار بازگشته است و هیجان قیمت سکه در بازار تهران و کشور تا حدی فرو نشسته ولی به نظر می رسد ولی هنوز طلا فروشان تن به پرداخت سه درصد مالیات بر ارزش افزوده نمی دهند.
این مسئله باعث شده است همچنان فروشندگان طلا در اعتراض بع مالیات بر ارزش افزوده از بازکردن واحدهای صنفی خود خودداری کنند و دولت نیز از شوی دیگر تلاش دارد با مذاکره از موضع قدرت طلا فروشان را راضی کند تا به مالیات بر ارزش افزوده تن بدهند.
البته این مسئله برای دولت از ان جهت اهمیت دارد که در صورت عقب نشینی در مقابل یک مجموعه صنفی و تن دادن به خواسته های آنها و حتی ضعف نشان دادن در برابر خواستهای آنها مجبور است دوباره با تمامی اصناف کشور بر سر میز مذاکره بنشیند و این یه معنی یک عقبگرد تمام عیار خواهد بود.

جدول قیمت بازار طلا


جدول قیمت بازار طلا
از این رو دولت در عین آنکه بر هیات مدیره صنف طلا فروش فشار وارد کرده تا اعضای صنف را به بازگشایی مغازه هایشان وادار کنند از طریق رسانه ها نیز تاکید دارد که در مقابل اعتراضات عقب نشینی نکرده و اگر این کار صورت بگیرد عدالت مالیاتی در کشور برقرار نخواهد شد.
امضای مشروط
اما به نظر می رسد بعد از حدود 10 روز از ادامه اعتراضات اعضای هیات مدیره صنف طلا فروشان در بازار طلا حضور پیدا کرده و ضمن جمع اوری طوماری در خواست کرده اند تا زمانی که در حال مذاکره با سازمان امور مالیاتی هستند اعضای صنف اقدام به بازکردن مغازه های خود کنند ولی در حالی که اعضای صنف طوماری که توسط اعضای هیات مدیره صنف تهیه شده بود را امضا کردند اما حاضر به باز کردن مغازه هاو از سر گرفتن معاملات روزمره نشدند .
قابل ذکر است در پی امضا این طومار واحد مرکزی خبر طی خبری اعلام کرد: طلافروشان تهران امروز در حمایت از دولت و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده با تجمع در مسجد امام در بازار تهران ، طوماری امضا کردند.
در خبر فوق امده است حسن رادمرد رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه براساس این طومار 5 نفر از طلافروشان تهران به نمایندگی انتخاب شدند، گفت: این نمایندگان پس از انتشار طومار و بازگشایی فروشگاه های خود قرار است درباره ابهام قانون مالیات بر ارزش افزوده مذاکره کنند؛  سکه فروشان سبزه میدان بازار تهران فروشگاه های خود را بازگشایی کردند و فروشندگان طلا هم قرار است تا ساعتی دیگر فعالیت خود را از سر گیرند.
قابل ذکر است  ساعتی قبل از امضای طومار در بازار طلا رادمرد رییس مرکز اصناف و بازرگانان در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد: براساس بند (ب) ماده (28) قانون نظام صنفی هر واحد صنفی که تا دو هفته واحد خود را بسته نگه دارد با تصویب هیات عالی نظارت پلمب خواهد شد.
مذاکره در کدام مرحله؟
به هر شکل به نظر می رسد اقدامات انجام شده از سوی دولت برای ان است که در مذاکره با طلا فروشان موضع قدرت را داشته باشند البته در راستای همین موضوع در هفته گذشته اخبار دیگری از سوی مقامات مالیاتی برای نخستین بار عنوان می شد از جمله آنکه دلیل عدم تمایل اعضای صنف طلا فروش به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مبادله طلای قاچاق در بازار است که در صورت شفاف شدن معاملات این نوع معاملات مشخص خواهد شد.
اما به رغم تمامی تاکیدات و تهدید های صورت گرفته صنف طلا با تاکید بر آنکه این اعتراض هیچ نوع جنبه سیاسی نداشته است به اعتراض خود ادامه داده و حاضر به بازگشایی واحدهای صنفی خود نشده اند قابل ذکر است در مودر غیر سایسی بودن اعتراض طلا فروشان ، سردار احمد رادان معاون فرمانده ناجا نیز در آخرین اظهارت خود غیر سیاسی و صنفی بودن این اعتراضات را مورد تائید و تاکید قرارداده است.
اما تمام آنچه در حال حاضر در بازار رخ داده است نشان می دهد امضای طومار اعضای صنف را باید نوعی بیعت مشروط با دولت تلقی کنیم و هنوز تا به نتیجه رسیدن مذاکرات بین دولت و این صنف متمول راه درازی در پیش است.
تبعات اعتراض صنفی
اما تاثیرات این اعتراضات در بازار مورد توجه بسایر از کارشناسان اقتصادی بوده است و این نگرانی از سوی کارشناسان عنوان شده است که در صورت ادامه تعطیلی بازار طلا نقدینگی که در این بازار در گردش بوده است می تواند به سمت بازارهای دیگر میل کند و تبعات قیمتی زیادی به دنبال داشته باشد.
سیداحمد میرمطهری در این زمینه معتقد است اولین بازتاب تعطیلی بازار طلا در بازار ارز رخ داده است و در صورتی که این بازار هم به روی نقدینگی سرگردان بازار طلا بسته شود باید منتظر ورود این نقدینگی به بازار کالایی باشیم، بازاری که در آستانه هدفمند سازی یارانه ها به اندازه کافی دچار انتظارات تورمی هست و ورود این نقدینگی مازاد می تواند برای مجریان قانون هدفمندسازی یارانه ها نیز مشکلات جدی به همراه داشته باشد.
در حال حاضر به نظر می رسد عرضه ارز توسط بانک مرکزی تا حدود شدت افزایش قیمت ارز را در بازار مهار کرده است ولی سئوال اینجاست که عرضه بی حد و حصر توسط بانک مرکزی تا چه زمانی می تواند در بازارا ادامه پیدا کرده و آیا اصلا بازار ارز نقطه اشباعی در نزدیکی قیمت هدف 1060 تومانی دولت دارد؟
به هر شکل قیمت ها در بازار ارز تا پایان هفته میزان تاثیر گذاری اقدامات بانک مرکزی را نشان می دهد و به تبع در بازار طلا نیز اگر مذاکرات به طول انجامد می توان منتظر رشد قیمت ها باشیم آنهم رشدی که ناشی از کمبود عرضه نیست بلکه از رکود مبادلات رسمی ناشی می شود.
جدول قیمت طلا

جدول قیمت طلا


منبع خبر: خبر آنلاین
  ۱۳ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۲:۳۰:۱۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد