چهارراه استانبول عليه حافظ

چهارراه استانبول عليه حافظ
طلا و ارز رقيبان جديد بورس تهران
رشد افسار گسيخته قيمت طلا و ارز در هفته‌هاي گذشته تكان شديدي به بازارهاي مالي كشور وارد كرد تا در اين برهه از زمان بازار سرمايه كشور تنها كانال ورودي نقدينگي نباشد. در حالي از سال 86 بازار سرمايه تنها بازار بي‌ركود در كشور محسوب مي‌شد كه درآن زمان عرضه‌هاي سازمان خصوصي سازي نيز به جذب سرمايه‌هاي كوچك مردمي افزود. اين اتفاق زماني به اوج خود رسيد كه بورس تهران توانست در ابتداي سال جاري با بازدهي چشمگير خود از يك‌سو و ورود ابزارهاي مالي جديد از سوي ديگر،كانون توجه سرمايه گذاران شود.
بازاري كه ارزش آن امروز به 89 ميليارد دلار رسيده است و توانسته رتبه دوم فدراسيون بورس‌هاي جهاني را براي خود حفظ كند. اما بحث هدفمندي يارانه‌ها كه به اعتقاد كارشناسان تاثير خود را بر سودآوري شركت‌ها خواهد گذاشت از يك سو و تكان زلزله وار دو بازار طلا و ارز كه اين روزها توجه تمامي سرمايه گذاران را به خود جلب كرده است از سوي ديگر موجب شد تا بورس تهران دومين و سومين عجايب سال 89 را تجربه كند.چرا كه رشد 6 هزار واحدي شاخص و بازدهي 48‌درصدي بازار سرمايه از ابتداي سال تا كنون جذابيت كافي را براي سرمايه گذاران ايجاد كرده است.
رشد بي‌وقفه قيمت جهاني طلا در حالي در كمتر از يك ماه گذشته به كانون توجه سرمايه‌گذاران تبديل شده است كه رشد قيمت دلار و عطش سرمايه گذاران براي تملك اين برگه تا نخورده نيز به اين شرايط افزوده است. به اعتقاد كارشناسان،گر چه اين رشد تا حدي منطقي به نظر مي‌رسد اما اين رشد نمي‌تواند مبناي درستي براي جذب سرمايه كوچك مردم باشد. در حالي قيمت دلار در چند روز گذشته به اوج قيمت تاريخي خود رسيد كه سرمايه‌گذاراني كه سپرده‌گذاري نزد بانك‌ها را ديگر راه درستي براي گرفتن سود كوتاه مدت نمي‌دانند، روزها در صف طولاني صرافي‌ها ايستادند تا دلاري كه در عرض يك هفته 30 درصد رشد را تجربه كرده است به اميد يك پرش دوباره از آن خود كنند.
اما در اين ميان سوال اكثر سرمايه‌گذاران اين است در اين شرايط آيا رشد قميت طلا و دلار مي‌تواند عاملي براي جذب سرمايه باشد يا بورس همچنان جذابيت‌هاي بيشتري براي ماندن سرمايه‌ها دارد؟ حميد رضا اميريان،كارشناس بازارهاي مالي در اين باره به تهران‌امروز گفت:اگر سرمايه‌گذاران، بازار سرمايه را به قصد ورود به بازارهاي موازي اين بازار ترك كنند،دليل جز بهانه گيري ندارند چرا كه بازار سرمايه از ابتداي سال تا كنون بازدهي قابل توجهي را نصيب سرمايه گذاران كرده است. وي ادامه داد:نوسانات بازار ارز نوساناتي خارج از عرف و غيرقانوني است اما خبر رواني اين نوسانات مي‌تواند موجب خروج پول از بازار سرمايه به سمت اين بازار باشد،گرچه تا كنون چنين اتفاقي به‌طور محسوس رخ نداده است.
به گفته اميريان،بورس تهران نسبت به قبل جذابيت‌هاي بيشتري دارد و اين جذابيت‌ها مانعي براي خروج نقدينگي ازاين بازار است اما آن دسته از سرمايه گذاراني كه سرمايه‌هاي كوچك داشته و بورس را محل مناسبي براي ورود سرمايه خود نمي‌دانند دراين برهه از زمان بازار طلا و ارز را هم نمي‌توانند بازار با ثباتي براي سرمايه گذاراي ارزيابي كنند. به اعتقاد اين كارشناس بازارهاي مالي، رشد قيمت طلا و ارز در حالي از هفته گذشته نگاه سرمايه گذاران را به اين بازار جلب كرده است كه اين رشد قيمت در مقابل بازدهي 48 درصدي بورس تهران ازابتداي سال موجب ترديد سرمايه‌گذاران براي خروج از اين بازار شده اما دركنار رشد قيمت طلا وارز بازار سرمايه چند روزي است كه با افت شاخص مواجه شده است.به‌طوري كه در سه روز كاري گذشته شاخص كل بورس از 18790 واحد به 18749 واحد رسيده است.
روز گذشته،سه بانك سينا، اقتصاد نوين و ملت بيشترين اثر مثبت را بر روي شاخص داشته كه دليل اقبال بازار نسبت به صنعت بانكداري دريافت معوقات بانكي از دولت است. بنابراين بازار در يك وضعيت متعادل بوده و بيشتر در انتظار مشخص شدن جزئيات هدفمندي يارانه‌هاست. مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بازار ارز را با بازار سرمايه قابل مقايسه ندانست چرا که معتقد است بازار ارز، ابزار سرمايه‌گذاري نيست.
حسن قاليباف اصل،مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با موج، در خصوص افزايش نرخ ارز و تاثير آن بر بازار سرمايه اظهار داشت: بازار ارز و بازار سرمايه نمي‌توانند رقيب هم باشند چرا که بازار ارز به عنوان محل تبديل دو پول با يکديگر، ارز را براي صنايع و اشخاص تامين مي‌کند لذا نمي‌توانند به عنوان ابزار سرمايه‌گذاري محسوب شود. وي ادامه داد: اين در حالي است که بازار سرمايه محل و ابزاري براي سرمايه‌گذاري است. مديرعامل شرکت بورس تهران واقعي شدن نرخ ارز براي صنعت کشور را مناسب ارزيابي کرد و گفت: واقعي شدن نرخ ارز سبب رشد وضع درآمدي شرکت‌ها مي‌شود و اين مسئله به سود بازار سرمايه است. 
منبع خبر: تهران‌امروز
  ۱۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۷:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد