پشت پرده اعتراض طلا فروشان

پشت پرده اعتراض طلا فروشان
يکي از معتمدين صنوف طلا و جواهر بازار تهران پرده از وقايع اخير در اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده و بستن مغازه‌هاي طلافروشان برداشت.
اين فرد که جزو يکي از معتمدين باسابقه صنف طلا و جواهر بازار تهران به شمار مي‌آيد، در گفتگو با مشرق گفت: تحريک‌کنندگان اصلي براي بستن مغازه‌هاي طلافروشان عناصر ضد نظام هستند.
وي ادامه داد: بستن بازار طلا با همکاري عده‌اي از عوامل اتحاديه طلا و جواهر تهران آغاز شد و سپس به وسيله گروه بازرسي اتحاديه به کل طلافروشان تهران سرايت کرد.
اين معتمد بازار طلا و جواهر، هدايت‌کنندگان اقدام اخير براي پائين کشيدن کرکره مغازه‌هاي طلافروشان را افرادي خودفروخته و وابسته معرفي کرد و گفت: 6 نفر از سران صنف طلا و جواهر شبکه توزيع مديريتي در کشور به راه انداخته‌اند و متأسفانه با تحريک اين شبکه، بسته شدن بازار تهران به ساير شهرستان‌هاي کشور نيز گسترش يافت.
وي ادامه داد: همزمان با اتفاقات اخير، دلسوزان نظام و انقلاب و کسبه مؤمن و متعهد صنف طلا و جواهر به صورت خودجوش در کنار هم جمع شدند و گروهي با نام شوراي معتمدين طلا و جواهر را تشکيل دادند.
اين شورا از روز شنبه 10 مهرماه يعني يک هفته پس از بسته شدن بازار تهران از بين تعدادي از بازاري‌هاي تهران انتخاب شده و با حرکتي خودجوش براي خروج از بن‌بست طلافروشان طوماري تهيه کردند.
وي يادآور شد: مضمون اين طومار که با امضاي اين شوراي 9 نفره که اعضاي آن به ترتيب آقايان باقر ابن‌نصير، احمد ملک‌محمد، محمود رستميان، مصطفي رستميان، سيد‌تقي حسيني، صادق کلهر، حسين عزيزيان، محسن فخر موحدي، محمد طلاکار بود تبعيت از رهبري و قانون و درخواست کارشناسي موارد تخصصي خارج از فضاي قهرآلود بود.
اين معتمد بازار ادامه داد: در همان روز، سه‌شنبه جهت باز شدن بازار تعيين شد و علي‌رغم تلاش گروه 9 نفره (معتمدين صنوف) اطلاعيه‌اي با عنوان اتحاديه طلا و جواهر تهران با شماره 18 در سطح بازار توزيع گرديد. در آن اطلاعيه، اتحاديه طلا و جواهر ظاهراً درخواست بازگشايي بازار را داده بود، در صورتي که بر‌اساس اظهار کسبه بازار به دليل توزيع (اطلاعيه شماره 18 اتحاديه مذکور) بازار عکس‌العمل نشان داده و روز سه‌شنبه بازار مجدداً بسته ماند. (بازگشايي بازار يک روز به تعويق افتاد)
وي ادامه داد: تا با اين اقدام پيام قاطعي به افرادي داده باشند که هيچ اقدام مؤثري در جهت مصالح صنف انجام نداده‌اند و صرفاً به اتلاف وقت بدنام کردن صنف در اذهان عمومي و حتي در مقابل نظام پرداخته‌اند.
وي با بيان اينکه شوراي معتمدين گروه صنف طلا و جواهر چهارشنبه را براي بازگشايي بازار تعيين کرد. لذا بر‌اساس اظهار منبع مطلع که مسئوليتي در يکي از انجمن‌هاي صنفي طلا و جواهر داراست، تعدادي از کارگران اين صنعت در حال نابودي قرار دارند و مسئولان اتحاديه به جاي تقدير و تشکر از افرادي که شجاعانه به بن‌بست موجود خاتمه دادند، جلسه‌اي را در اتحاديه تهران مقارن بعد از ظهر روز سه‌شنبه 3/7 تشکيل و ضمن دعوت تعدادي معلوم‌الحال از ياران و هواداران خود و همچنين اعضاي شوراي معتمدين طلا و جواهر (شوراي 9 نفره) را که براي بازگشايي بازار پيشگام شده بودند، با رفتارهاي ناشايست و زننده هتک حرمت کردند.
اقدام اين گروه به قدري خشن و توأم با تهديد بود که حتي افراد حاضر در آن جلسه به هيأت مديره اتحاديه معترض شدند. لذا شوراي معتمدين با اين اوضاع ابتدا تصميم گرفت از دخالت اين کار صرف‌نظر کرده و موضوع را رها کند.
وي ادامه داد: اما فرداي آن روز يعني چهارشنبه با پافشاري تعدادي از افراد متعهد و متدين بر تصميم خود استوارتر شده و مسائل و تهديدات طرح شده در اتحاديه تهران را ناديده گرفت. اين اتفاق به گونه‌اي رخ داد که معتمدين بازار صبح روز چهارشنبه براي بازگشايي بازار اقدام به صدور اطلاعيه شماره 2 صنوف طلا و جواهر کردند.
در هر صورت اغلب مغازه‌هاي بازار روز چهارشنبه باز شد
وي در ادامه با بيان اين که اما شايعه‌پراکني‌ها و جوسازي‌هاي برخي از اعضاي اتحاديه کماکان ادامه داشت، گفت: شواهد نشان مي‌دهد بعد از ظهر روز چهارشنبه برخي از عوامل اتحاديه طلا و جواهرسازي براي ايجاد نفاق در بين صنف طلا و جواهر، اقدام به پخش بروشورهايي در منطقه کريم‌خان کرد. اين معتمد بازار اوضاع را اين چنين توصيف مي‌کند: حدود 50-40 نسخه بروشور در سطح بازار کريم‌خان توسط افرادي معلوم‌الحال (اعضاي اتحاديه) توزيع شده بود. در اين بروشور آمده بود: در صورت اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، کل درآمدهاي صنف طلافروش بايد از فيلتر دولت عبور کند.
اين ماجرا با ورود معاون اداره کل ماليات استان تهران و برخي از معتمدين بازار روز چهارشنبه حل و فصل شد. نماينده دولت در روز چهارشنبه با اعلام اين که اين اظهارات واقعيت ندارد و ‌اين بروشورها از جانب سازمان نبوده است، کسبه را توجيه کرد تا مغازه‌هاي خود را باز کنند.
البته جالب اين که در اين ميان تعدادي از واحدهاي صنفي به سرکردگي فردي به نام جلال شريعتي و احمد فتحي اعلام کردند وضعيت تغيير نکرده و مغازه‌ها نبايد فعاليت خود را از سر بگيرند.
روز پنجشنبه
مجدداً تعدادي از عوامل متصل به کانون‌هاي شايعه‌پراکن و خارجي و به ظاهر صنفي تلاش زيادي جهت دلسردي مردم از روند مذاکره بين شوراي معتمدين و اتحاديه کشوري و سازمان کردند و در تلاش مستمر جهت بسته نگه داشتن حرکت کردند. وي با بيان اين که اين گروه که از ابزار قدرتي به نام اتحاديه برخوردار مي‌باشند، از تمام امکانات خود جهت بسته شدن مجدد بازار و تخريب شوراي معتمدين نهايت استفاده و بهره‌برداري را کردند و اغلب مغازه‌دار‌ها را مجبور ساختند تا مغازه‌هاي خود را بسته نگه دارند. وي اغلب هدايت کنندگان به اعتصاب بازار را افرادي از خود اتحاديه عنوان کرد و گفت: اينها خودفروخته هستند اما به فضل الهي بازار طلافروشان از روز شنبه فعاليت خود را به طور رسمي آغاز خواهد کرد
منبع خبر: وب سایت اطلاع رسانی جوان
  ۱۷ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۶:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد