پیش‌بینی رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی

پیش‌بینی رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی
در هفته‌اي که گذشت، روند قيمتي طلا در بازارهاي جهاني با نوساناتي همراه بود، ولي همان‌طور که پيش‌بيني کرده بوديم با روندي کاملا صعودي همراه بود.
در هفته گذشته روند قيمتي طلا از ميانگين 1,314,500 دلار در تاريخ 4 اکتبر، به ميانگين قيمت 1336 دلار در تاريخ 8 اکتبر 2010 رسيد. همان‌طور که ملاحظه مي‌‌شود طلا در هفته گذشته به طور متوسط رشدي برابر با 6/2 درصد داشته است.
مهم‌ترين اتفاقاتي که در هفته گذشته در بازارهاي جهاني رخ داد و در بازار طلا را نيز تحت تاثير خود قرار داد، به شرح ذيل است: در هفته معاملاتي اخير، مجددا قيمت طلا به روند رو به رشد خود در بازارهاي جهاني تداوم بخشيد و قيمت آن در مقطعي از زمان در روز پنج‌شنبه هفته گذشته (7 اکتبر) به مرز قيمتي 75/1364 دلار به ازاي هر اونس نيز رسيد.
در هفته گذشته به گزارش سايت Kitco، تداوم افزايش نگراني‌ها در مورد بحراني بودن وضعيت اقتصاد آمريکا که به دنبال انتشار احتمال تزريق بيليون‌ها دلار توسط فدرال رزرو به اقتصاد اين کشور که به منظور کاهش کسري تراز تجاري رخ خواهد داد، مهم‌ترين عاملي بود که سبب رويکرد سرمايه‌گذاران به خريد فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهاي جهاني شد که به دنبال افزايش تقاضا قيمت اين کالاي سرمايه‌اي نيز در بازارهاي جهاني رو به صعود نهاد.
همچنين در هفته گذشته اقدام بانک مرکزي ژاپن (BOJ) به کاهش نرخ بهره موجب شد تا اعتماد سرمايه‌گذاران نسبت به بهبود اوضاع مالي در جهان خدشه‌دار شود. بنا به گزارش خبرگزاري Reuters، کاهش نرخ بهره بانکي در ژاپن به نزديک 1/0 درصد(تقريبا برابر با صفر) و تزريق 5 تريليون ين (60 بيليون دلار آمريکا) به اقتصاد اين کشور، موجب شد تا سرمايه‌گذاران بين‌المللي نسبت به به‌وجود آمدن بحران دومي در جهان نگران شوند و به منظور ريسک زدايي به طلا به عنوان کالايي امن در اين شرايط نابسامان اقتصادي رويکرد نشان دهند.
به دنبال اين امر، بهاي طلا در بازارهاي جهاني مجددا به رکوردي جديد دست يافت. در همين حال در روز پنج‌شنبه هفته گذشته به گزارش SpdrShares، اقدام به فروش طلا توسط بزرگ‌ترين صندوق بين‌المللي طلا (SPDR) که در اين روز 4/13 متريک تن از ذخاير خود را به فروش رساند و نوسان‌گيري از قيمت‌هاي بالاي طلا توسط سفته‌بازان، اندکي کاهش قيمت طلا را در بازارهاي جهاني به دنبال داشت. (لازم به توضيح است که اقدام به خريد يا فروش طلا توسط (ETF)ها يکي از ملاک‌هاي تصميم‌گيري سفته‌بازان و معامله‌گران در بازار اين کالاي گرانبها محسوب مي‌شود.)


علاوه براين، در روز جمعه هفته گذشته بنا به گزارش خبرگزاري Reuters، تداوم بحران مالي در آمريکا و انتشار جديدترين گزارش اداره کار آمريکا مبني بر اينکه نرخ بيکاري آمريکا در ماه سپتامبر کاهش نيافته است و در همان سطح 6/9 درصد باقي مانده است، موجب تقويت احتمال تزريق بسته نجات مالي ديگري به اقتصاد اين کشور شد که به دنبال آن، تشويش‌هاي سرمايه‌گذاران از احتمال افزايش نرخ تورم و کاهش ارزش دارايي‌ها موجب شد تا به دنبال يافتن کالايي تورم زدا و جايگزيني امن براي سرمايه‌گذاري به فلزات گرانبها رويکرد نشان دهند و متعاقبا به دنبال آن نيز قيمت فلزات گرانبها مانند طلا نيز در بازارهاي جهاني با روندي صعودي همراه شد.
اين در حالي است که در پايان هفته اخير، U.S. Dollar Index (شاخص دلار) به کمترين ميزان خود از ابتداي سال 2010 رسيد. (يعني از 08/78 واحد در هفته قبل به 24/77 واحد در روز پاياني هفته معاملاتي گذشته)
اتفاقات فوق در حالي است که به گزارش خبرگزاري Reuters، برخي از کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که با تداوم کاهش ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي عمده جهان، احتمالا قيمت طلا در سه ماه آينده به قيمت‌هاي بالاي 1500 دلار نيز خواهد رسيد.
تحليل تکنيکال طلا
با توجه به گواه‌هاي مشاهده شده، روند بلند مدت طلا صعودي است و ممکن است طلا در اين بين نوساناتي نيز داشته باشد.
در هفته گذشته به طور کلي طلا روندي صعودي داشت. براي هفته آينده نيز اين پيش بيني وجود دارد که با احتمال زيادي طلا روندي افزايشي داشته باشد.
براساس اين تحليل، چنانچه طلا بخواهد روندي صعودي داشته باشد، در صورت شکاندن نزديک‌ترين خط مقاومتي خود که 1366 دلار است، احتمالا تا محدوده قيمتي 1400-1380 دلار نيز رشد خواهد کرد. در غير اين‌صورت چنانچه طلا بخواهد روندي نزولي داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح حمايتي مهم 1320 دلار، احتمال اين که قيمت آن تا سطح ساپورتي 1300 دلار نيز نزول پيدا کند، وجود دارد.
در همين حال باتوجه به اتفاقات اخير و چنانچه اتفاق غيرمنتظره‌اي رخ ندهد، پيش‌بيني مي‌شود که روند قيمتي طلا در اين هفته صعودي باشد، هرچند که ممکن است در اين بين با نوساناتي نيز همراه شود و شواهد موجود در تکنيکال نيز از اين پيش‌بيني حمايت مي‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۵۰:۵۴ قبل از ظهر
نظرات (2)

فرزانه محبی  ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱:۵۹:۳۴ بعد از ظهر

از جمله کارهایی که خیلی دوست دارم منم تو خیابان فردوسی نمونه کارشو از جنس نقره دیدم خیلی تمیزه

لیلا  ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۳:۴۳ قبل از ظهر

راست میگیی فرزانه جون کارش مثل ایتالیایی ها قشنگه

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد