عده خاصي بازار طلا را هدايت مي‌كنند؛ نبايد به طلا نگاه فله‌اي داشته باشيم

عده خاصي بازار طلا را هدايت مي‌كنند؛ نبايد به طلا نگاه فله‌اي داشته باشيم
رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان طلا با بيان اينكه نبايد به طلا نگاهي فله‌اي داشته باشيم و نبايد از سرمايه در گردش طلا فروش ماليات بر ارزش افزوده اخذ شود، گفت: عده خاصي بازار طلا را هدايت مي‌كنند و حتي خانواده هاي ما را هم تهديد مي كنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، به دنبال ماجراي دو سال گذشته و تعطيلي بازار طلافروشان براي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده و تكرار مجدد آن از اواخر شهريورماه امسال و مقاومت اين صنف در برابر اجراي اين قانون، شائبه‌هاي زيادي در خصوص اينكه عده خاصي بازار طلافروشان را هدايت مي‌كنند، وجود قاچاقچي هاي طلا در بازار تهران و تهديد بازاريها در محافل خصوصي و برخي رسانه‌ها منعكس شد.
لذا بر آن شديم تا با عبادالله محمدولي رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان طلا ، جواهر و نقره گفت وگويي خبري داشته باشيم تا ابعاد مختلف و پنهان اين قضيه روشن شود.
فارس:بالاخره صنف طلافروش با سازمان امور مالياتي كنار مي آيد؟
محمدولي:به نظر من كم كاري از مجموعه صنف ما بوده است چرا كه اگر ما مي‌توانستيم با سازمان امور مالياتي پيش از اجراي قانون جلسات متعددي داشته باشيم و اطلاعات لازم را به اين سازمان بدهيم امروز دچار اين مشكل نمي شديم و چون كاري نكرده‌ايم اين مشكلات را داريم.
فارس: شما معتقديد كه نبايد از طلاي خام ماليات بر ارزش افزوده گرفته شود؟
محمدولي: چرا. در هنگام واردات و در مبادي ورودي بايد ماليات اخذ شود.
فارس: پس انتقاد شما به روند توليد است؟
محمدولي: بله مامعتقديم در روند توليد نبايد ماليات بر ارزش افزوده اخذ شود چراكه ما بايد قدرت رقابت داشته باشيم تا بازار به دست قاچاقچي ها نيفتد.
فارس: آيا در اين زمينه سازمان امور مالياتي با شما هم عقيده است؟
محمدولي: ديدگاه هاي متفاوتي در سازمان امور مالياتي وجود دارد اين سازمان معتقد است كه سرمايه در گردش واحد توليدي كه ابزار كار اوست نيز بايد به ازاي هر يك گرم كه به ريال تبديل مي شود 3 درصد ماليات اخذ شود.
فارس: شما مخالف اين قضيه هستيد؟
محمدولي: ما معتقديم ماليات بر ارزش افزوده بايد براي خريد و فروش باشد. ما همه زندگيمان همين سرمايه در گردشي است كه داريم. اگر مي خواهند توليد طلا و صنعت طلا پايدار بماند نبايد به طلا نگاهي فله‌اي داشته باشند.
فارس: برداشت من اين است كه شما مقوله قاچاق طلا و نيمه پنهان در صنعت طلا را قبول داريد.
محمدولي: واقعيت اين است كه هم قاچاق طلا وجود دارد و هم در اين صنعت نيمه پنهان وجود دارد. اما فعلا بحث ما ماليات بر ارزش افزوده است و ما معتقديم كه اين موضوع را بايد به عنوان يك پروسه مشخص و شفاف تعريف كنيم. چرا كه اگر سازمان امور مالياتي بخواهد از سرمايه در گردش ما در حين توليد ماليات بر ارزش افزوده اخذ كند مثل اين است كه ما بخواهيم ماليات بر ارزش افزوده قاچاقي را بپردازيم. در اين فضا عده محدودي هستند كه نيامده به دنبال ميلياردر شدن هستند لذا لازم است در اين زمينه قدم به قدم پيش برويم.
فارس: آيا قبول داريد كه بازار طلافروشان تهران را عده اي خاصي هدايت مي‌كنند؟ و در اين ميان بازاريها را تهديد به تعطيلي هم مي‌كنند؟
محمدولي: متأسفانه عده خاصي هستند كه بازار را هدايت مي‌كنند و چه بخواهي و چه نخواهي اين قشر وجود دارند و چون دراين كار منفعت است چنين برخوردهايي طبيعي است و حتي پيش آمده است كه عده خاصي براي منافع خودشان خانواده‌هاي ما را تهديد مي‌كنند. عدم برخورد جدي با قاچاقچيان صنف طلا باعث شده است كه بسياري از صنعتگران ما از اين صنف خارج شوند و به كارهاي ديگري بپردازند.
گفتگو از رضا كيميايي 
منبع خبر: خبرگزاري فارس
  ۱۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۹:۳۱:۵۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد