افت شدید قیمت طلا در آستانه اجلاس گروه 20

افت شدید قیمت طلا در آستانه اجلاس گروه 20
بهای طلا در بازارهای جهانی بیش از 20 دلار کاهش یافت. روز گذشته قیمت طلا در آستانه برگزاری اجلاس گروه 20 در کره‌جنوبی به شدت کاهش یافت و بین دوسطح 50/1314 دلار تا 30/1329 دلار در نوسان بود.
روز گذشته در ساعت 15 به وقت تهران این رقم تا 1320 دلار بالا آمد که نسبت به نرخ روز چهارشنبه در حدود 20 دلار کاهش را ثبت کرده است. ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو نیز به 3917/1 دلار افت کرد.
به دنبال کاهش قیمت طلا که از غروب روز پنج‌شنبه آغاز شده است، انتظار می‌رود قیمت طلا و سکه‌های بهار آزادی با کاهش قابل توجه روبه‌رو شود. نرخ سكه بهار آزادی روز پنج‌شنبه با افزایش 2000 تومانی به نرخ 342 هزار تومان رسید. در مقابل نیم سکه با 1000 تومان افت قیمت 172 هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم و ربع سکه بدون تغییر به ترتیب 360 هزار تومان و 87 هزار تومان عرضه شدند.
بازار ارز در این روز شاهد كاهش بیشتر قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد بود. دلار با افت 7تومانی خود تا 1075 تومان پایین آمد. صرافان در ادامه فروش ارز دولتی هر دلار آمریکا را به نرخ 1050 تومان می‌فروشند. از روز پنج‌شنبه قیمت یورو نیز تحت سیاست تنظیمی بازار قرار گرفت و یورو دولتی 1457 تومان و یورو آزاد 1480 تومان دست به دست می‌شد که نسبت به نرخ روز قبل 10 تومان ارزان شد. قیمت پوند انگلیس نیز در این بازار با 10 تومان افت تا 1770 تومان پایین آمد.
با بالا گرفتن مناقشات بین‌المللی بر سر رقابت کشورهای در حال توسعه برای کاستن از ارزش پول ملی در راستای تقویت تراز تجاری در مقابل کشورهای اروپایی و آمریکا، اجلاس وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی 20 کشور صنعتی جهان در سئول پایتخت کره جنوبی گرد هم آمده‌اند. «جنگ ارزی» که آمریکا و چین مهم‌ترین کشورهای درگیر در جبهه های آن را تشکیل می‌دهند، از نظر برخی از صاحبنظران می‌تواند منجر به بحران‌های بین‌المللی شدیدی شود. برخی حتی امکان بروز درگیری‌های نظامی را نیز دور از ذهن نمی‌دانند. اجلاس گروه 20 در کره‌جنوبی با هدف بحث و تبادل نظر در متعادل‌تر کردن تراز حساب جاری و رفع مناقشات جنگ ارزی و همچنین کمک به یافتن راه‌‌هایی برای حفظ روند بهبود اقتصاد جهانی تشکیل شده است. کارشناسان با اعلام اینکه در این جنگ ارزی هیچ کشوی سود نخواهد کرد، بر این عقیده‌اند که در صورتی که در این اجلاس اقدامات عملی برای کاستن از مناقشات ارزی صورت بگیرد، قیمت طلا بازهم کاهش خواهد یافت.
عملكرد بانك مركزي در كنترل بازار طلا مناسب نبود
بانك مركزي تغييرات قيمت طلا در جهان را تغييرات حبابي اعلام كرده و عملكردش در مقابل اين تغييرات بسيار ناقص و ضعيف بوده است.
به گزارش ايسنا طيب‌نيا، عضو انجمن اقتصاددانان ايران درباره تحولات اخير در بازارهاي ارز ايران و جهان و عملكرد بانك مركزي گفت: طلا كالايي است كه با توجه به مصرف آن جزو كالاهاي پوشش ريسك است. در دنيا و حتي در ايران وقتي با تحولات سياسي و اقتصادي و افزايش قيمت‌ها روبه‌رو مي‌شويم، يكي از راه‌هاي فرار از اين برهم خوردن تحولات، خريد طلا است.
او كه در نشست ماهانه انجمن اقتصاددانان ايران سخن مي‌گفت، ادامه داد: با توجه به اينكه اقتصاد جهاني با ركود مواجه شده، كشورها براي مبارزه با اين ركود پول خود را به كالاهاي سرمايه‌اي از جمله طلا تبديل مي‌كنند.
طيب‌نيا ادامه داد: بنابراين رشد قيمت طلا در اين شرايط امري عادي است، خلاف آنچه بانك مركزي اين روند را حبابي مي‌داند. اين كارشناس اقتصادي تصريح كرد: به طور مثال مردم ايران مي‌دانند ممكن است در آينده قدرت خريد كمتري داشته باشند،‌ بنابراين به سمت كالاهاي سرمايه‌اي مي‌روند. ولي بانك مركزي چون معتقد است كه تغييرات قيمت طلا تغييرات حبابي است، براي كنترل نرخ آن سكه عرضه كرد.
عملكرد بانك مركزي در مقابل اين تغييرات و تحولات عملكرد ناقصي است. او درباره هدفمند كردن يارانه‌ها نيز گفت: اگر چرخه اقتصاد حركت كند حتي عرضه نقدينگي هم نمي‌تواند تورم‌زا باشد. هدفمند كردن يارانه‌ها مثل چاقويي است كه با يك جراحي مي‌تواند جان يك نفر را نجات دهد هرچند خونريزي هم دارد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۳:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد