54 تن طلا تا پايان شهريور ماه به كشور وارد شد

54 تن طلا تا پايان شهريور ماه به كشور وارد شد
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با تأكيد بر اجراي كامل قانون ماليات بر ارزش افزوده توسط صنف طلافروشان، از ورود بيش از 54 تن طلا به كشور تا پايان شهريور ماه سال جاري خبر داد و با استناد به اين آمار ذخاير طلاي كشور را در بهترين حالت توصيف كرد.
محمد كشتي آراي با حضور در غرفه باشگاه خبري فارس "توانا "، در هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها، اظهار داشت: در جلسه مشترك صنف طلافروشان با نمايندگان مجلس در كميسيون اقتصادي در تاريخ 17 مهرماه مقرر شد كه كارگروهي مشترك از نمايندگان مجلس، وزارت اقتصادي، نمايندگان صنف و نمايندگان مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي تشكيل شود.
وي با اشاره به برگزاري چهار جلسه با حضور مسئولان مذكور، افزود: نقطه‌نظرات مجلس به اتمام رسيده و مقرر شده گزارش با اين عنوان به مجلس ارائه شود.
كشتي‌آراي از برگزاري جلسه‌اي در تاريخ 17 ابان با اعضاي كميسيون اقتصادي خبر داد و تصريح كرد: قرار است در اين جلسه تصميماتي كه در مورد ماليات بر ارزش افزوده گرفته مي‌شود به اجرا درآيد.
رئيس اتحاديه كشوري طلاع و جواهر گفت: در درجه اول قرار بوده در پايگاه وزارت اقتصادي و دارايي كليه موديان ثبت‌نم كنند و اين امر به منزله اجراي قانون به صورت همزمان است.
وي با اشاره به اينكه قانون متوقف نمي‌شود، افزود: بايد همزمان با جلسات كارشناسي كه بين اتحاديه و مجلس برگزار مي‌شود قانون نيز به مرحله اجرا درآيد.
كشتي آراي به لزوم آموزش‌هاي لازم براي موديان در سراسر كشور، تصريح كرد: قرار است تا چند روز آينده كلاس‌هاي آموزشي براي طلافروشان تهراني برگزار شود.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر ضمن تاكيد بر اينكه اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده سير طلا را از بدو ورود به كشور تا مصرف نهايي شفاف مي‌كند،‌ گفت: هيچ از همكاران در اصناف خودشان ماليات را پرداخت نمي‌كنند بلكه مالياتي است كه براي مصرف گرفته مي‌شود.
كشتي آراي تاكيد كرد: هر جايي كه در سلسله مراتب توسط اصناف مالياتي پرداخت شود در نهايت از مالياتي از مصرف كننده دريافت مي‌شود، تهاتر مي‌گردد.
دلايل افزايش قيمت ارز و سكه در بازار از زبان كشتي آراي
وي در ادامه اظهارات خود در مورد دلايل افزايش قمت ارز و سكه در بازارهاي داخلي، گفت: قبل از نشست G20 مسأله‌اي در اقتصاد با عنوان "جنگ ارزها " مطرح بود كه اين امر جنگ اقتصادي كشورها به خاطر مسائل واردات و صادرات بود.
كشتي‌آراي مورد مذكور را باعث ايجاد نوسان در بازارهاي داخلي عنوان و تصريح كرد: اين موضوع باعث شده بود كه تقاضا براي خريد طلا در بازاهاي جهاني به شدت افزايش پيدا كند و به 1380 دلار نيز رسيد.
وي ادامه داد: بعد از اتمام نشست مذكور مقداري از التهاب برابري ارزها كاسته شد.
كشتي‌آراي افزايش نرخ بهره در چين را نيز از ديگر عوامل افزايش قيمت طلا دانست و افزود: با پايان نشست G20 نيز از التهابات كاسته و در نهايت قيمت طلا كاهش يافت.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر ادامه داد: با كاهش قيمت دلار قيمت طلا از امروز افزايش پيدا كرده است.
وي ادامه داد: اكثر اقتصاد‌دانان پيش‌بيني كرده‌اند كه تا پايان سال 2010 ميلادي قيمت طلا در هر اونس 1500 دلار مي‌رسد.
كشتي آراي با بيان اينكه قيمت طلا در ايران شامل دو عامل ارز و قيمت جهاني است، افزود: زماني كه قيمت جهاني افزايش يابد قيمت سكه در داخل كشور افزايش مي‌يابد، هرگونه افزايش و يا كاهش نرخ ارز در داخل كشور تاثير مستقيم روي قيمت طلا دارد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در ادامه اظهارات خود در خصوص دلايل واردات طلا به كشور گفت: يكي از دلايل عمده قيمت طلا افزايش تقاضاي جهاني طلا است؛ در حال حاضر بسياري از كشورها با توجه به آسيب‌پذير بودن ارزها، ازاد درآمد‌هاي خود را تبديل به طلا مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه ايران نيز حالت مذكور را در دستور كار خود قرار داده است گفت: در 5 ماه نخست سال جاري حدود 33 تن طلا و تا پايان شهريور ماه حدود 54 تن و 399 كيلو طلا به مبلغ يك ميليارد و 700 ميليون دلار وارد كشور شده است.
وي افزود: اين رقم در تاريخ براي واردات طلا در كشور بي‌سابقه است؛ تبديل منابع ارزي به طلا به معناي پشتوانه قوي براي پول است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر افزود: طبق آماري كه اعلام شده مقداري از ذخاير طلا سالانه وارد مصرف كشور مي‌شود و حدود 30 تن در سال از اين ذخاير وارد چرخه مصرف مي‌شود وحدود 30 تن در سال از اين ذخاير وارد چرخه مصرف مي‌شود و البته باز به چرخه توليد بر مي‌گردد.
كشتي آراي با بيان اينكه امروز قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 34 هزار و 500 تومان بوده است، افزود: قيمت سكه طرح قديم 355 هزار تومان، سكه طرح جديد 337 هزار تومان و نيم‌سكه 169 هزار تومان و ربع سكه 86 هزار تومان است. 
منبع خبر: خبرگزاري فارس
  ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۸:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد