پیش‌بینی رشد قیمت جهاني طلا در هفته جاری

پیش‌بینی رشد قیمت جهاني طلا در هفته جاری
در هفته‌اي که گذشت روند قيمتي طلا در بازارهاي جهاني با نوساناتي همراه بود، ولي به طور کلي روندي صعودي داشت.
در هفته‌اي که گذشت روند قيمتي طلا در بازارهاي جهاني با نوساناتي همراه بود، ولي به طور کلي روندي صعودي داشت. اين افزايش قيمت در حالي است که بيشترين افزايش آن در دو روز پاياني هفته قبل بوده است. در هفته گذشته روند قيمتي طلا از ميانگين 1341.25 دلار در تاريخ 25 اکتبر، به ميانگين قيمت 1345 دلار در تاريخ 29 اکتبر 2010 رسيد.
اهم اتفاقاتي که در هفته اخير در بازارهاي جهاني افتاده است و بازار طلا را نيز تحت تاثير خود قرار داده ‌است، به شرح ذيل است:
در اوايل هفته گذشته، به گزارش سايت (Bloomberg) بلومبرگ، براساس آخرين گزارشي که يورو استات موسسه آمار اروپا منتشر کرد نرخ بيکاري در بين کشوهاي عضو اتحاديه اروپا در ماه اکتبر با رشد 1/0 درصدي روبه‌رو شد به ‌نحوي‌که اين نرخ از ميزان 10 درصد در ماه آگوست به 1/10 درصد در ماه سپتامبر افزايش يافت.
رييس بانک مرکزي ايتاليا نيز در هفته گذشته اعلام کرد که نرخ بيکاري اين کشور به 11 درصد افزايش يافته است که بيشترين ميزان در 10 سال گذشته است. بر اساس اين گزارش نرخ بيکاري اسپانيا نيز به 8/20 درصد در ماه سپتامبر افزايش يافت. در همين حال سياست بانک مرکزي اروپا به ثابت نگه‌ داشتن نرخ بهره بانکي در حد 1 درصد افزايش تورم در اين منطقه را در پي داشته است؛ به طوري که نرخ تورم سالانه منطقه يورو از 8/1 درصد در ماه سپتامبر به 9/1 درصد در ماه اکتبر افزايش يافته است.
همچنين بحران بيکاري در کشورهاي يونان، ايرلند، اسپانيا و انگليس نيز اين کشورها را با مشکل جدي مواجه کرده است. با انتشار اين گزارشات ارزش نرخ برابري يورو در مقابل دلار در هفته گذشته کاهش يافت و در همين راستا بهاي فلزات گرانبها مانند طلا نيز در اوايل هفته با کاهش همراه شد.
علاوه براين در هفته گذشته، به نقل از سايت خبرگزاري رویترز ( Reuters)، به توافق نرسيدن کشورهاي عضو گروه 20 در اجلاس وزيران دارايي اين گروه در کره جنوبي و پا نيافتن منازعات تجاري چين و آمريکا در مسائل ارزي، موجب شد تا نگراني‌هايي در مورد رو به بهبود بودن اوضاع اقتصادي آمريکا در بين معامله‌گران بين‌المللي به وجود آيد و نهايتا موجب افزايش تقاضاي آن‌ها به طلا به‌عنوان يک کالاي تورم‌زدا شد که صعود قيمتي اين کالاي سرمايه‌اي را نيز در پي داشت.
اين در حالي است که در هفته گذشته، دپارتمان تجاري آمريکا در جديدترين گزارش خود منتشر کرد که نرخ رشد توليد ناخالص داخلي اين کشور در بازه زماني بين جولاي و سپتامبر برابر 2 درصد بوده است و اين در حالي است که کارشناسان اقتصادي پيش‌بيني بيشتري از اين نرخ کرده بودند. از ديد کارشناسان اقتصادي اين ميزان رشد GDP براي پايين آوردن نرخ بيکاري جاري آمريکا کافي نيست و در نتيجه اين موضوع، اميدواري بهبود شرايط اقتصادي در اين کشور متزلزل شد و متعاقباً ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي عمده جهان رو به کاهش نهاد و به دنبال آن بهاي فلزات گرانبها مانند طلا صعودي شد. علاوه بر عوامل فوق، به گزارش سايت دنیندیا
(dnaindia )، همزماني با اعياد هندوها و پيش‌بيني افزايش ميزان تقاضاي فلزات گرانبها مانند طلا بر اساس تجارب تاريخ معاملاتي گذشته در اين ايام، افزايش رويکرد سفته‌بازان و جواهرفروشان به خريد طلا در هفته گذشته را در پي داشت که همين امر نيز موجب افزايش قيمت طلا تا نزديکي‌هاي رکورد قبلي اين فلز در بازار جهاني شد.
تحليل تکنيکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحليل تکنيکال، به نظر مي‌رسد که طلا هنوز نتوانسته است روند بلند مدت صعودي خود را بشکند. در هفته گذشته نيز همان طور که پيش‌بيني شد طلا روندي صعودي داشت.
براي هفته معاملاتي آينده نيز اين پيش‌بيني وجود دارد که با احتمال زيادي، طلا در اين هفته روندي صعودي داشته باشد، که در اين صورت اگر طلا بخواهد صعود پيدا کند، قيمت آن با عبور از نزديک‌ترين سطح مقاومتي خود که 1360 دلار است، احتمالاً تا سطح مقاومتي 1400، نيز افزايش پيدا خواهد کرد. در غير اين‌صورت اگر طلا بخواهد روندي نزولي داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح ساپورتي 1330 دلار است، احتمال اينکه قيمت آن تا حمايت مهم 1275 دلار نيز کاهش پيدا کند، نيز وجود دارد.
در همين حال با توجه به اتفاقات اخير و چنانچه اتفاق غيرمنتظره‌اي رخ ندهد، پيش بيني مي‌شود که طلا در اين هفته روندي صعودي داشته باشد، هرچند که ممکن است در اين بين با نوساناتي نيز همراه شود و شواهد موجود در تکنيکال نيز از اين پيش‌بيني حمايت مي‌‌کند.
منبع: شركت كارگزاري سي‌ ولكس‌كالا 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۵:۳۹:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد