چشم گربه ای

چشم گربه ای
کريزوبريل شفاف تا نيمه شفاف و کاتويانت که در آن سايه هايي از زرد، سبز زرد خاکستري و قهوه اي تا زرد قهوه اي ديده ...

کريزوبريل شفاف تا نيمه شفاف و کاتويانت که در آن سايه هايي از زرد، سبز زرد خاکستري و قهوه اي تا زرد قهوه اي ديده مي شود. به ندرت تغيير رنگ هم نشان مي دهد. اين سنگ، آلومينات برليم است، مخلوطي از آلومينيوم و برليم که اثراتي از اکسيد آهن و کروميم در آن ديده مي شود.

 اين سنگ، يکي از سنگهايي است که اثر چشم گربه اي نشان مي دهند. پديده اي که در آن وقتي سنگ در نور گرفته مي شود، از مرکز سنگ، خطي بازتابي ديده مي شود. اين سنگها در جواهرسازي مورد استفاده هستند. کريزوبريل چشم گربه اي، که شبيه الکساندريت داراي تغيير رنگ است، نوعي کريزوبريل است که وقتي چرخانده مي شود، نواري از نور در يکي از وجوه آن ديده مي شود. عمدتا در برزيل، سريلانکا و روسيه يافت مي شود.

- ويژگيهاي فيزيکي 

- رنگ: زرد، سبز، قهوه اي، طلايي

- سختي: 5/8

- وزن مخصوص:78/3- 68/3

- شاخص شکست: 757/1- 742/1

- کارنلین چیست؟

نوعي کلسدوني نيمه شفاف به رنگ نارنجي- قرمز که معمولا داراي رنگ يکنواخت است و گاهي اوقات نواربندي ضعيفي دارد. کارنلين، جلاي تيره و مومي دارد. نام کارنلين، از واژه لاتين کارن گرفته شده که به معناي گوشت است و احتمالا به خاطر رنگش، که شبيه به رنگ گوشت است، اين نام به آن داده شده است.

 کارنلين، از دي اکسيد سيليسيم، Sio2، تشکيل شده است و رنگ قرمز آن به خاطر وجود ناخالصي هماتيت است. کارنلين، يکي از جواهرات يونانيها و روميها بود که در مهر از آن استفاده مي کردند. به منظور افزايش رنگ طبيعي، اغلب رنگ شده يا گرم مي شود. عمدتا در هند، برزيل و اوروگوئه يافت مي شود.

- ويژگيهاي فيزيکي 

- رنگ : نارنجي قرمز

- سختي:    7- 5/6

- وزن مخصوص :   : 65/2

- شاخص شکست:   55/1- 54/1

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۵۲:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد