امكان افزايش قيمت‌ها در بورس كالا به صفر رسيد

امكان افزايش قيمت‌ها در بورس كالا به صفر رسيد
با برنامه‌ريزي بورس كالا در راستاي نظارت مداوم بر حاضران رينگ نقره‌اي احتمال افزايش قيمت در بورس كالا با اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها به صفر نزديك شد.
با برنامه‌ريزي بورس كالا در راستاي نظارت مداوم بر حاضران رينگ نقره‌اي احتمال افزايش قيمت در بورس كالا با اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها به صفر نزديك شد. اين خبري بود كه عضو هيأت مديره بورس كالا به آن اشاره كرد و اظهار داشت: در همين راستا و به منظور جلوگيري از مقاومت توليدكنندگان براي عرضه محصولاتشان در بورس كالا همزمان با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، گزارش ميزان توليد، موجودي انبارها و حتي ميزان فروش سلف عرضه‌كنندگان بطور دائم به مديران بورس كالا ارائه مي‌شود.
سيد وحيد وحيدي با اشاره به كاهش عرضه محصولات فولادي در بورس كالا به دنبال جو رواني اظهار داشت: با تدبير بورس كالا و نظارت دائم بر عرضه‌كنندگان امكان كاهش عرضه در تالار نقره اي به حداقل رسيده، در عين حال امكان افزايش قيمت نيز از بين مي‌رود. وي با اشاره به اين‌كه از پيش از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اجازه افزايش قيمت در بورس كالا داده نشد، تصريح كرد: با توجه به اين موضوع و اين‌كه دولت هر گونه اجازه افزايش قيمت را از ما گرفت بازار كنترل شد.
عضو هيأت مديره بورس كالا با اشاره به افزايش قيمت محصولات فلزي و پتروشيمي، در بورس كالا اظهار داشت: با كنترلي كه توسط مديران بورس كالا صورت گرفت قيمت‌ها به قيمت اصلي برگشتند. وحيدي با اشاره به نزديك شدن به اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها خاطرنشان كرد: با توجه به اين موضوع و جو رواني حاكم قيمت‌ها بطور دائمي در رينگ بورس كالا نظارت مي‌شود و به اين ترتيب از افزايش قيمت‌ها ناشي از هيجانات جلوگيري به عمل مي‌آيد.وي با اشاره به برگزاري جلسات مداوم با مسئولان بازرگاني و صنايع اظهار داشت: يكي از مباحث مطرح شده در جلسه هيأت مديره بورس كالا تحليل مداوم قيمت‌هاي جهاني و قيمت‌ها درسطح منطقه است. بنا به گفته وي، بر همين اساس با بررسي مداوم قيمت‌هاي جهاني به صورت لحظه‌اي شرايط كشور از اين حيث نظارت مي‌شود و اين اتفاق موجب مي‌شود از هر گونه افزايش قيمتي جلوگيري به عمل بيايد. وحيدي با اشاره به اين‌كه امكان افزايش قيمت هيجاني در بورس كالا با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها وجود ندارد، تصريح كرد: بر همين اساس در طرح فوق هم موضوع حمايت از مصرف‌كنندگان وجود دارد. عضو هيأت مديره بورس كالا با بيان اين‌كه بر اساس طرح فوق 40 درصد از مبلغ يارانه‌ها به توليد بر مي‌گردد خاطرنشان كرد: اين موضوع در نهايت از افزايش قيمت جلوگيري به عمل مي‌آورد. وي برنامه‌هاي بورس كالا را در راستاي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مدنظر قرار داد و افزود: در همين راستا با برگزاري جلساتي با وزارت صنايع و توليدكنندگان از توليدكنندگان بخش خصوصي نيز دعوت به عمل آمد تا محصولات خود را در تالار نقره‌اي عرضه كنند.
عرضه كالاها به قيمت مردادماه
در همين خصوص مدير توسعه بازار شركت بورس كالا از كنترل قيمت‌ها به‌دليل اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و عرضه محصولات بر اساس نرخ مرداد ماه خبر داد و گفت: شكر پس از يك ماه توقف عرضه شد ولي فروش نرفت كه مجدداً عرضه مي‌شود.
عباس بنازاده درباره عرضه شكر در بورس كالا و فروش آن اظهار داشت: روز دوشنبه پس از يك ماه توقف در عرضه شكر، اين كالا به قيمت 850 تومان عرضه شد كه با كاهش 10 توماني قيمت آن به هر كيلو 840 تومان رسيد ولي فروخته نشد. وي درباره دليل عدم فروش مجدد شكر افزود: كارگزاران از عرضه شكر مطلع نبودند به همين دليل فروخته نشد ولي با توجه به قيمت‌ خرده‌فروشي شكر در بازار آزاد قيمت آن در بورس كالا مناسب بوده و كارگزاري‌ها با بازاريابي كه انجام مي‌دهند آن را امروز و فردا نيز عرضه مي‌كنند.
مدير توسعه بازار با اشاره به اين‌كه امروز و فردا نيز شكر عرضه مي‌شود و به احتمال زياد فروخته مي‌شود، تصريح كرد: نرخ جهاني شكر بشدت افزايش يافته كه البته اين افزايش در اكثر محصولات كشاورزي بجز جو وجود دارد ولي افزايش قيمت‌هاي جهاني در نرخ‌‌هاي بورس كالا اثر نداشته، زيرا به عرضه كننده‌ها تأكيد شده قيمت‌ محصولات را بر مبناي مرداد ماه عرضه كنند تا افزايش نرخي وجود نداشته باشد. بنازاده دليل اين تأكيد و كنترل قيمت‌ها بر اساس مرداد ماه را اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها دانست و بيان كرد: در بخش كشاورزي افزايش قيمت خاصي ايجاد نشده و تنها در مورد جو اين اتفاق افتاد ولي با توجه به توافقاتي كه شده قرار است جو نيز بيشتر از نرخ 320 تومان افزايش نيابد.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سؤال كه آيا بعد از هدفمندي نرخ‌ها افزايش پيدا مي‌كند، گفت: با برنامه دولت مبني بر اين‌كه قيمت‌ 22 كالاي اساسي ثابت و كنترل خواهد شد، هدفمندي يارانه‌ها اثري در ميزان قيمت محصولات نخواهد داشت زيرا در بخش كشاورزي شكر، ذرت، جو، كنجاله‌ها، مرغ و تخم‌مرغ جزو 22 قلم كالاي اساسي هستند كه دولت بر عدم افزايش قيمت آنها تأكيد دارد، اگر اين كنترل‌ها اعمال شود و محصولات بر مبناي قيمت مرداد ماه عرضه شود، مشكلي در افزايش قيمت‌ها وجود نخواهد داشت. مدير توسعه بازار در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين كنترل‌ها انجام مي‌شود، گفت: در بخش فولاد و پتروشيمي‌كنترل قيمت انجام شده، در كشاورزي نيز افزايش نرخ وجود نداشته بجز مواردي كه به دليل كسري‌ها ايجاد شده بود كه قرار است اين مسئله نيز با توافقاتي كه با تعاوني روستايي شده، حل شود. بنازاده در پايان تأكيد كرد: در عرضه و قيمت محصولاتي كه عرضه مي‌شود در همه قسمت‌ها، مشكل وجود دارد ولي بايد اين نكته را در نظر گرفت كه نرخ‌هاي جهاني افزايش يافته، بطور مثال گندم صادراتي به قيمت 262 تومان فروخته شده ولي در بازار جهاني به نرخ 290 دلار است. بنابراين با توجه به سياست دولت در خصوص عدم افزايش نرخ‌ها، گندم مجدداً عرضه مي‌شود و احتمالاً به همان قيمت 262 تومان خواهد بود. 
منبع خبر: روزنامه ایران
  ۱۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۷:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد