هفته تعادل قيمت در بازار سهام

هفته تعادل قيمت در بازار سهام
پرونده سومين هفته معاملاتي بورس در آبان‌ماه در حالي بسته شد كه نماگرهاي بازار از سپري شدن يك هفته آرام و متعادل در بازار سهام حكايت داشتند.
به نظر مي‌رسد پس از سپري شدن نيمي از فصل پاييز كه با بازده منفي 6/2 درصد براي سرمايه‌گذاران همراه بود، اينك معامله‌گران با آرامش بيشتري روند بازار را دنبال مي‌كنند و از رغبت فروشندگان براي عرضه‌هاي بي محابا كاسته شده است. هفته جاري به لحاظ انتشار خبر آغاز مذاكرات اتمي با گروه 1+5 در نيمه نوامبر و افزايش قيمت‌هاي جهاني نفت و فلزات حاوي تحولات مثبتي براي بازار سرمايه بود كه اين مساله در نهايت منجر به رشد 8 دهم درصدي شاخص كل شد. البته حجم پايين معاملات كماكان از انتظار بخش عمده فعالان بازار حكايت دارد كه منشا آن البته با مهمترين تحول جاري در اقتصاد كشور يعني هدفمندسازي يارانه‌ها مرتبط است؛ حوزه‌اي كه در هفته جاري نيز كماكان شاهد عدم اطلاع‌رساني جديد در خصوص جزئيات اجراي آن بوده است.
صدرنشيني‌هاي ناپايدار
سهام برخي صنايع بازار در اين هفته بارها در صدر جدول نوسانات قيمت‌هاي روزانه قرار گرفتند اما هر بار با فزوني عرضه‌ها مواجه شده و به سختي موفق به حفظ موقعيت خود شدند. گروه تجهيزات و سهام شاخص آن يعني صدرا مصداق بارزي از رويكرد مزبور را به نمايش گذاشت؛ سهام اين گروه پس از آغاز مثبت در روزهاي نخست هفته با غلبه فروشندگان به سمت صف‌هاي فروش رفتند؛ اما در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه پس از تقابل پرحجم عرضه و تقاضا دوباره به صف خريد رسيدند. «فملي» ديگر نمادي بود كه به‌رغم شروع مثبت، در ميانه هفته با عرضه فروشندگان حقوقي نيازمند نقدينگي در مدار منفي قرار گرفت؛ اما در نهايت، ركوردشكني‌هاي قيمت مس موجب بازيابي تعادل معاملات و رشد 6/0 درصدي قيمت ملي مس در مقياس هفتگي شد. پتروشيمي فن آوران ديگر شركتي بود كه بر خلاف ساير سهام گروه تحت‌تاثير رشد قيمت متانول (محصول اصلي شركت) و احتمال بازگشت ذخاير مابه‌التفاوت قيمت گاز مصرفي در دو سال گذشته (يك هزار و 20 ريال به ازاي هر سهم) با صف خريد پايداري مواجه شد. سهام خودروسازان نيز به پيروي از معاملات ايران‌خودرو نوسانات مثبت را تجربه كردند. حساسيت مالكيت مديريتي ايران خودرو به اندازه‌اي است كه براي يك بلوك 3/1 درصدي (متعلق به سرمايه‌گذاري تدبير)، چهار خريدار رقابت داغي را در اين هفته صورت دادند كه ادامه آن از نرخ پايه دو هزار و 771 ريال به هفته آينده موكول شد. شاخص صنعت خودرو در اين هفته 2/2 درصد رشد كرد. سهام گروه قند و شكر از ديگر صنايعي بود كه در صدر جدول رشد قيمت‌ها ديده مي‌شد. هر چند حجم كوچك سرمايه شركت‌ها و سهام شناور پايين در اين گروه مانع از معاملات روان و پرحجم شده است.
ركوردشكني‌هاي قيمت‌هاي جهاني
انتشار جزئيات بسته پولي دوم بانك مركزي آمريكا در اين هفته محرك اصلي بازارهاي كالايي بود. بر اساس مصوبه كميته فدرال رزرو، مبلغ 600 ميليارد دلار انواع اوراق قرضه در يك برنامه هشت ماهه (ماهانه 75 ميليارد دلار) از بازار خريداري خواهد شد. اتخاذ اين رويكرد انبساط پولي مطابق انتظارات قبلي افزايش فشار تقاضاي سرمايه‌گذاري را در بازار‌هاي مواد خام و فلزات در پي داشت. در اين ميان، قيمت طلا ركوردي ديگر از خود به جاي گذاشت و مرز 1400 دلار به ازاي هر اونس را درنورديد. قيمت نفت نيز در محدوده 87 دلار قرار گرفته است. برخي موسسات تحليلي از جمله بانك آمريكايي گلدمن ساكس رشد قيمت نفت به محدوده 100 دلار در هر بشكه را در افق كوتاه‌مدت دور از دسترس نمي‌دانند. قيمت مس نيز به عنوان شاخص‌ترين فلز صنعتي حدود 200 دلار، تا درهم شكستن ركورد قيمتي خود در سطح 9000 دلار به ازاي هر تن (كه در تابستان 2008 آن را لمس كرده بود) فاصله دارد. «شكر» ديگر محصولي است كه در بخش كشاورزي رشد خيره كننده‌اي را تجربه كرده است و در 6 ماه اخير بيش از 100 درصد گران شده است. قيمت هر تن شكر خام در بازار نيويورك اين روزها با ثبت ركورد 720 دلاري بالاترين قيمت‌هاي تاريخ معاملات خود را تجربه مي‌كند. قيمت‌هاي جهاني سرب و روي نيز با گذر از محدوده 2500 دلار با رشد50 درصدي نسبت به كف نرخ‌هاي معاملاتي خود در بهار سال‌جاري مواجه شده‌اند. شرايط كنوني فضايي ايده‌آل را براي برخي توليدكنندگان مرتبط كالايي در بورس تهران فراهم آورده است و امكان جهش سودآوري ناشي از رشد قيمت‌هاي فروش را براي شركت‌هاي مزبور ايجاد مي‌كند. در صورت تداوم روند كنوني انتظار مي‌رود گزارش‌هاي 9 ماهه در گروه‌هاي فلزات اساسي، پتروشيمي (توليد‌كنندگان متانول)، سرب و روي و توليد‌كنندگان قند و شكر با تعديلات مثبت مناسبي روبه‌رو باشد.
موجي ديگر براي عرضه‌هاي اوليه
اعلام عرضه پنج درصدي سهام شركت پالايش نفت تبريز براي بسياري از سرمايه‌گذاران خبري غيرمترقبه در روز سه شنبه بود.
بر اساس اعلام ناظر بازار، روز شنبه 97 ميليون سهم معادل 5 درصد از مالكيت شانزدهمين شركت و دومين پالايشگاه مشمول اصل 44 در بازار اصلي بورس عرضه خواهد شد.
به نظر مي‌رسد با توجه به تجربه سرمايه‌گذاران از گزارش‌هاي پرنوسان پالايش نفت اصفهان و سود 151 ريالي اين شركت، «شبريز» براي جلب نظر سرمايه‌گذاران با چالش‌هايي در قيمت‌گذاري مواجه باشد. 5 درصد از سهام بيمه پارسيان نيز بنابر اخبار موجود پس از اتمام مراحل سپرده‌گذاري سهام 17 درصدي خرد شركت در هفته آينده عرضه خواهد شد.
با اين تحولات انتظار مي‌رود فضاي مبهم كنوني حاكم بر بازار تحت‌تاثير عرضه‌هاي اوليه تا حدودي تخفيف يافته و تحركات معامله‌گران در هفته آينده همزمان با ورود سهام جديد تا حدودي افزايش يابد.
تغيير جهت تورم زير ذره‌بين سرمايه‌گذاران
مطالعه نوسانات شاخص تورم نشان مي‌دهد كه پس از حدود 18 ماه افت شتابان تورم در كشور كه منجر به كاهش نرخ تورم نقطه به نقطه تا سطح 3/8 درصد در خرداد ماه سال‌جاري شد، تغييرات اين شاخص مهم اقتصادي دوباره به مدار صعودي بازگشته است. بنا بر گزارش رسمي بانك مركزي نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه‌هاي تير، مرداد و شهريور به ترتيب 4/9 درصد، 6/9 درصد و 10 درصد بوده است. اين در حالي است كه بر اساس گزارش هفته گذشته بانك مركزي، رشد تورم شتاب بيشتري به خود گرفته است و در ماه مهر تورم نقطه به نقطه به 9/11 درصد رسيده است. نكته قابل تامل ديگر رشد 8/1 درصدي سطح ميانگين قيمت‌ها در طول مهر ماه بر اساس گزارش مزبور است. تداوم اين روند، از دو رقمي شدن نرخ ميانگين 12 ماهه تورم (كه در رسانه‌ها به عنوان نرخ تورم به طور رسمي اعلام مي‌شود) در آينده نزديك نشان دارد. رشد تورم با توجه به افزايش بازده انتظاري سرمايه‌گذاران و نيز تهديد ثبات اقتصادي، خبر خوشي براي اهالي بازار سرمايه تلقي نخواهد شد؛ بدين ترتيب سرمايه‌گذاران بورس تهران تغييرات نرخ تورم را در ماه‌هاي باقيمانده از سال به دقت رصد خواهند كرد تا مشخص شود رشد اخير قيمت‌ها، سرآغاز فصل جديدي از ايجاد تورم دو رقمي در اقتصاد كشور خواهد بود يا با اتخاذ تدابير لازم توسط سياست‌گذاران اقتصادي و پولي رشد قيمت كالاها و خدمات مجددا كنترل خواهد شد. 
منبع خبر: ایران اکونومیست
  ۲۰ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۵:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد