واردات نفت ايتاليا از ايران 90 درصد افزايش يافت

واردات نفت ايتاليا از ايران 90 درصد افزايش يافت
رويترز اعلام كرد علي رغم تحريم هاي آمريكا بر ضد تهران ميزان واردات نفت خام ايتاليا از ايران طي 8 ماه نخست 2010 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود90 درصد افزايش داشته است .
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز ميزان واردات نفت ايتاليا از ايران طي ماههاي ژانويه تا اوت 2010 به بيش از 7.32 ميليون تن رسيده است كه اين رقم 15.4 درصد كل واردات 50.64 ميليون تني اين كشور را در 8ماه نخست 2010 تشكيل داده است .
تحريم هاي آمريكا بر ضد ايران موجب تغييراتي در تركيب مشتريان نفتي اين كشور شده است . ايران در اين مدت با پيشي گرفتن بر آذربايجان به سومين صادر كننده بزرگ نفت به ايتاليا تبديل شده است . ايتاليا كه به شدت به واردات انرژي براي تامين نياز داخلي وابسته است ميزان واردات نفت از ليبي را در 8 ماه نخست 2010 بيش از 13.9 درصد كاهش داده و به كمتر از 11.35 ميليون تن رسانده است . ميزان واردات نفت ايتاليا از روسيه دومين صادر كننده بزرگ نفت به اين كشور نيز در اين مدت با 20.1 درصد كاهش به 7.41 ميليون تن رسيده است .
بر اساس اين گزارش واردات نفت ايتاليا از آذربايجان نيز در اين مدت با 15.6 درصد رشد به 6.51 ميليون تن رسيده است .
به اعتقاد كارشناسان انرژي پالايشگاههاي ايتاليا فعال ترين مشتريان نفت ايران در اروپا در سال 2010 به شمار مي روند . پائولو اسكاروني رييس شركت اني ايتاليا اعلام كرد اين شركت حداقل به مدت سه سال ديگر واردات نفت از ايران را ادامه خواهد داد تا طلب يك ميليارد دلاري خود از بابت فعاليت در ايران را تسويه كند.
ايران روزانه 4.2 درصد تقاضاي جهاني نفت را تامين مي كند.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۸:۴۸:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد