شاخص بورس روي مدار منفي

شاخص بورس روي مدار منفي
شاخص كل بازار سهام روز گذشته نيز در چهارمين روز كاري خود 42‌واحد ديگر منفي شد تا در كانال 18 هزار و 242 واحد قرار گيرد.
شاخص كل بازار سهام روز گذشته نيز در چهارمين روز كاري خود 42‌واحد ديگر منفي شد تا در كانال 18 هزار و 242 واحد قرار گيرد. به اعتقاد كارشناسان،نزديك شدن به اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و تداوم عدم شفافيت اين طرح دركنار كاهش طبيعي حجم معاملات در نيمه دوم سال موجب شده است تا سرمايه‌گذاران با احتياط بيشتري اقدام به خريد و فروش سهام كنند.
اين درحالي است كه با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و انتظاررشد تورم، تنها بازاري كه اثر مثبتي ازتورم خواهد گرفت، بازار سرمايه است.
رشد بازدهي انتظاري سرمايه گذاران بورسي
افزايش نرخ تورم يكي از تبعات اجرايي شدن طرح هدفمند كردن يارانه ‌است كه موجب افزايش انتظار بازدهي سرمايه گذاران مي‌شود.
قدرت الله طالب نيا تاثير افزايش نرخ تورم را بر بازار سهام ارزيابي كردوگفت: از لحاظ تئوريك با افزايش نرخ تورم، نرخ بازدهي مورد انتظار سرمايه‌گذاران افزايش مي‌يابد. وي مي‌افزايد: از آنجايي كه افزايش تورم بر قدرت خريد شخص تاثير گذاشته و آن را كاهش مي‌دهد در نتيجه نرخ سود افزايش پيدا مي‌كند. طالب نيا ادامه داد: در فرمول، خريد بازدهي مورد ارزشيابي سهام در مخرج قرار مي‌گيرد و البته با فرض ثابت بودن سود مخرج كسر نيز افزايش يافته در نتيجه قيمت سهم پايين مي‌آيد. اين كارشناس بازار اذعان داشت: اما افزايش نرخ تورم در بازار سهام ممكن است موجب افزايش قيمت سهام برخي سهام و كاهش برخي ديگر شود.
طالب نيا خاطر نشان كرد: با فرض ثابت بودن ساير شرايط در بازار سهام و اين كه تنها متغير را تورم در‌نظر بگيريم بايد گفت با توجه به تفاوت اثر افزايش نرخ تورم كه در صنايع مي‌گذارد و آن دسته از صنايعي كه سود آوري آن‌ها بيشتر از تورم است، قيمت سهامشان افزايش مي‌يابد. وي ادامه داد: آن گروه از صنايع كه سود آوري آن‌ها كمتر از تورم است، قيمت سهامشان كاهش خواهد يافت و اگر نرخ تورم با سود آوري همسان باشد در قيمت سهم تاثيري نخواهد داشت.
نعمتي مديرعامل كارگزاري بانك سپه نيز به تاثير افزايش نرخ تورم در بازار سهام پرداخته وبه نمابورس گفت: هدفمندسازي تبعاتي دارد كه يكي از آن‌ها افزايش قيمت كالاست؛ اين در حالي است كه دولت مي‌خواهد با حمايت از برخي صنايع اثر واقعي تورم را كنترل كند.
نعمتي ادامه داد: به عنوان نمونه مي‌توان به صنعت سيمان و فولاد اشاره كرد كه سهم حامل‌هاي انرژي‌شان بالاست و با توجه به تاثير بيشتري كه از اجراي اين طرح متحمل مي‌شوند در سبد حمايتي دولت قرار داشته و دولت با باز توزيع يارانه‌ها بين فولاد و سيماني‌ها و افزايش اسمي قيمت آن‌ها تورم واقعي را كنترل مي‌كند.
اين كارشناس افزود: صنايعي كه سهم بالاتري از حامل‌هاي انرژي دارند به تبع آن بهاي تمام شده كالاي توليدي آن‌ها افزايش يافته و از ميزان سودشان كاسته مي‌شود. وي خاطرنشان كرد:قيمت هر سهم تحت تاثير ارزش فعلي جزئيات نقدي آتي كه قرار است آن سهم در آينده به‌دست آورد قرار دارد.
اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: اين جريان نقدي وقتي سهم حامل‌هاي انرژي افزايش يابد كم مي‌شود و در نتيجه قيمت سهام شركت‌هاي سيماني و فولاد ممكن است مورد اقبال بازار قرار نگيرد چرا كه سودشان كاهش مي‌يابد.
نعمتي خاطرنشان كرد: از آن جايي كه دولت تصميم به حمايت از اين صنايع با توزيع باز توزيع يارانه نقدي دارد، به نظر مي‌رسد تا مشخص شدن ميزان اين جزئيات طرح هدفمندي نتوان از ميزان اثر آن بر‌سهام اين شركت‌ها سخني گفت. 
منبع خبر: تهران امروز
  ۱۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۳:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد