بیشتر بشناسید ... اسپینل

بیشتر بشناسید ... اسپینل
معنا و ريشه واژه اسپينل مبهم است- ممكن است در زبان يوناني بمعني ( جرقه ) و يا در زبان لاتين بمعني ( نقطه ) بوده ...

- رنگ : قرمز- صورتي- بنفش- زرد- نارنجي- آبي - سبزسير- سياه

- رنگ خط سائيدگي : سفيد

- سختي  : 8

- وزن مخصوص:58/3-61/3

- كليواژ: ناقص

- فرم شكستگي: صدفي شكل- نامنظم

- سيستم كريستالي : ايزومتريك (Isometrik ) با فرمهاي هشت سطحي- دوازده سطحي و دو قلو

- تركيب شيميايي :  Mgal2o4

- شفافيت : شفاف

معنا و ريشه واژه اسپينل مبهم است- ممكن است در زبان يوناني بمعني ( جرقه ) و يا در زبان لاتين بمعني ( نقطه )   بوده  باشد.

اسپينل در رنگهاي مختلف موجود است ولي رنگ نوع مرغوب آن قرمز ياقوتي است . فلزات رنگ زا در اين كاني آهن و كروم مي باشند . اسپينل با كريستال هاي درشت و ستاره اي بسيار كمياب است. انواع آبي رنگ اين كاني در مقابل حرارت حساس بوده   و رنگ از دست    مي دهند . اسپينل سبز سير تا سياه رنگ و مات به اسامي سيلو نيت و پلئوناست (Pleonaste ) خوانده مي شود.

انواع قهوه اي رنگ اين كاني پيكو نيت (Piconite )- زرد آن روبيسل (Rubicelle ) و قرمز آن روروشن آن بالاس روبي(Balasruby ) خوانده مي شوند . شناخت اسپينل به عنوان يك كاني مستقل حدود 150 سال قبل صورت گرفت . قبلا تصور مي شد كه اسپينل يكي از انواع ياقوت سرخ باشد – چون هميشه با آن در معادن همراه است . برخي ازياقوت هاي سرخ درشت و مشهور جهان در حقيقت ياقوت سرخ نبوده و اسپينل مي باشند. به عنوان نمونه – ياقوت پرنس سياه كه 5 سانتيمتر طول بلور آن است و بيضي شكل مي باشد.

- ياقوت تيمور

(Timur  Ruby) به وزن 361 قيراط كه هر دو اين نگين ها در جواهرات تاج و تخت انگلستان است (و بلورهاي نتراشيده ولي جلا يافته اي مي باشند ) و نگين اشك مانند ويتل باخر

(Wittelbacher ) كه در تاج پادشاهي جاي داده شده همگي در حقيقت اسپينل سرخ رنگ هستند . معادن مهم اسپينل دربرمه نزديك مو گوك(Mogok ) و در سري لانكا مي باشند ديگر ذخائر نه چندان مهم اين كاني در كشورها ي زير واقعند :

افغانستان- برزيل- تايلند و ايالات متحده ( ايالت نيو جرسي) . درشت ترين بلورهاي يافت شده از اسپينل در جهان دو كريستال بشكل او كتاهدرون هستند كه هر كدام به وزن 520 قيراط و د ر

موزه زمين شناسي بريتانيا در لندن نگهداري مي شوند . اسپينل هاي مصنوعي از سال 1920 ميلادي در بازارهاي جهاني يافت شده و به سرعت بر اهميت تجاري آنها افزوده مي گردد چون به جاي اسپينل طبيعي و مشابه تعدادي از ساير كانيها بكار مي روند . اشخاص خبره به آساني مي توانند از روي خواص اپتيكي و ميزان ضريب شكست نور يگانه در اسپينل (سيستم ايزومتريك) اين كاني را از  از انواع مشابه تفكيك كنند. با اين حال به علت تشابه- ممكن است كاني هائي اشتباها مانند اسپينل به نظر برسند كه از آن ميان مي توان به آمتيستكريسوبريل- گارنت- ياقوت سرخ و كبود و توپاز اشاره كرد .

منبع خبر: 
  ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۲۳:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد