نوسان 10 دلاری قیمت طلا در اولین روز کاری هفته

نوسان 10 دلاری قیمت طلا در اولین روز کاری هفته
مسعودرضا طاهری- قیمت طلا با افزایش قیمت دلار آمریکا افت کرد. بهای طلا در اولین روز کاری این هفته در بازارهای جهانی بین دو نرخ 10/1420 دلار تا 40/1409 دلار در نوسان بود و تا ساعت 30/17 به وقت تهران قيمت آن به 1413 دلار رسيد.
در حالی طلا متاثر از افزایش تقاضا برای خریدهای عمده، پس از یک کاهش 2 دلاری ، 60/13 دلار بالا رفته بود که مجددا تقویت ارزش دلار آمریکا 30/11 دلار از ارزش آن را کاست. برآیند این نوسان افت قیمت 3/2 دلاری را تا ساعت 30/17 به وقت تهران به صورت لحظه‌اي رقم زد و نموداری کاهشی را برای قیمت طلا ترسیم کرد.
بازارهای مالی و پولی جهان روز گذشته با انتشار خبری مبنی بر افزایش فشارها برای بالا بردن رقم 750 میلیارد یورویی کمک اعضای اتحادیه اروپا جهت کاهش اثرات بحران بدهی کشورهای این قاره دست به گریبان بود.ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا از وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو خواست تا میزان کمک‌های خود را برای رفع مشکل یورو بالاتر ببرند.خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا در هفته‌های گذشته موجب آرام‌تر شدن بازار های مالی این قاره و کاهش هزینه استقراض در کشورهای پرتغال، اسپانیا و ایتالیا شد.
همچنین بن برنانکه رییس فدرال رزرو در گفت‌وگویی با جدی‌تر خواندن وضعیت نامطلوب اشتغال در آمریکا رقم 600 میلیارد دلار را برای تزریق به اقتصاد این کشور کافی ندانسته و در عین حال از تلاش‌هایی برای افزایش این حمایت‌ها خبر داده است. خبری که بازارهای مالی و پولی ضمن مثبت ارزیابی کردن این خبر برای تقویت ارزش دلار آمریکا، از آن به عنوان بمب پولی آمریکا یاد کرده‌اند. نرخ برابری دلار آمریکا به ازای هر یورو تا 3276/1 تقویت شد که نقش ویژه‌ای در کاهش ارزش طلا داشته است.
در بازار داخلی افت قیمت طلا با کاهش 1000 تومانی قیمت سکه طرح قدیم همراه بود. قیمت سایر سکه‌ها بدون تغییر 349 هزار تومان سکه بهار آزادی،175 هزار تومان نیم سکه و 89 هزار تومان ربع سکه ثابت ماند. در بازار ارز نیز یورو با افت 4 تومانی قیمت مواجه و به نرخ 1414 تومان فروخته شد، در حالی که دلار آزاد آمریکا بدون تغییر 1060 تومان و دلار دولتی 1045 تومان عرضه شد.
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر نیز در گفت‌وگو با «فارس» در مورد وضعيت بازار طلا و سكه طي روز گذشته گفت: بعد از افزايش 50 دلاري بهاي جهاني طلا در روزهاي پاياني هفته گذشته، قيمت طلا در اين بازارها تنها با يك الي دو دلار افزايش روبه‌رو بوده است.
وي اضافه كرد: به دليل آغاز به كار بورس‌ها افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني خيلي زياد نبوده و تغييرات جزئي را به همراه داشته است.
وي تصريح كرد: احتمالا با وضعيت فعلي بازارهاي جهاني تا روز چهارشنبه ثابت باقي بمانند و تغيير چنداني را نداشته باشند. كشتي‌آرا افزود: هر گونه نوسان در قيمت طلا بستگي به عصر روز چهارشنبه هفته جاري دارد؛ چراكه در اين تاريخ آمارهاي اقتصادي آمريكا منتشر خواهد شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۷:۳:۵۷ قبل از ظهر
نظرات (1)

علی رضا  ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲:۳۶:۳۸ بعد از ظهر

اگه گفتید چرا کارش از تو چرا اینطوریه ؟ احتمالا به خاطر اینکه به عنوان ستون پشتش باشه تا بر اثر فشار گود نیوفته

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد