ژنزفلوئوريت

ژنزفلوئوريت
فلوريت در محدوده وسيعي از شرايط زمين شناسي تشکيل و مشاهده مي شود . همچنين به صورت رگه هاي کوارتز فلوئوريت دار ...

فلوريت در محدوده وسيعي از شرايط زمين شناسي تشکيل و مشاهده مي شود . همچنين به صورت رگه هاي کوارتز فلوئوريت دار در سنگ هاي آذرين ، رسوبي و دگرگونه ، جانشيني در اسکارن ها ، در مرکز بخش حاشيه اي کربناتيت ها ، در باطله هاي کانسنگ هاي فلزات پايه و سنگ معدن باريت ، جانشيني در سنگ هاي آهکي ، رگه هاي پگماتيتي و تنوره هاي برشي ديده مي شود .

بدين ترتيب به صورت فرعي ، کاني هاي اصلي خانواده گرانيت و سنگ هاي نزديک اين خانواده را همراهي مي کند و به صورت کامل در گرهک ها و آهک هاي داخل غارها يافت مي شود

- كانسارهاي مهم فلوئوريت (CaF2) عبارتند از

- نوع رگه اي:

رگه هاي حاوي فلوريت در سنگهاي آذرين اسيدي- حد واسط، دگرگوني و رسوبي گزارش شده است. رگه هاي فلوريت بيشتر همراه كوارتز، كلسيت، باريت، گالن و اسفالريت هستند. عرض رگه ها متغير ( كمتر از 1 متر تا حداكثر 10 متر ) و طول آنها 50 متر تا چند كيلومتر است. عيار اقتصادي رگه ها متغير و در محدوده 25 تا 65 درصد است

- نوع استراتي فرم

ذخاير فلوريت نوع استراتي فرم در سنگ هاي كربناته تشكيل مي شوند. در محدوده ذخاير فلوريت ايالت الينويز (امريكا) سنگهاي آذرين گزارش نشده اند، در صورتي كه در ذخاير فلوريت مكزيك كه در سنگهاي كربناته تشكيل شده اند توده هاي گرانيت پورفيري نفوذ نموده اند. كانيهاي همراه فلوريت عبارتند از : كلسيت، دولوميت، كوارتز، گالن، باريت و سلستيت . عيار فلوريت حداقل 15 درصد است.

- نوع جانشيني

كانسارهاي فلوريت نوع جانشيني در سنگهاي كربناته مجاور توده هاي اسيدي، از مكزيك گزارش شده اند. بزرگترين و غني ترين ذخاير فلوريت در اين كشور وجود دارد

- نوع استوك ورك:

ذخاير فلوريت نوع استوك ورك در ارتباط با توده هاي نفوذي نوع گرانيتي بوده و در نيومكزيكو و كلرادو (امريكا) و افريقاي جنوبي كشف شده اند. گسترش يكي از اين ذخاير 70 تا 200 متر و عمق آن تا 900 متر است. عيار فلوريت 14 درصد است .

- كمپلكس هاي آلكالن- كربناتيتها

   عنصر فلوئور به لحاظ ژئوشيميايي ارتباط نزديك به ماگماي آلكالن و كربناتيت دارد. محلولهاي ماگمايي غني از فلوئور از سنگهاي آلكالن، فوق آلكالن و كربناتيت منشأ مي گيرند. كانسارهاي فلوريت غالباً در ريفتهاي داخل قاره ها واقع مي شوند. كاني سازي فلوريت در اين كمپلكس ها يافت مي شوند اما آنهايي كه ارزش اقتصادي دارند با فاصله از توده هاي نفوذي تشكيل شده اند.

- نوع برش نفوذي:

محلولهاي ماگمايي در شرايط ويژه منجر به تشكيل برش نفوذي مي شوند. چنانچه اين محلول، غني از فلوئور باشد موجب تشكيل ذخيره مي شود.

- فلوريت برجاي مانده:

فلوريت موجود در سنگهاي گرانيتي، كربناته و يا رگه ها تحت تأثير هوازدگي آزاد شده در محل بر جاي مي ماند و ديگر كانيها به دليل هوازدگي غالباً تغيير كرده وحمل مي شوند.

- پگماتيتها:

بعضي از پگماتيتها حاوي فلوريتند. در صورت تمركز فلوريت ذخيره مناسب تشكيل مي شود.

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۵۲:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد