روياهاي تعبير نشده بورس نفت

روياهاي تعبير نشده بورس نفت
هر چند از سال 84 تاكنون بحث‌هاي مختلفي در باره راه اندازي بورس نفت مطرح شده،اما تاكنون به غير از راه‌اندازي رينگ معاملات محصولات پتروشيمي در بورس كالا هيچ اقدامي براي انجام معاملات نفت خام انجام نشده،در‌حالي كه از ابتدا قرار بود با پذيرش و عرضه نفت كوره در بورس كالا زمينه راه‌اندازي بورس نفت فراهم شود.
ماجراي راه‌اندازي بورس نفت به يك رويا تبديل شده و با گذشت پنج سال از زمان اعلام طرح‌هاي اوليه، هنوز مقدمات آغاز معاملات نفت خام فراهم نشده است.هرچند از سال 84 تاكنون بحث‌هاي مختلفي در باره راه اندازي بورس نفت مطرح شده،اما تاكنون به غير از راه‌اندازي رينگ معاملات محصولات پتروشيمي در بورس كالا هيچ اقدامي براي انجام معاملات نفت خام انجام نشده،در حالي كه از ابتدا قرار بود با پذيرش و عرضه نفت كوره در بورس كالا، زمينه راه اندازي بورس نفت فراهم شود.
پذيرش نفت كوره در بورس كالا از آن جهت با اهميت است كه شرط جديد راه اندازي بورس نفت، پذيرش نفت كوره در بورس كالا است و عرضه اين محصول، زمينه را براي عرضه نفت خام در بورس فراهم مي‌كند. به‌باور كارشناسان، عرضه نفت خام در بورس كالا يا بورس نفت ايران، موكول به پذيرش و عرضه نفت كوره است،اما با اينكه يك‌ماه از پذيرش نفت كوره در بورس مي‌گذرد ولي ظاهرا به دليل مخالفت و كار شكني شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي – به عنوان اصلي ترين عرضه كننده نفت در بازار داخل- عرضه نفت كوره در مرحله نخست و عرضه نفت خام در مرحله بعدي با بن بست مواجه شده است.اما با وجود همه اين موانع عملي و كارشكني دستگاه‌هاي دولتي،ظاهرا روياپردازي مسئولان بورس كالا تمامي ندارد، به‌طوري كه ديروز يك مقام مسئول در اين بازار با خوش بيني از ورود نفت كشورهاي عضو اوپك به بورس نفت ايران و امكان عرضه بنزين، گازوئيل و گاز در اين بورس خبر داد.
سيد روح الله ميرصانعي در گفت و گو با مهر با اشاره به اينكه رينگ عرضه فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي نسبت به رينگ فلزات در بورس كالا از تنوع بيشتري برخوردار است، گفت: در حال حاضر فولاد، آلومينيوم و مس از مهم‌ترين كالاهاي بورس فلزات است اما در رينگ محصولات نفتي امكان عرضه انواع فرآورده‌هاي نفتي و محصولات پتروشيمي وجود دارد.او در عين حال به ناموفق بودن برنامه عرضه كالا‌ها در رينگ پتروشيمي و نفت اعتراف كرد و تصريح كرد: در حال حاضر تنها شركت بازرگاني پتروشيمي اقدام به عرضه محصولات شيميايي و پتروشيمي به بورس مي‌كند. دبير كل كانون كارگزاران بورس بدون اشاره به موانع پيش آمده بر سر راه عرضه نفت خام و كوره در رينگ نفت بورس كالا اعلام كرد: به زودي زمينه براي ورود نفت كوره به بورس هم فراهم مي‌شود.
او در عين حال به زمان مشخصي براي تحقق اين ايده اشاره نكرد. مير صانعي با اشاره به شعار تازه مسئولان بورس كالا مبني بر عرضه نفت خام كشورهاي عضو اوپك و در بورس كالاي ايران توضيح داد: براي عرضه نفت خام ساير كشورها در بورس ايران ابتدا بايد زمينه براي ورود نفت خام ايران به بورس فراهم شود. پس از عرضه نفت خام توليدي به بورس بايد امكان معامله و ورود ساير نفت خام كشورهاي همسايه را فراهم كنيم.

منبع خبر: تهران امروز
  ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۷:۳۵:۲۰ قبل از ظهر
نظرات (2)

هاله  ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۴:۳:۱۵ بعد از ظهر

یادمه کوچیک بودم مادرم عاشقه این طرح ها بود ولی الان جدیداش بهترن البته سلیقه ما که اینطوری هست ممنون

zarin  ۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۸:۲۳:۲۲ قبل از ظهر

ظریف کار شده. قشنگه

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد