نوسان 40 دلاری قیمت طلا در 4 روز گذشته

نوسان 40 دلاری قیمت طلا در 4 روز گذشته
طلا در بازارهای جهانی در 4 روز گذشته 40 دلار افت قیمت را ثبت کرد. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری طی 4 روز گذشته و مصادف با تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی در کشور پس از صعود قیمت 16 دلاری روز سه‌شنبه و دست یافتن به نرخ 1403 دلاری در اوایل این روز ،بلا فاصله رو به کاهش نهاد و تا پایان معاملات روزانه در سطح 1396 دلار بسته شد.
قیمت طلا در پنج‌شنبه شب به وقت تهران تا 1363 دلار سقوط کرد که تا این سطح، تقریبا 40 دلار افت قیمت را از اواسط هفته گذشته تجربه کرد. قیمت طلا روز جمعه تا ساعت 15 به وقت تهران و قبل از شروع معاملات در بازار نایمکس نیویورک تا حد 1375 دلار مجددا افزایش یافت.
انتشار داده‌های اقتصادی از سوی دپارتمان تجاری در آمریکا مبنی بر افزایش تعداد منازل تازه ساز از یک سو و کاهش قابل توجه تعداد افراد متقاضی برای بیمه بیکاری طی هفته گذشته در این کشور موجب افزایش ارزش دلار در برابر یورو و سایر ارزها شد که قیمت طلا را با افت زیادی مواجه کرد.
در مقابل طی روز گذشته خبر توافق سران کشورهای عضو یورو در بروکسل بر سر ایجاد یک شبکه محافظتی مالی دائمی برای جبران زیان شرکت‌هایی که اوراق قرضه دولتی کشورهای پرتغال و ایرلند را خریداری کرده‌اند، موجب تقویت دوباره ارزش یورو شد. بر اساس اخبار منتشره، نتایج مثبت این توافقات تا سال 2013 در احیای اقتصادی منطقه یورو پدیدار خواهد شد.
در عین حال از شرکت رتبه‌بندی مودیز خبر می‌رسد که این موسسه رتبه اعتباری ایرلند را با 5 رتبه کاهش به سطح Baa1 تقلیل داده است. این روند بر کاهش ارزش یورو تاثیر داشته است.
افت رتبه اعتباری ایرلند در پی افزایش فشارها برای درخواست این کشور برای کمک‌های بین‌المللی خارجی در یک ماه گذشته، اتفاق افتاده است. گفته شده است در صورت کاهش بیشتر نرخ رشد اقتصادی در ایرلند امکان کاهش بیشتر رتبه اعتباری آن از سوی مودیز وجود دارد.
بازار داخلی
با توجه به تعطیلی بازارهای کشور به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی و همچنین افت تقاضا برای خریدهای فصلی در این ایام، قیمت انواع سکه و طلا تقریبا طي هفته گذشته ثابت بوده است. به طوری که قیمت سکه بهار آزادی در 3 روز اول هفته گذشته 348 هزار تومان و در روز سه شنبه 349 هزار تومان بوده است. سکه طرح قدیم در این هفته بین 370 هزار تومان و 375 هزار تومان به فروش رسیده است. نیم سکه در این هفته بدون تغییر 175 هزار تومان بوده و ربع سکه 88 هزار تومان و 89 هزار تومان فروخته شد. انتظار می‌رود با توجه به افت قیمت طلا در روزهای اخیر ،بازار امروز با کاهش محسوس قیمت مواجه شود. هفته گذشته در بازار ارز نرخ دلار آزاد آمریکا بدون تغییر 1065 تومان بوده است. در حالی که یورو با 4/0 درصد رشد قیمت از 1413 تومان به 1420 تومان در روز سه‌شنبه افزایش یافته است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۲۸:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد