مصارف عمده زيرکن

مصارف عمده زيرکن
47 % زيركن ZrSiO4 در سراميک سازي ، 19 % به عنوان ديرگداز ، 16 % ماسه هاي ريخته گري ، 8 % شيشه تلويزيون و فيبرنوري ...

47 % زيركن ZrSiO4 در سراميک سازي ، 19 % به عنوان ديرگداز ، 16 % ماسه هاي ريخته گري ، 8 % شيشه تلويزيون و فيبرنوري ، 4 % سراميك هاي پيشرفته ، 2 % در ساينده ها ، 2 % مواد شيميايي و 1 % به عنوان آلياژها استفاده مي شود .

زماني كه زيركونيم با نيوبيوم تشكيل آلياژ مي دهد، زيركونيم به صورت ابررسانا در دماهاي پائين تشکيل مي شود و براي ساخت ابررساناهاي مغناطيسي با استفاده از نيروي الكتريكي با مقياس بزرگ امكان پذير است.

اكسيد زيركن آن پردازش شده و توليد الماس بدلي و زيركن كوبيك (مكعبي) را مي دهد و به صورت سنگ جواهرات طبيعي در جواهر سازي استفاده مي گردد.

بيش از 90% توليد فلز زيركونيم براي توليد نيروي هسته اي اقتصادي مورد مصرف دارد. زيركونيم به عنوان آلياژ (مانند آلياژ Zircaloy) مقدار بسيار كمي از نوترون ها را جذب مي كنند و كاربرد هسته اي مي يابند. استفاده گسترده در صنعت شيميايي و در محيط هاي خورنده مي باشد. زيركونيم قابل اشتعال است و در مسائل نظامي استفاده مي شود. كربنات زيركونيم لوسيون (محلول) سمي ايجاد مي كند.

اكسيد زيركونيم ناخالص (Zirconia) و يا محلول Baddelogite براي ساخت بوته هاي آزمايشگاهي استفاده مي شود كه مي تواند در برابر شوك حرارتي (براي جداره كوره هاي متالورژيكي) مقاومت مي كند و در صنايع شيشه و سراميك مانند مواد ديرگداز عمل مي كند.

به عنوان مبدل هاي حرارتي مانند لوله هاي خلاء در رشته هاي لامپ ، مبدل هاي كاتاليزوري، كلاهك ضربتي (چاشني ضربتي) و آجرهاي كوره مورد استفاده قرار مي گيرند.

داروسازي

زيرکونيم در صنايع داروسازي به صورت فلز و ترکيباتي مانند: دي اکسيد زيرکونيوم، لاکتات زيرکونيوم، واکسي کلريد زيرکونيوم براي تهيه مواد ضد بو "دئودورانت" (Deodorant) استفاده مي شود.استفاده از اين مواد هنگاميکه پوست بدن ملتهب است ممکن است حساسيت شديدي را به همراه داشته باشد. همچنين از دي اکسيد زيرکونيم به عنوان حاجب در عکس برداري هاي پزشکي (x-ray) استفاده مي شود.

از موارد احتياط درباره دي اکسيد زيرکونيوم اين است که از تنفس در مکان هايي که اين ماده به صورت غباري در فضا منتشر شده باشد بايد اجتناب نمود زيرا تنفس آن ممکن است باعث بيماري فيبروزيس شود.

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸:۶:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد