بازار سکه و ارز در آرامش

بازار سکه و ارز در آرامش
بازار ارز و طلا در اولین روز اجراشدن طرح هدفمندی یارانه‌ها روز آرامی را پشت سر گذاشت. قیمت انواع سکه و طلا روز گذشته در بازار داخلی تغییری به خود ندید. البته تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه را نباید از نظر دور داشت.
با این حال با توجه به ثابت ماندن نرخ 1375 دلاری قیمت هر اونس طلا در روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی 347 هزار تومان، طرح قدیم 373 هزار تومان، نیم سکه 174 هزار تومان و ربع سکه 88 هزار تومان بدون تغییر عرضه شدند. در عین حال قیمت هر گرم طلای 18 عیار 200 تومان افت کرد. در بازار آزاد ارز دلار آمریکا تنها 1 تومان افزایش داشت و به نرخ 1068 تومان فروخته مي‌شد. در حالی که قیمت دلار دولتی 1045 تومان بدون تغییر در اختیار متقاضیان قرار مي‌گرفت. یورو دیروز به نرخ 1410 تومان فروخته مي‌شد که نسبت به روز قبل از آن تغییری ثبت نکرد. پوند انگلیس نیز با همین شرایط 1700 تومان قیمت روزهای پیشین خود را حفظ کرده است.
بازار طلا و سکه به‌رغم تقاضاهای معمول زمانی با هجوم و تقاضای مازاد روبه‌رو خواهند شد که نقدینگی‌های جاری از جانب افزایش تورم انتظاری با تهدیدی مواجه شود.
پرس‌وجو از بازار ارز و طلا در منطقه چهارراه استانبول از تثبیت قیمت‌ها و آرامش بازار حکایت دارد. اگرچه برخی از افزایش اندک تقاضا، در عین تثبیت قیمت‌ها خبر داده‌اند. با این حال به نظر برخی از کارشناسان، قضاوت در خصوص تاثیرپذیری بازار ارز و طلا در کشور از طرح هدفمندی یارانه‌ها را باید به روز‌ها و ماه‌های آتی و انگیزه برای به‌کارگیری نقدینگی و منابع نقدی یارانه‌ها در سایر بازارهای مالی و پولی از جمله بورس یا ماندگاری آن در بانک‌ها محول کرد. در این میان توان دولت و بانک مرکزی در کنترل تورم داخلی بی شک نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1389 با نیم درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 7/9 درصد رسید. نرخ تورم در مرداد ماه 8/8 درصد بود که با تغییر منحنی آن در شهریور ماه شاهد تورم 9/8 درصدی بودیم. پیش‌تر رییس کل بانک مرکزی در سخنانی نرخ تورم ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را15 درصد عنوان کرده بود.
در همين حال مديرعامل بانك ملي در گفت‌وگویی از پيش‌فروش اقساطي سكه بهار آزادي به صورت نامحدود از طريق تهاتر با يارانه‌هاي نقدي خبر داده است. وی این امکان را یکی از امتیازات سپرده‌گذاری یارانه‌ها در بانک ملی عنوان کرده است. تهاتر نقدینگی یارانه‌ای با سکه‌های بهار آزادی ضمن جذب نقدینگی، با توجه به سرازیر شدن سکه به بازار احتمال کاهش قیمت آن را در پی خواهد داشت.
اجرای طرح در میزان قیمت‌ها بی‌تاثیر است
خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از آرامش بازار ارز، طلا و سکه در اولین روز اجرای رسمی هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها خبر داد. بنا بر این گزارش، فعالان بازار اجرای طرح را در قیمت‌ها فعلا بی‌تاثیر می‌دانند. فعالان بازار سکه و طلا بخشی از آرامش بازار را به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی طلا و بورس‌های بین‌المللی عنوان مي‌کنند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۲:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد