ممكن است عذر بانك‌هاي غيرفعال را بخواهيم

ممكن است عذر بانك‌هاي غيرفعال را بخواهيم
‌ هدفمند كردن يارانه‌ها هنوز در ابتداي راه خود است و تنها چند قلم كالاي محدود مثل حامل‌هاي انرژي، آب و آرد اصلاح قيمت شده‌اند.
رييس كل بانك مركزي از تصميم گيري درباره جلوگيري از روند افزايشي تعداد بانك‌ها خبر داد، شش هزار ميليارد تومان منابع آزاد شده ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها را از شنبه شب جزو منابع بانك‌ها قلمداد كرد و از اظهارنظر درباره تورم ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها به دليل مشخص نبودن تمام ابعاد آن خودداري كرد و البته وعده داد كه نرخ تورم پس از يك سال مجددا روند كاهشي به خود بگيرد.
به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود بهمني در حاشيه همايش نقش بازار سرمايه در تامين مالي درباره ميزان تورم ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها گفت:‌ هدفمند كردن يارانه‌ها هنوز در ابتداي راه خود است و تنها چند قلم كالاي محدود مثل حامل‌هاي انرژي، آب و آرد اصلاح قيمت شده‌اند. اجازه بدهيد چند روز بگذرد تا من اظهارنظر كنم.
وي ادامه داد: با اين حال اين قول را مي‌دهم همان طور كه پيش از اين درباره تك رقمي شدن نرخ تورم وعده داده بودم حالا هم مي گويم كه پس از يك سال نرخ تورم روند كاهشي خود را آغاز خواهد كرد.
وي افزود: خوشبختانه با تمهيداتي كه از سوي وزارتخانه‌هاي مختلف از جمله وزارت بازرگاني و وزارت امور اقتصادي و دارايي فراهم شده است تا اين لحظه كنترل مناسبي براي جلوگيري از افزايش قيمت‌ها انجام شده است.
رييس كل بانك مركزي درباره تغييرات نرخ ارز پس از هدفمند كردن يارانه‌ها گفت:‌ بانك مركزي بر نرخ ارز كاملا مسلط است و ارز به بازار تزريق مي‌شود و هر ميزان كه بازار قيمت‌گذاري كند خريد و فروش‌ها انجام خواهد شد.
وي درباره‌ تغيير قيمت سكه گفت:‌ سكه تابع قيمت‌هاي جهاني است و اگر تغيير قيمت كاذبي در آن در قيمت سكه انجام شود آن را كنترل مي‌كنيم. چون به ميزان كافي سكه ضرب شده است تا در موقع مقتضي به بازار عرضه شود.
بهمني درباره‌ نحوه برخورد مردم در زمينه برداشت يارانه‌ها اظهار كرد: تصور من اين بود كه تقاضا براي برداشت يارانه‌ها در روز اول زياد باشد اما با اين كه در اواخر ماه هستيم بانك‌ها در روز يكشنبه روزي آرام‌تر از روزهاي عادي را سپري كردند. چون ما از چند روز قبل جلساتي داشتيم و همكاران نظام بانكي هم آماده باش بودند.
بهمني گفت: خودپردازها هم به جز چند مورد كوچك مشكلي نداشتند و ما امكانات بيشتري از روزهاي عادي براي خودپردازها فراهم كرده بوديم.
وي درباره شش هزار ميليارد تومان منابع مالي ناشي از آزاد شدن قيمت‌ها كه قرار است به بخش صنعت تسهيلات داده شود گفت:‌ اين ارقام از شنبه شب به بعد جزو منابع بانك‌ها تلقي شده و در حساب آن‌ها قرار گرفته است بانك‌ها هم ذخيره قانوني را كنار مي‌گذارند و به افراد ذي‌صلاح با معرفي وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط تسهيلات داده مي‌شود.
وي درباره لزوم ارزيابي صحيح ريسك براي اختصاص اين منابع با هدف جلوگيري از معوق شدن مطالبات گفت:‌ به هرحال اين تسهيلات بايد داده شود و به اين دليل كه امكان معوق شدن دارد نبايد آن را نگه داشت. اين تسهيلات به افراد ذي‌صلاح ارائه مي‌شود و قطعا بازگشت سرمايه اين تسهيلات در نظر گرفته خواهد شد.
رييس كل بانك مركزي در بخش ديگري از سخنان خود درباره‌ اعطاي مجوز به بانك گردشگري گفت: اين بانك در مراحل آخر اخذ مجوز است.
بهمني در پاسخ به سوال خبرنگاران كه بانك گردشگري پذيره نويسي خود را انجام داده و چطور مي‌تواند مجوز نداشته باشد اظهار كرد: به زودي درباره روند افزايش تعداد بانك‌ها تصميم‌گيري خواهم كرد و نخواهيم گذاشت تعداد بانك‌ها به اين ترتيب زياد شود.
وي توضيح داد:‌ براي فعاليت به عنوان بانك دوره زماني در نظر گرفته مي‌شود تا ابتدا در قالب موسسات مالي و اعتباري فعاليت كنند و اگر عملكرد خوبي داشتند تبديل به بانك شوند.
وي تصريح كرد:‌ بانك‌هاي فعلي فعال هم اگر عملكرد خوبي نداشته باشند و سرمايه‌شان مطابق استانداردها افزايش ندهند يك پله كاهش رتبه خواهيم داد و تبديل به موسسه مالي و اعتباري مي‌كنيم. در مرحله بعد حتي ممكن است عذر آنها را هم بخواهيم. 
منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
  ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۱:۲۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد