معامله‌گران طلا با کمبود نقدینگی مواجهند

معامله‌گران طلا با کمبود نقدینگی مواجهند
طلسم قرارداد شمش طلای 10 اونسی تحویل دی‌ماه با یک قرارداد شکسته شد
روند معاملات بازار آتی هرچند در هفته گذشته نسبت به هفته قبل با رشد 15 درصدی حجم و ارزش روبه‌رو شد، اما فعالان بازار براین عقیده‌اند یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا در بازار علاوه بر سیاست‌هاي انقباضی دولت که با کاهش حجم نقدینگی، باعث نبود نقدینگی لازم برای انجام معاملات شده، موضوع اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است که سبب شده معامله‌گران نسبت به تصمیم‌گیری در انجام معاملات با شک و تردید روبه‌رو شوند.
در این راستا از تاثیر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز نباید غافل شد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، هفته قبل نرخ طلا در بازارهای جهانی با بیشترین تاثیر از نابسامانی ارزی در جهان همراه بود؛ اما در هفته سپری شده طلا با نوسان اندکی مواجه شد تا هفته گذشته با وجود روزهای پایانی سال 2010 میلادی و رشد نسبی تقاضا، قیمت طلا افت‌و‌خیز زیادی نداشته باشد.
به باور کارشناسان، تنها موضوعی که امکان دارد قیمت طلا در این روزها کاهش پیدا کند، تقویت دلار نسبت به یورو است؛ زیرا اگر یورو نتواند برای آینده خود چشم‌انداز قابل قبولی ارائه کند، به احتمال زیاد باعث تضعیف دوباره آن نسبت به دلار خواهد شد و این امر قیمت طلا را کاهش مي‌دهد.اما بازار داخلی تا حدودی به تاثیر از بازارهای جهانی، نوسان نسبتا رو به بالایی را تجربه کرد. به طوری‌که در بازار نقدی، نرخ سکه طرح جدید از 347 هزار تومان در ابتدای هفته به 350 هزار تومان در پایان هفته رسید. بازار آتی هم همراه با بازارهای جهانی با نوسان روبه‌رو شد؛ اما در اواسط هفته رشد آرام و مداومی داشت. براین اساس سکه تحویل دی‌ماه از ابتدا تا پایان هفته کاری، 573 تومان و 8 ریال رشد کرد. سکه تحویلی اسفندماه نیز از روز شنبه تا پایان روز چهارشنبه با رشد یک هزار و 158 تومان و 5 ریال مواجه شد، اما در بازار آتی نرخ شمش طلای تحویل دی ماه تنها در روز چهارشنبه با دادوستد یک قرارداد به قیمت تسویه یک میلیون و 443 هزار و 269 تومان و 7 ریال ثبت شد؛ این در شرایطی بود که معاملات شمش طلای تحویل آذرماه هم در روز شنبه با معامله یک قرارداد و ثبت نرخ تسویه یک میلیون و 465هزار و 300 تومان به پایان رسید.
در مجموع در بازار آتی طی هفته منتهی به دوم دی ماه، یک هزار و 458 قرارداد به ارزش 52 میلیارد و 35 میلیون و 510 هزار ریال معامله شد که از لحاظ حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل به ترتیب 81/14 و 98/14 درصد رشد داشت. به باور کارشناسان، هر چند با سپری شدن ایام سوگواری ماه محرم، بازار تا حدودی از کسادی خارج شده، اما هنوز نتوانسته همچون ماه‌های گذشته با افزایش تقاضا روبه‌رو شود. یکی از دلایل اصلی این کاهش تقاضا به نقل از فعالان بازار، سیاست‌هاي انقباضی دولت است که با کاهش حجم نقدینگی، نبود نقدینگی لازم در بازار را برای انجام معاملات به وجود آورده است. از سویی، موضوع اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باعث شده معامله گران نسبت به تصمیم‌گیری در انجام معاملات با شک و تردید روبه‌رو شوند و در واقع به نوعی حالت سرگردانی و ابهام در رفتار معاملاتی داشته باشند. کارگزاران بورس همچنین براین عقیده‌اند که مالیات بر ارزش افزوده تاثیر خود را بر بازار گذاشته است.
اما در هر حال جزئیات معاملات طی روزهای هفته به اين ترتیب است:
شنبه: در این روز نرخ تسویه سکه تحویل دی‌ماه با 2 هزار و 850 تومان و 3 ریال افت به 349 هزار و 226 تومان و 2 ریال رسید. سکه تحویل اسفندماه نیز با 2 هزار و 775 تومان و 3 ریال کاهش به 359 هزار و 826 تومان و 5ریال رسید. همچنین در این روز آخرین قرارداد شمش طلای تحویل آذرماه در روز شنبه با یک قرارداد به قیمت تسویه یک میلیون و 465 هزار و 300 تومان نهایی و قراردادهای شمش طلای دی‌ماه نیز در این روز وارد سیستم معاملاتی شد. موقعیت‌هاي تعهدی باز بازار هم برای سکه دی‌ماه 2 هزار و 499 و سکه تحویل اسفندماه 2 هزارو 144 قرارداد شد.
یکشنبه: در این روز قیمت سکه روند صعودی به خود گرفت؛ به طوری‌که سکه تحویل دی‌ماه 212 تومان و 6 ریال رشد کرد و به 349 هزار و 438 تومان و 8 ریال رسید. سکه تحویل اسفندماه با بیشترین افزایش یک هزار و 173 تومان و 5 ریال به قیمت 361 هزار تومان رسید. در این روز مبادلات شمش طلای 10 اونسی بدون دادوستد و ثبت قیمت تسویه به پایان رسید. موقعیت تعهدی باز بازار برای سکه دی 2 هزار و 631 و برای سکه اسفندماه 2 هزار و 203 قرارداد بود.
دوشنبه: در این روز مبادلات با رشد قیمت سکه دنبال شد و براین اساس سکه تحویل دی‌ماه 361 تومان افزایش یافت و به نرخ 349 هزار و 800 تومان رسید. سکه تحویل اسفندماه 324 تومان رشد کرد و به 361 هزار و 324 تومان و 5ریال رسید. موقعیت تعهدی باز بازار برای سکه دی 2 هزار و 635 و برای سکه تحویل اسفندماه 2 هزار و 196 قرارداد بود. در این روز همچون روز‌هاي قبل دادوستدی برای شمش طلای 10 اونسی صورت نگرفته بود.
سه‌شنبه: قیمت‌ها در این روز روند رو به رشد خود را تداوم بخشید و براین اساس سکه تحویل دی ماه 286 تومان و 5 ریال بالا رفت و به 350 هزار و 86 تومان و 5 ریال رسید. سکه تحویل اسفندماه 226 تومان و 7 ریال گران شد و به نرخ تسویه 361 هزار و 551 تومان و 2 ریال رسید. شمش‌هاي طلا در این روز همچنان بدون تقاضا مواجه شد تا شکسته شدن طلسم معامله شمش‌هاي طلا تحویل دی به روز چهارشنبه موکول شد. موقعیت تعهدی باز بازار در این روز برای سکه دی 2 هزار و 633 و برای سکه تحویل اسفندماه 2 هزار و 222 قرارداد بود.
چهارشنبه: در این روز قیمت‌ها دوباره با روند اندک نزولی روبه‌رو شد و براین اساس سکه تحویل دی‌ماه با 286 تومان و 5 ریال افت به 349 هزار و 800 تومان رسید. در این روز سکه تحویل اسفندماه با 566 تومان و 2 ریال کاهش به 360 هزار و 985 تومان رسید. قراردادهای شمش طلای 10 اونسی در این روز با معامله یک قرارداد به قیمت تسویه یک میلیون و 443 هزار و 269 تومان و 7 ریال به پایان رسید. موقعیت تعهدی باز بازار برای سکه تحویل دی ماه 2 هزار و 637، برای سکه تحویل اسفندماه 2 هزار و 251 و برای شمش طلای 10 اونسی تحویل دی‌ماه با یک قرارداد ثبت شد.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۸:۱:۲۶ قبل از ظهر
نظرات (1)

بهگل  ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۴:۳۰ بعد از ظهر

آدم یاده هندی هایی که بعضی از عکس ها نشون میدن می افته ولی خیلی نازکن زود کج نمیشه ؟

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد