مراحل ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر

مراحل ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر
یک زرگر و طلاساز ماهر باید بتواند وزن طلا و جواهر را مطابق خواست مشتری خود در آورد تا با توجه به اینکه قیمت طلا هر روز روند صعودی دارد، نیاز مشتری با قیمت زنده طلا همخوانی داشته باشد و مشتری طلا و جواهر بتواند طبق سلیقه و خواست مشتری کار جواهر خود را به بازار طلا ارائه نماید.
عناوین اصلی

مراحل ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر چگونه می باشد؟ یک زرگر و طلاساز ماهر باید بتواند وزن طلا و جواهر را مطابق خواست مشتری خود در آورد تا با توجه به اینکه قیمت طلا هر روز روند صعودی دارد، نیاز مشتری با قیمت زنده طلا همخوانی داشته باشد و مشتری طلا و جواهر بتواند طبق سلیقه و خواست مشتری کار جواهر خود را به بازار طلا ارائه نماید.

در این خصوص مسعود رضائی، مدیریت مرجع تخصصی طلا و جواهر ایران، در مقاله ای مراحل ساخت طلا و جواهر را در کارگاه و کارخانه طلاسازی خود به صورت زیر تشریح کرده اند:

 شناخت مراحل ساخت طلا و جواهر در شرکت‌های طلا و جواهر ایران

در عرف سنتی عموما شاهد آن هستیم که افراد به فروشندگان مختلف جواهرات مراجعه کرده و از میان مجموعه‌ای محدود از جواهرات از پیش طراحی‌شده دست به انتخاب می‌زنند. بااین‌حال ساخت جواهرات سفارشی، موضوعی بسیار حساسیت‌برانگیز و مهم در جریان این اکوسیستم اقتصادی و هنری است و می‌تواند با تغییر فرهنگ و توقعات یک جامعه، دستخوش تغییرات چشم‌گیری شود.

فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات زر با 20 سال تجربه درزمینه‌ی فروش برخط و حضوری جواهرات فاخر و لوکس، سیاست خود را مبتنی بر طراحی جواهرات از صفر و برآورده ساختن کوچک‌ترین توقعات افراد درزمینه‌ی تولید و بهینه‌سازی جواهرات دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این فرآیند به چه شکل صورت می‌گیرد و از زمانی که ایده‌ی شمارا دریافت می‌کنیم تا زمانی که محصول سفارشی به دست شما برسد، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

شرکت‌های طلا و جواهر ایران در یک فضای رقابتی با طیف عمده‌ای از مهارت‌ها به سراغ اجرای ایده‌هایی منحصربه‌فرد و جدید می‌روند و دراین‌بین، بررسی سلایق و فرهنگ مردمی در موفقیت هر یک از این شرکت‌ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود. ما در کارخانه طلا و جواهرات زر آماده هستیم تا تجارب خود را با شما در میان گذاشته و افراد در طول سفارش و خرید جواهرات کلکسیونی و حرفه‌ای، از مشاوره‌ی رایگان و برخط برخوردار خواهند بود.

- مرحله اول ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر: ایده پردازی طلا

مهمترین و اساسی ترین بخش کار از همین نقطه شروع می شود یعنی از اگر کارگاه ، کارخانه ، زرگری و ... در این زمینه فعالیت میکند ، باید سلایق افراد و اقشار مختلف مردم را در نظر داشته باشد ، که این مستلزم این است از شرایط فرهنگی ، تاریخی ، اقتصادی و حتی سیاسی یه منطقه استان و حتی کشور اطلاع نسبی ی دقیقی داشته باشد .مثلا از همین ایران خودمون مثالی بیاوریم اینکه در شهرها و استان های جنوبی کشور بیشتر طلا و جواهراتی با رنگ زرد مورد دلخواهشان است و یا در شهرهای آذری زبان هم تا حدود زیادی به همین شکل است با این تفاوت که وزن طلاهای درخواستیشان کمی بالاتر است و طلاهای با قیمت طلا بالاتر بیشتر مورد پسند آنها قرار می گیرد،اما در شهرهای دیگری نیز وجود دارد که بدلیل مسایل اقتصادی و همین طور قیمت طلا را در اوزان پایین تری سفارش میدهند و بیشتر از طرح های اسلیمی استفاده میکنند،... پس باید دقت داشت که هر طرح و رنگ و وزن و قیمت طلا را در طراحی برای همان استان در نظر گرفت.

طراحی طلا و جواهر

ایده‌های ساخت جواهرات چگونه بررسی و انتخاب می‌شوند؟

تنها کافی است تا به یکی از زیرمجموعه‌های فروشگاه جواهرات زر مراجعه کنید تا متوجه طیف بسیار متنوع دیزاین جواهرات قیمتی شوید. اما حقیقتاً طراحان چگونه ایده‌های خود را به‌روزرسانی کرده یا با خواسته‌ها و تقاضاهای دائماً در حال تغییر هماهنگ می‌کنند؟

چنانچه در بازه‌های زمانی مختلف، به گالری‌های مختلف جواهرات رجوع کرده باشید، متوجه می‌شود که جواهرات نیز مانند دیگر عناصر دنیای مد، مدام تنوع بیشتری پیداکرده و در هر فصل و سال نیز، برخی ایده‌ها محبوب‌تر می‌شوند.

ساخت مدهای جدید طلا و عوامل تاثیر گذار بر آن

اما محبوب شدن و محبوب ماندن یک ایده از چه عواملی تاثیر می‌پذیرد؟ آیا تابه‌حال به سلیقه‌ی دوستان و اعضای خانواده و خویشاوندان دور و نزدیک خود درزمینه‌ی انتخاب طلا و جواهرات توجه کرده‌اید؟ آن‌ها این روزها بیشتر پیگیر خرید چه نوع جواهراتی هستند؟ ممکن است خودِ شما به‌شخصه فردی سخت پسند باشید که ایده‌هایی نادر را جست‌وجو می‌کند بااین‌حال، عرف عمومی نیرویی بسیار تاثیر گذار و تعیین‌کننده در اکوسیستم عرضه‌ی جواهرات لوکس است.

اگر پا را از محدوده‌ی دوستان و خویشاوندان خود نیز فراتر بگذارید و به نقاط مختلف کشور سفر کنید، با سلایق و رنگ‌بندی‌های متفاوتی نیز روبه‌رو خواهید شد. حقیقت این است که انتخاب دیزاین جواهرات تاثیر پذیرفته از احساسات عمیق و قلبی افراد است و طیف زیادی از اطرافیان ما تاثیر پذیرفته از فرهنگ و عقاید خود به سمت انتخاب جواهراتی خاص می‌روند. یعنی این فرهنگ و عقیده است که قلب آن‌ها را در مورد انتخاب یک مد یا جواهر خاص به ارتعاش درمی‌آورد.

یک جواهرساز با توجه به وسعت بازار هدف خود لازم است تا کلیه‌ی این سلایق و احساسات مختلف را پیگیری کرده و محصولات خود را بر این اساس متنوع‌تر سازد. حساسیت می‌تواند در مورد نقوش و بافت طلا تا پرده‌های رنگی آلیاژ طلا و همچنین سنگ‌های قیمتی اعمال شود.

شناخت این موارد به شما قدرت ایده پردازی را خواهد داد. یک طراح می‌تواند در دوره‌هایی صرفا بر اساس سلیقه‌ی شخصی خود و اهدافی انتزاعی یا برند سازی به سراغ ارائه‌ی ایده‌هایی بسیار آوانگارد برود بااین‌حال، الگوهای سفارشی‌سازی شده عمدتاً لازم است به چنین پرسش‌هایی پاسخ دهند: این ایده قرار است در چه موقعیت‌هایی مورداستفاده قرار گیرد؟ جامعه‌ی هدف این ایده عموما چه رنج سنی را شامل می‌شوند؟ این جواهر قیمتی لازم است تا جوابگوی سلایق زیبایی شناسانه‌ی کدام دسته از افراد باشد؟

در یک جمع‌بندی به شما میگویم که ایده پردازی درزمینه‌ی طلا و جواهرات یک موضوع جامعه‌شناختی و همچنین روان‌شناختی است که با دانش تخصصی طراحان می‌تواند زمینه‌ی خلق یک ایده‌ی مهندسی‌شده و سه‌بعدی را فراهم آورد. زمانی که ایده به‌صورت تئوری یا بر روی کاغذ نوشته شد، حال تازه فرآیند طراحی و الگو نگاری شروع می‌شود.

- مرحله دوم ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر: طراحی و پیاده سازی

زمانی که ایده شکل گرفت حالا دیگر وقت پیاده سازیست ، یعنی طراح باید همان ایدا را با توجه به نوع ریخته کاری و اشکالات سیستمی ای که ممکن است برای طرح ساخته شده از طلا و جواهر است را در نظر بگیرد تا زمان پیاده سازی در مرحله ی بعد به اشکال جدی ای روبرو نشود باید تا حد زیادی نسبت به طلا و جواهر سازی و مخراجکاری شناخت داشته باشد تا طرح پیاده سازی شده اولا وزن مطلوبی داشته باشد ، دوما در ریخته کاری صحصح و بدون خطلا به دست طلا ساز برسد ، بعد از کار طلاساز بروی مدل وقتی به مخراجی یرسد استانداردهای اصلی را برای سوار کردن سنگ داشته باشد . البته بعد از اتمام طراحی مدل باید ساپورتگذاری شود و برای دستگاه پرینتر سه بعدی آماده سازی شود .

طراحی دستی طلا و جواهر - اتود زدن

مرحله‌ی دوم ساخت جواهرات قیمتی؛ اسکچ زدن به چه معناست؟

تفاوت طراح طلا و جواهر با طراحان دیگر در این است که چنین فردی اطلاعات کافی در مورد فرآیند ساخت طلا و جواهرات دارد و ایراداتی که ممکن است ساخت طلا را در مرحله‌ی ریخته کاری و مخراج کاری دچار اختلال کند را در نظر می‌گیرد.

درصد خطا در مرحله‌ی طراحی به نسبت می‌تواند کار طلاساز را با مشکل مواجه کند. انتظار می‌رود که جواهر طراحی‌شده از وزن مناسبی برخوردار باشد و مخراج کار بتواند به کمک این الگو و به‌صورت استاندارد، سنگ‌های قیمتی را جایگذاری کند.

شما ممکن است در سطح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، صفحات عمومی طراحان طلا و جواهرات را دیده باشید که برای شما بیشتر تصویری زیبایی شناسانه از طراحی اشیای کلکسیونی و زینتی باشد و این در حالی است که طراحی جواهرات عموما کاری مهندسی‌شده است و طراح یک دورنمای کافی از حساسیت‌های کاربرد سنگ‌های قیمتی در طراحی جواهرات و شیوه‌ی استفاده از طلا برای ساخت اشیای قیمتی پیچیده و ظریف دارد.

از همین طرح‌های دوبعدی و طراحی‌شده در ادامه برای ساپورت گذاری استفاده می‌شود و می‌توان به کمک آن‌ها یک مدل سه‌بعدی و کامل از جواهر قیمتی را اجرا کرد. مدل‌های سه‌بعدی و کامپیوتری، امروزه نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در طراحی جواهرات خاص و ظریف دارند و با ورود به این دنیا، الگوی ساخت جواهرات به‌کلی دستخوش تغییر شد.

مدل‌سازی سه‌بعدی طلا و جواهرات به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری

این مرحله امروزه می‌تواند به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری مختلفی صورت بگیرد. هدف از طراحی سه‌بعدی، ایجاد یک دورنمای بسیار ملموس و قوی از جواهری است که بناست در دنیای فیزیکی متجلی شود. در این نرم‌افزارها علاوه بر طراحی ظریف و پیچیده و خلق کامل‌تر ایده‌های دوبعدی می‌توان خروجی‌هایی در ابعاد مختلف گرفت و در صورت نیاز، در یک محیط کنترل‌شده، حجم طلای به‌کاررفته یا سنگ‌های قیمتی را بهینه‌سازی یا کوچک و بزرگ کرد.

این امکانات اجازه می‌دهند تا جواهراتی کاملا مشابه اما با وزن متفاوت ایجاد شود و همچنین در صورت نیاز، برخی ویژگی‌های بصری ظریف جایگزین شده یا به‌کلی تغییر پیدا کند. با ورود پرینترهای سه‌بعدی به دنیای مدرن، طراحی سه‌بعدی و استفاده از پرینتر برای تبدیل مدل کامپیوتری به نمونه‌های رزینی و کوچک، اهمیت زیادی پیداکرده است. این موضوع اجازه می‌دهد تا طراحان بتوانند به سمت نمونه‌های متنوع رفته و محدودیت‌های طراحی و ساخت را زیر پا بگذارند.

- مرحله سوم ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر: قالب سازی سه بعدی

بعد از طراحی نوبت به قالب سازی میرسد در این جا از دستگاه های پرینتر 3 بعدی استفاده میشود  ، هر چه این دستگاه رزین مطلوبی داشته باشد برای ریخته کاری کار آسان تر و با کیفیت تر میشود پس حتما باید ااز دستگاه های بهره گرفت تا موم و رزین با کیفتی برای ریخته گری تولید کنند . پیشنهاد ما به همه ی عزیزان دیچیتال وکس ، ان ویژن تک میباشد که بیشترین نمایندگی در ایران را دارد ضمن اینکه از خدمات پس از فروش خوبی هم برخوردار هستند . 

قالب سازی سه بعدی در طلا و جواهر

قالب‌سازی و خروجی اولیه از مدل‌های سه‌بعدی کامپیوتری

قالب‌سازی می‌تواند به کمک رزین صورت بگیرد که تصویری ملموس از جواهر به دست آید. طرح رزینی اولیه فقط در مرحله‌ی ساخت طلا مورداستفاده قرار می‌گیرد و جای خالی سنگ‌های قیمتی را می‌توان در آن‌ها مشاهده و ارزیابی کرد. حساسیت‌های این مرحله مربوط به نحوه‌ی انتخاب مواد دستگاه است که لازم است از مواد اولیه‌ی باکیفیت رزینی باشد. خروجی‌ها در مرحله‌ی بعد به دست ریخته‌گر خواهند رسید.

- مرحله چهارم ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر: ریخته گری

یکی دیگر از بخشهای مهم ریخته گری است ، البته کار زیاد سختی نسبت به مراحل قبلی نیست ولی نقش فوق العاده تعیین کننده ای دارد چون در مراحل قبلی هر چه برای کیفیت مدل زحمت کشیده اید اینجا باید جواب بگیرید ، معمولا ریخته کاری با ابزار و دستگاه مناسب اتوماتیک و اپراتور زیرک و باهوش نتیجه ی کار دلخواه از آب در می آید . البته درجه های حرارتی نقش تعیین کننده ای در زمان ذوب خواهند داشت .

ریخته گری طلا و جواهر زر

ریخته‌گری در دنیای جواهرات مدرن به چه صورت انجام می‌شود؟

دستگاه‌هایی که به‌صورت اتوماتیک در مورد ریخته‌گری اقدام می‌کنند قادر هستند تا طلای به‌کاررفته در یک جواهر سنگی و کامل را آماده کنند. دخالت دست در این دستگاه‌ها بسیار کم است بااین‌وجود، اپراتورها لازم است تا دقت زیادی را به‌کارگیرند تا ظرافت تک‌تک قطعات حفظ شود.

هیچ خطایی در این مرحله قابل‌قبول نیست و می‌تواند قراردادن سنگ‌های قیمتی را دچار مشکل کند یا از ظرافت و زیبایی نهایی محصول بکاهد. اپراتور همچنین لازم است تا به درجه‌های حرارتی متفاوت طلا و نقشی که در شکل دادن به‌ظاهر آن دارند اطلاع کافی داشته باشد.

- مرحله پنجم ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر: پرداخت و سوهان کاری

تازه کار طلا و جواهر ساز از این مرحله شروع میشود چون کارهای سیستم قبلی را طراح ، قالب ساز و ریخته گر انجام داده است ، طلا ساز باید از تجربه ی کافی و هنر بالایی در کار برخوردار باشد و این موضوع را خوب درک کند که فلزی که در دستان اوست طلا هست ، پس باید ظرافت و دقت کافی را به کار گیرید و به طور صحیح شروع به سوهان زدن کند و جاهایی از طلا هم برای مراحل پرداخت بگذارد تا کیفیت مطلوب به دست ببیاد ، بعد از این مرحله مدل  فعلا از درست طلا ساز خارج شده و به مخراجکار میرسد البته دوباره به طلاساز باز خواهد گشت برای مراحل بعدی کار .

پولیش کاری و ساخت طلا و جواهر

از بین بردن نقاط اضافی و سوهان‌کاری طلا

در این مرحله می‌توان گفت که ما به نقطه عطف ساخت طلا و جواهرات رسیده‌ایم و می‌توان یک تصویر کامل از آن را کم‌کم مشاهده کنیم. طلاساز هم‌اکنون وارد عمل می‌شود و با هنر دستان خود، قطعات طلا را باظرافت تبدیل به شی‌ء ظریف و صیقلی کند و قسمت‌های اضافی آن را بزداید. سوهان زدن بسته به نوع آناتومی محصول می‌تواند زمان و انرژی زیادی از طلاساز بگیرد.

پس از سوهان‌کاری، جواهر موقتاً از دستان طلاساز دور شده و به دست مخراج کار می‌رسد تا سنگ‌های قیمتی بر روی آن سوار شوند. سنگ‌های قیمتی نقش تعیین‌کننده‌ای در طراحی جواهرات وسوسه کننده و دوست‌داشتنی دارند و ارزش نهایی آن را به میزان چشم‌گیری افزایش خواهند داد. سنگ‌های قیمتی همواره محبوبیت خود را در دنیای جواهرسازی حفظ کرده‌اند و تقاضا برای جواهرات مزین شده به سنگ‌های قیمتی همچنان بسیار بالاست.

- مرحله ششم ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر: مخراج کاری 

در این مرحله، حساسیت و ظرافت کاری باید فوق العاده مورد توجه قرار گیرد. هرچه در مراحل قبلی کار انجام شد در این قسمت کیفیت طراحی ، قالب سازی مشخص خواهد شد به این صورت که سنگ های باید صحیح و مرتب در جای خود قرار بگیرند تا تلاشهای افرار قبلی کارخانه به نتیجه برسد ، مخراجکارها معمولا بسیار باحوصله و چشم هایی تیز بین هستند و به اصطلاح جواهر سازان نان آنها در چشم هایی تیزبین و هنر سنگ سوار کردن آنها خلاصه میشود که بیش از 100 نوع مرحله ی مختلف دارد که در اینجا به صورت کوتاه  ذکر شد . بعد از سوار شدن سنگ ها اگر مخراجکار برای سوارکردن سنگ به مشکل بخورد تنها کسی که میتواند مدل را ازین مرحله به سلامت عبور دهد باز هم جواهر ساز خبره است که میتواند دیواره ها و چنگ های مدل را عرض تر و کوتا ه  و یا هر چه که مخراجکار از او بخواهد اعمال نماید البته مهمترین کار جواهر ساز عبور دادن مدل از هر قسمتی از مراحل اصلی کارخانه است که باز هم در مقاله ای دیگر توضیح خواهم داد .

مخراج کاری طلا جواهر

مهارت‌های خاص مخراج کاری را بشناسید

مخراج کاری اشاره به مرحله‌ای دارد که سنگ‌های قیمتی بر جای خود قرار می‌گیرند. حساسیت سنگ‌های قیمتی با نمونه‌های اتمی و غیر اصل بسیار متفاوت است و فن و فوت‌های این مرحله می‌تواند چالش‌های خاصی را پیش روی مخراج کار قرار دهد. مواد لازم برای ساخت طلا در هر مرحله و بسته به تخصص افراد دخیل در ساخت طلا می‌تواند بسیار متنوع باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره‌شده است.

خطای طراحی نیز عموما خود را در این مرحله نشان می‌دهد و به همین سبب گفته شد که کار طراحی جواهرات عموما کاری مهندسی‌شده است و نه صرفا زیبایی شناسانه. یک مخراج کار موفق از ریزبینی بالایی برخوردار است و چشم‌های آن‌ها هیچ ظرافتی را از قلم نخواهد انداخت.

انتظار می‌رود که یک مخراج کار حرفه‌ای بتواند سنگ‌های قیمتی را کاملا متقارن و دقیق در جای خود قرار دهد و در همکاری را طلاساز، ایرادات کار را برطرف نماید. جزئیات و ظرافت‌ها عموما در نحوه‌ی قرارگیری چنگ‌ها در اطراف سنگ قیمتی خود را نشان می‌دهد.

در ادبیات عمومی به مخراج کاری، مرصع‌کاری نیز گفته می‌شود و جزو مراحل نهایی و بسیار حساس ساخت جواهرات ترکیبی از فلزات قیمتی و سنگ است. عمده سبک‌های قرارگیری سنگ قیمتی در طلای پایه شامل سبک‌هایی مثل ریلی، قلم‌زنی، چنگی و کاسه‌ای است و در مورد سنگ‌های درشت نیز از سبک‌های نبشی، دیواره‌ای و چنگی استفاده می‌شود. شما شیوه‌ی چنگی را به کرار دیده‌اید و عموم سنگ‌های درشت و ظریف و خوش‌تراش، به این شیوه بر روی گردنبند و انگشتر سوار می‌شوند.

در یک جواهر طلای حرفه‌ای، از چسب استفاده نمی‌شود. چنانچه درجایی مشاهده کردید که یک سنگ به‌صورت سست و به کمک چسب جایگذاری شده است می‌توانید مطمئن باشید که سنگ مذکور از ارزش خاصی برخوردار نیست. همچنین استفاده از چسب در مجاورت یک سنگ قیمتی می‌تواند ارزش آن را تحت تاثیر قرارداده و از زیبایی بصری و طبیعی آن بکاهد.

ظرافت جایگذاری تنها با طراحی پایه‌ها یا چنگک‌های حرفه‌ای صورت می‌گیرد و حساسیت مخراج کار در جایگذاری سنگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موضوع هنگامی‌که به سراغ جواهراتی با سنگ‌های قیمتی متعدد می‌رویم خود را به‌خوبی نشان خواهد داد. حتی یک انگشتر نیز ممکن است به‌طور هم‌زمان ده‌ها سنگ قیمتی کوچک و ظریف را در آناتومی خود داشته باشد.

برخی از سنگ‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار است و قرارگیری نامناسب یا ترک خوردن و شکستن آن‌ها به علت عدم ریزنگری مخراج کار می‌تواند ضرر زیادی را به همراه داشته باشد. همچنین کوچک‌ترین خش و خرابی روی بدنه‌ی طلا پذیرفتنی نیست و می‌تواند از ارزش تمام‌شده‌ی آن بکاهد. جواهرات کلکسیونی و قیمتی بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را از زیبایی بصری خود وام می‌گیرند.

- مرحله هفتم ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر: تمیز کاری ، پرداخت و اعمال ابزار بر روی مدل 

بعد از اینکه مدل از مخراجکاری بیرون آمد دوباره باید ابزار بروی سر چنگ ها و دیواره ی مدل اعمال شود البته هنر مخراج کار و زیبا سازی مدل طبق ایده ، یکی از مهمترین وظایف این شخص خواهد بود ، بعد از ابزار زدن دوباره مدل پنزا میخورد و بعد از یه تمیزکاری خوب حالا نوبت به جلا میرسد و بعد از جلا زدن و شستشو مدل به مرحله ی نهایی یعنی آبکاری طلا میرسد.

پولیش کاری طلا و جواهرات

پرداخت‌های نهایی در مورد طلا و جواهرات به چه منظور صورت می‌گیرد؟

جواهر قیمتی با جلا خوردن و شستشو می‌تواند درخشش و ظرافت بیشتری از خود نشان دهد. ابزارهایی که در این مرحله مورداستفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند بدنه و سر چنگک‌ها را صیقلی‌تر کرده و درخشش آن‌ها را چند برابر کند. پرداخت‌کاری طلا با ابزارهای خاصی صورت می‌گیرد که یکی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها صابون جلا است. این صابون می‌تواند خش‌های ظریف را گرفته و در فرآیند پنزا و جلا نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

باوجود تمام دقتی که در مرحله‌ی مخراج کاری صورت می‌گیرد، احتمال ایجاد خش‌هایی ظریف به دلیل برخورد ابزارها وجود دارد و این ایرادات ظریف در مرحله‌ی پرداخت‌کاری از بین خواهند رفت. صیقلی شدن نقطه عطف این مرحله از ساخت جواهرات قیمتی است.

برای این‌که در حین صیقلی کردن جواهر، متریال طلا هدر نرود، مکنده‌هایی قوی بر روی دستگاه تعبیه‌شده‌اند که قسمت‌های خراشیده شده را جذب می‌کنند. ابزارهای حرفه‌ای مثل دینام‌های قوی، مواد جلا دهنده‌ی مرغوب و ماشین بخارشو، در مورد ساخت جواهرات با سنگ‌های قیمتی کمیاب، اهمیت زیادی دارند و به افزایش کیفیت بصری و حفظ ارزش و سلامتی سنگ کمک خواهند کرد.

در برخی مواقع به علت استفاده از مواد چرب و شیمیایی برای گذر از مراحل پیشین، سطح طلا می‌تواند آغشته باشد که در این مرحله و با شست و شوی دقیق از بین خواهد رفت. این مرحله قبل از سپرده شدن جواهر به آبکار بسیار ضروری است. آبکاری را نمی‌توان بر سطح آلوده ایجاد کرد و ظرافت آن را تحت تاثیر قرار خواهد دارد.

- مرحله هشتم ساخت طلا و جواهر در کارخانه زر: آبکاری 

شاید بتوان گفت مدل زمانی که از 7 خان رستم ساخت بیرون میآید به دست آبکار میرسد ، البته که باید از حس قوی و هوش مناسبی برخوردار باشد چون آب و رنگ مدل یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی میباشد . آبکار ها معولا تمامی رنگ های طلا را دارند که مهمترین آن طلای زرد لیمویی ، طلای سفید ، طلای رزگلد هستند .

آبکاری طلا و جواهر


در این مرحله، کار برای ارائه ی به مشتری پشت ویترین قرار میگرد و از حالا به بعد این هنر فروشنده و نوع فروش و خرید طلا او در منطقه ی کسب کار میباشد که این مقوله هم جای توضیحات زیاد دارد که در مقالات دیگر توضیحات مفصل تری داده خواهد شد .

 

نیم ست طلا و جواهر زنانه

آبکاری طلا و حساسیت‌های این مرحله

آبکاری آخرین مرحله‌ای سلسله مراحل ساخت یک جواهر قیمتی با ویژگی‌های زیبایی شناسانه است. پس‌ازاین مرحله، می‌توان جواهر قیمتی را پشت ویترین گذاشت و مورداستفاده قرارداد. آبکاری می‌تواند رنگ‌بندی طلا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. شما امروزه جواهراتی که ترکیبی از رنگ‌های پایه‌ی طلا هستند را به کرار در بازار مشاهده می‌کنید.

این رنگ‌بندی‌ها هر یک دارای حساسیت‌های خاص و ویژه‌ای هستند و برای ایجاد این طیف‌های رنگی لازم است تا درصدها و ترکیب‌های مناسب توسط آبکار اعمال شود. سه دسته‌بندی عمده برای رنگ‌بندی طلا شامل طلای زرد، سفید و رزگلد است بااین‌حال این سه رنگ خود می‌توانند به زیرمجموعه‌های مختلفی تقسیم‌شده و کیفیات بصری گوناگونی را ایجاد کنند.

آبکاری طلا به کمک متریال طلا صورت می‌گیرد اما این روکش بسیار ظریف و میلی‌متری است و در گذشته به شیوه‌های سنتی و دستی صورت می‌گرفته است. این روش‌های سنتی هنوز نیز کاربرد دارند بخصوص در مورد جواهراتی باارزش تمام‌شده‌ی پایین یا متریال‌های کم‌قیمت.

اما در مورد طلا و جواهرات حرفه‌ای دیگر نمی‌توان چندان از روش‌های سنتی استفاده کرد و ابزارهای صنعتی به کمک ما آمده‌اند. در روش‌های امروزی، دستگاه‌ها قادر هستند تا تغییراتی الکتروشیمیایی ایجاد کرده و کیفیت و جلوه‌ی نهایی محصول را به میزان چشم‌گیری تحت تاثیر قرار دهند.

ویترینی پر از جواهرات مدرن جلوه‌ای بسیار مجذوب‌کننده و جادویی دارد و این موضوع به دلیل ظرافت‌های میکروسکوپی است که در مراحل مختلف ساخت هر یک به کار گرفته‌شده است. شما می‌توانید تفاوت یک جواهر مدرن با نمونه‌های سنتی را به‌راحتی و در یک نظر تشخیص دهید. جواهری که به کمک شیوه‌های سنتی ساخته‌شده است درخشش و جاذبه‌ی محدودتری دارد و حتی ممکن است حس داشتن یک جواهر بدلی را ایجاد کند.

آبکاری چه مزیتی غیر از زیبایی طلا دارد؟

آبکاری می‌تواند مقاومت طلا در مقابل عوامل فرسایش و خوردگی را افزایش دهد و زیبایی و جلوه‌ی آن را بادوام کند. بخصوص هر چه آناتومی جواهرات ظریف‌تر باشند، آبکاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌طور مثال در مورد جواهرات ساخته‌شده از طلای سفید، عدم آبکاری می‌تواند جلوه و زیبایی طلا را به‌سرعت دستخوش تغییر کند و در بازه‌ی زمانی کوتاهی، خط و خش و فرسودگی به خودنمایی خواهد پرداخت.

درست کردن طلا با رنگ‌بندی و آلیاژهای مختلف را می‌توان حساس‌ترین تخصص یک آبکار در نظر گرفت. شیوه‌های آبکاری می‌توانند بسته به هدف و متریال زیرین به شیوه‌های مختلفی صورت بگیرد. برخی از این روش‌ها برای روکش کردن جواهرات یا ابزارهایی که از فلزات کم‌ارزش‌تر ساخته‌شده‌اند مورداستفاده قرار بگیرد. ازجمله شناخته‌شده‌ترین شیوه‌های آبکاری طلا می‌تواند آبکاری سیانیدی، آبکاری سولفیدی، اسیدی و آلیاژی را نام برد.

جمع‌بندی مقاله مراحل ساخت طلا در سایت طلا و جواهر زر

در این مقاله تلاش شد تا به‌طور اجمالی به بررسی مراحل ساخت طلا و جواهرات قیمتی و حساسیت‌هایی که می‌توانند در هر یک از این مراحل تاثیر گذار باشند بپردازیم. چنانچه قصد ورود به دنیای جواهرسازی رادارید، آشنایی با هر یک از این مراحل و انتظاراتی که از هر یک می‌رود می‌تواند به شما کمک کند تا علاقه و جایگاه ایدئال خود را انتخاب کنید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل ساخت و سفارش طلا در فروشگاه طلا و جواهرات زر می‌توانید به مقاله راهنمای سفارش ساخت طلااز 0 تا 100 مراجعه کنید. درصد خطا در مورد ساخت جواهرات ظریف بسیار پایین و ریزبینی، وجه مشترک افراد دخیل در ساخت آن‌هاست. هرچند امروزه ابزارهای ماشینی و مدرن نیز به کمک ما آمده‌اند بااین‌حال، تعریف ما از جواهرات، تا حد زیادی یک تعریف زیبایی شناسانه است و ایده‌های این‌چنینی در ذهن ناطق انسان متبلور می‌شود.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۰:۵۳ قبل از ظهر
نظرات (1)

کورش اسدی  ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۵:۳۶ بعد از ظهر

درود بر هنرمندان خطه جواهر و زینت الات. قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد