مروارید پرورشی چگونه تولید میشود؟ فرآیند تشکیل مروراید پرورشی

مروارید پرورشی چگونه تولید میشود؟ فرآیند تشکیل مروراید پرورشی
در این مقاله به بررسی نحوه تشکیل مروارید پرورشی می پردازیم و می گوییم مروارید پرورشی چگونه تولید میشود؟

همان گونه که در مقاله مروارید چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟ گفته شد، مرواریدها بدون نیاز به تراش در طبیعت وجود دارند. اما ازآنجایی‌که مروارید جز جواهرات خیلی زیبا و منحصر بفرد است باعث شده که از دانه‌های مروارید پرورشی نیز در صنعت طلا و جواهرسازی استفاده شود.

عکس مروارید پرورشی

مروارید پرورشی

البته باید عنوان کرد که مرواریدهای پرورشی، را نمی‌توان بدلی نامید. این مرواریدها طبیعی هستند که به دست انسان ولی با کمک طبیعت به حالت طبیعی درآمده‌اند.

به گزارش مرجع تخصصی طلا و جواهر ایران ، در واقع به هر مرواریدی که توسط انسانها تحت تاثیر و دست کاری که در نهایت به تولید منجرشوند، مروارید پرورشی گفته می‌شود. مروارید پرورشی در محیطی شبیه محیط زیست طبیعی اما کنترل شده توسط انسان انجام می شود.

تولید مروارید پرورشی

تولید مروارید پرورشی

صنعت ساخت مروارید پرورشی باعث شده است تا قیمت مرواریدهای با کیفیت خوب بسیار کاهش یابد و توانایی خرید این سنگ گرانبها را به بسیاری از خانواده ها داده است. پرورش مروارید مراحل مختلفی را دارا است که شامل صید و تکثیر صدف مادری، هسته گذاری، برگرداندن به درون آب، دوره نگهداری و مراقبت و سرانجام برداشت است. فرآیندهای پرورش مروارید بسیار تخصصی است که نیازمند تجربه و افراد کارآزموده است.

فرآیند پرورش مروارید

همه می‌دانند که مروارید گوهرهای دریا هستند. با این حال، وقتی نوبت به درک ارزش یک مروارید یا خرید جواهرات مروارید می‌رسد، این چیزی است که ممکن است بدانید. با این حال، تصمیم‌گیری آگاهانه بیش از این نیاز دارد؛ بنابراین، یادگیری نحوه خرید مروارید ضروری است. ممکن است بدانید که مرواریدها از صدف به دست می‌آیند و درعین‌حال نمی‌دانید چگونه تشکیل شده‌اند. بدیهی است که این جواهرات اغلب در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف هستند. با این حال، آیا از انواع مختلف آن نیز آگاه هستید؟

کشت اولیه مروارید شامل کاشت هسته در صدف‌های وحشی بود. درحالی‌که برخی به دنبال این هستند که فرایند طبیعی را با کاشت یک قطعه کوچک گوشته مروارید در داخل صدف آغاز کنند، برخی دیگر از مهره‌هایی استفاده می‌کنند که برای ایجاد مروارید بزرگ‌تر در کوتاه‌ترین زمان و کمک به کنترل شکل آن طراحی شده‌اند. در طول راه، دانشمندان ژاپنی گونه‌هایی از صدف‌ها را با بهترین ویژگی‌های مروارید دار شناسایی کردند و روی استفاده از آنها برای تولید مرواریدهایی با درخشندگی بالا و رنگ شفاف و یکنواخت تمرکز کردند.

خروج مرواریدهای پرورشی از دریا

تکنسین‌ها صدف‌های مروارید زنده را باز می‌کنند و سپس به‌آرامی یک‌مهره پوسته کوچک همراه با یک‌تکه کوچک از بافت گوشته کاشته می‌کننداین مهره هسته‌ای است که صدف در اطراف آن لایه‌های لایه‌ای از خرچنگ ترشح می‌کند، ماده‌ای که مروارید را تشکیل می‌دهداین مرحله از فرایند کشت نیاز به مهارت و دقت فوق‌العاده‌ای داردصدف‌ها فقط اجازه می‌دهند پوسته‌هایشان 2 تا 3 سانتی‌متر باز شود یا هسته را پس می‌زنندتکنسین‌های باتجربه از ابزارهای دقیق برای ایجاد برش‌های کوچک استفاده می‌کنند.

صدف‌های هسته‌دار به‌سرعت به دریا بازگردانده می‌شوند و در جیب‌های مشبک جداگانه‌ای قرار می‌گیرند که از قایق‌های شناور آویزان شده‌اندصدف‌ها در خلیج‌های سرپناه غنی از مواد مغذی طبیعی تغذیه و رشد می‌کنندبا گذشت زمان، صدف‌ها لایه‌های درخشانی از مارچوبه در اطراف مهره کاشته شده ترشح می‌کننددر زمستان، صدف‌ها به آب‌های گرم منتقل می‌شوندتکنسین‌های مروارید دمای آب و شرایط تغذیه را روزانه در اعماق مختلف آب کنترل می‌کنند و صدف‌ها را برای استفاده از بهترین شرایط رشد حرکت می‌دهند.

به طور دوره‌ای صدف‌های مروارید دار برای تمیزکردن و مراقبت‌های بهداشتی از دریا بلند می‌شوندجلبک‌های دریایی، حشره‌ها و سایر زوائد از پوسته آن‌ها جدا می‌شوند و با ترکیباتی درمان می‌شوند تا از آسیب انگل‌ها به گوشت لطیف صدف‌ها جلوگیری شوداین صدف‌های گران‌بها به‌دقت در برابر هر تهدید قابل تصوری محافظت می‌شوند تا بهترین مرواریدهای حاصل را تضمین کنندبا این حال، طوفان‌ها، جزرومد قرمز پلانکتون‌ها و شکارچیان همگی قبل از اینکه مرواریدها آماده برداشت شوند، قربانی می‌شوندهنگامی که صدف‌ها به ساحل بازگردانده می‌شوند، کشاورزان مروارید موجودی محصول مورد انتظار را تهیه می‌کننداز میلیون‌ها صدف که هرسال هسته‌دار می‌شوند، تنها بخش کوچکی از آن‌ها مروارید مرغوب تولید می‌کنندبه طور متوسط، حدود نیمی از صدف‌های هسته‌دار حتی برای تحمل مروارید زنده نمی‌مانندکمتر از پنج درصد از بازماندگان مرواریدهایی با شکل، درخشش و رنگ ایدئال تولید می‌کنند تا با کیفیت عالی در نظر گرفته شوندسپس چند مروارید که برش را ایجاد می‌کنند، تمیز، خیس و مرتب می‌شوند.

استفاده از مرواریدهای پرورشی دریا

جدیدترین محصول مروارید از یک سری اقدامات ملایم برای آماده‌سازی آنها برای جواهرات استفاده می‌کندمرواریدها ابتدا برای چند روز در محلول تمیزکننده ملایم، زیر نور فلورسنت شدید خیس می‌شوند تا رسوبات و بویی که ممکن است در طول روزهایی که در اقیانوس انباشته شده‌اند از بین بروندسپس مرواریدها را در یک خمره چوبی از پوسته‌های ریز خرد شده گردو غسل می‌دهندروغن‌های طبیعی پوسته‌ها بدون آسیب رساندن به یکپارچگی سطح مروارید، جلای ملایم و ملایمی را ایجاد می‌کننداین مرواریدها پس از دریافت درمان‌های آبگرم دلپذیر خود، به‌سختی با هم هماهنگ می‌شوند.

پیداکردن مروارید کامل

برای مونتاژ یک‌رشته، کارگران باید هزاران مروارید را شانه بزنند تا مرواریدهایی را بیابند که از نظر اندازه، شکل، رنگ، درخشندگی و کیفیت سطح مطابقت دارندابتدا مرواریدها را در الک‌های مخصوصی می‌ریزند که آنها را به گروه‌های اندازه جدا می‌کندسپس آنها را بر اساس شکل، رنگ بدن، رنگ و در نهایت کیفیت به دسته‌های کوچک‌تر دسته‌بندی می‌کننداین کار فشرده و دقیق ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

پس از اتمام این فرایند، مرواریدها در نهایت آماده سوراخ کردن و سوارشدن هستندبا این حال، قبل از اینکه یک مروارید در یک قطعه جواهرات خوب قرار گیرد، تحت فرایندهای غربالگری دقیق‌تری قرار می‌گیردقسمت‌های همسان بیشتر به جفت‌های عالی تقسیم می‌شوند تا به‌عنوان‌مثال، یک جفت گوشواره یا گروهی که به‌خوبی همخوانی داشته باشند، به‌دقت چیده می‌شوند تا رشته‌ای مدرج ظریف ایجاد شودهر مروارید را یک‌به‌یک سوراخ می‌کنند و روی رشته‌های موقتی به نام مروارید می‌زنند و سپس در مغازه‌ها فروخته می‌شوند

منبع خبر: سایت زر
  ۱۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۴:۱۳:۴۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد