مروارید طبیعی و مروارید پرورشی: تفاوت و تشخیص برای خریداران!

مروارید طبیعی و مروارید پرورشی: تفاوت و تشخیص برای خریداران!
آیا به دنبال خرید جواهرات مروارید هستید؟ آیا نتخاب شما مرواریدهای طبیعی و پرورشی است و تفاوت های آنها را می دانید؟ این راهنما به شما در انتخاب کمک می کند.

مروارید‌های طبیعی گران‌تر از مروارید‌های پرورشی هستند. ممکن است برخی افراد استدلال کنند به علت قیمت بالای مروارید طبیعی است که ما مروارید‌های پرورشی داریم. دلیل اینکه میکی موتو برای اولین بار در اواخر دهه ۱۸۰۰ تولید مروارید پرورشی را آغاز کرد، در پاسخ به تمایل روزافزون مردم به مروارید‌های زیبا با قیمت ارزان‌تر بود.

مروارید طبیعی و مروارید پرورشی

مروارید‌های طبیعی کمیاب، غیر معمولی و زیبا هستند. یک مروارید طبیعی به طور خود به خود توسط طبیعت تشکیل می‌شود. ممکن است فکر کنید که هر نرم‌تن به نام صدف که دو کفه دارد این مکانیسم را دارد، اما این‌طور نیست!

اگرچه خرید یک مروارید به اندازه خرید یک الماس پیچیده نیست، اما عوامل مختلفی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. ما این موارد را در ادامه‌ی مقاله با توضیحات واضح پوشش داده‌ایم.

تفاوت مروارید اصل ومروارید پرورشی در چیست؟

ساختار مروارید‌های پرورشی بستگی به نوع مهره‌ای که به عنوان هسته اولیه در درون صدف جای داده شده است، دارد. روش دیگر تشخیص مروارید‌ها از یکدیگر این است که مروارید‌های پرورشی تحت پرتو ماورا بنفش به رنگ زرد می‌باشد و در پرتو اشعه ایکس به رنگ سبز است.

تفاوت مروارید اصل و پرورشی

مروارید طبیعی چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

یک مروارید طبیعی به طور ارگانیک زمانی تشکیل می‌شود که یک ماده تحریک‌کننده به طور تصادفی خود را در داخل عضله بافت نرم صدف پیدا کند. این محرک، مانند ماسه یا غبار آب دریا، مکانیسم دفاعی صدف را فعال می‌کند و باعث می‌شود که لایه‌هایی از ترشحات تولید کند. این ترشح (که به آن ناکر نیز گفته می‌شود) به آرامی به یک مروارید طبیعی تبدیل می‌شود. یک مروارید پرورشی هم از همین طریق متولد می‌شود. با این حال، تفاوت اصلی بین مروارید طبیعی و پرورشی این است که محرک به طور تصادفی وارد نشده است.

مروارید طبیعی

مروارید پرورشی چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

مروارید‌ پرورشی زمانی تشکیل می‌شوند که یک کشاورز ماده‌ای را وارد پوسته صدف می‌کند. برای مروارید‌های طبیعی، نرم‌تنان موجودی در آب است. مروارید‌های طبیعی نسبت به مروارید‌های پرورشی "ارگانیک" تر به نظر می‌رسند. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها ممکن است به‌خوبی شکل یا به اندازه همتایان مروارید پرورش‌یافته خود نباشند. مروارید‌های طبیعی بسیار کمیاب هستند و اکثر آن‌ها قبلاً برداشت شده‌اند.

مروارید پرورشی

از سوی دیگر، مروارید‌های پرورشی خیلی نادر نیستند و مروارید‌هایی هستند که برای ساختن تقریباً تمام جواهرات موجود در بازار استفاده می‌شوند.

مروارید‌های پرورشی مروارید‌هایی هستند که در آب شور یا آب شیرین پس از وارد کردن یک ماده تحریک‌کننده در پوسته صدف توسط یک کشاورز مروارید تشکیل می‌شوند. ازآنجایی‌که انسان در این فرایند مشارکت دارد، مروارید‌های پرورشی با مروارید‌های طبیعی متفاوت هستند.

یافتن مروارید‌های طبیعی جدید به دلیل آلودگی آب، شکارچیان دریایی و عبور زودهنگام صدف بسیار دشوار است.

تشخیص مروارید‌های طبیعی از پرورشی

تشخیص مروارید‌های طبیعی از مروارید‌های پرورشی به علت شباهت ظاهری بسیاری مشکل می‌باشد. برای تمیز دادن این دو نوع مروارید می‌توان از طریق وزن کردن آن‌ها تفاوت را پیدا کرد.

مروارید طبیعی

وزن مروارید‌های طبیعی حدود ۷۳/۲ می‌باشد درحالی‌که وزن مروارید‌های پرورشی بیشتر از این می‌باشد.

یک روش دیگر برای تشخیص دو نوع مروارید طبیعی و پرورشی از هم ساختار داخلی آن‌ها می‌باشد. به‌طوری‌که مروارید‌های طبیعی به‌صورت لایه‌های متحدالمرکز و به صورت لایه مانند هستند.

انواع مروارید پرورشی

دو دسته اصلی از مروارید‌ پرورشی وجود دارد: مروارید‌های آب شور و مروارید‌های آب شیرین. در این دو گونه، انواع فرعی بر اساس نحوه و مکان کشت آن‌ها وجود دارد. همه چیز را در مورد مروارید‌های پرورشی بیاموزید تا مشخص کنید کدام مروارید برای شما مناسب است. مروارید‌های آب شیرین در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، مخازن و برکه‌ها رشد می‌کنند. بیشتر آن‌ها از چین می‌آیند.

مروارید پرورشی

مروارید‌های پرورشی می‌توانند اشکال مختلفی از جمله بیضی، گرد، دکمه‌ای، قطره‌ای و دایره‌ای داشته باشند. بیشتر مروارید‌ها سفید یا سیاه هستند، اما مروارید‌ها را می‌توانید در رنگ‌های دیگری مانند صورتی، سبز و نقره‌ای پیدا کنید.

به‌طورکلی، مروارید‌های آب شور گران‌تر از مروارید‌های آب شیرین هستند، زیرا کاشت آن‌ها بیشتر طول می‌کشد. یک نرم‌تن آب شور تنها یک مروارید در یک زمان تولید می‌کند، در حالی که صدف‌های آب شیرین می‌توانند تا ۳۰ مروارید در آن واحد رشد کنند.

مروارید‌های آب شور پرورشی

مروارید‌های آب شور پرورشی زمانی در آب شور رشد می‌کنند که یک نرم‌تن در پوسته صدف آب شور کاشته می‌شود. مروارید‌های آب شور در سراسر کشور‌ها و جزایر آسیا و استرالیا رشد می‌کنند. سه نوع مروارید آب شور وجود دارد: مروارید تاهیتی، مروارید دریای جنوب و مروارید آکویا. اندازه این مروارید‌ها بین ۲ تا ۱۵ میلی‌متر است. آن‌ها اغلب گرد و سفید هستند، اما می‌توانند رنگ‌های سیاه یا پاستلی باشند.

سه نوع اصلی مروارید آب شور وجود دارد: مروارید دریای جنوب، مروارید تاهیتی و مروارید آکویا. مروارید‌های آب شور معمولاً ارزشمندتر از مروارید‌های آب شیرین در نظر گرفته می‌شوند.

از مروارید‌های آب شور جواهرات زیبایی به‌خصوص گوشواره، گردنبند و دستبند را می‌سازند. اما مروارید‌ها نسبت به الماس و سنگ‌های قیمتی رنگی دوام کمتری دارند و حلقه‌های نامزدی می‌توانند از مروارید‌های کمیاب باشند.

مروارید‌های تاهیتی

مروارید‌های پرورشی تاهیتی مروارید‌های آب شور هستند که در جزایر پلینزی فرانسه رشد می‌کنند. این مروارید‌ها در داخل صدف Pinctada margaritifera cumingi رشد می‌کنند. آن‌ها به طور طبیعی سیاه یا خاکستری هستند، اگرچه بسیاری از آن‌ها دارای یک رنگ ثانویه مانند آبی، سبز یا بنفش هستند. اندازه مروارید تاهیتی بین ۸ تا ۱۸ میلی‌متر است. آن‌ها اغلب دایره‌ای هستند. مروارید‌های تاهیتی گزینه‌ی مناسبی برای ساخت جواهرات درخشان و رنگارنگی هستند. رنگ و شکلی را انتخاب کنید که با سبک و شخصیت شما مطابقت دارد.

مروارید‌های دریای جنوبی

مروارید‌های پرورشی دریای جنوبی از صدف Pinctada maxima می‌آیند و در اندونزی، فیلیپین، استرالیا و میانمار رشد می‌کنند. مروارید‌های دریای جنوبی معمولاً گرد و بزرگ‌تر از سایر مروارید‌های پرورشی هستند و اندازه آن‌ها بین ۸ تا ۲۰ میلی‌متر است. این مروارید‌های مرغوب اغلب سفید یا طلایی با درخشندگی بالایی هستند. مروارید‌های دریای جنوبی بسیار مطلوب و اغلب گران‌ترین مروارید‌های پرورشی هستند.

چرا مروارید‌های طبیعی بسیار کمیاب هستند؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد، مروارید‌های طبیعی در اقیانوس ایجاد می‌شوند. ساخت تنها یک رشته مروارید به بیش از ۱۰۰۰۰۰ موجود از این موجودات در اعماق دریا نیاز دارد. با وجود بسیاری از شکارچیان دریایی، آلودگی اقیانوس‌ها، غواصان صدف و سایر عواملی که باعث مرگ زودرس حیوانات می‌شود، این روز‌ها غواصی برای یافتن مروارید بسیار نادر است.

غواصان بحرینی سر خود را می‌تراشند، بدن خود را چرب می‌کنند و از طناب و سبد برای صید مروارید طبیعی استفاده می‌کنند.

در نتیجه تقاضا و ارزش مروارید‌های طبیعی زیاد است. کمیاب بودن سنگ‌های قیمتی هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بیشتر آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نباشند. تفاوت‌ها بین قیمت مروارید طبیعی و مروارید پرورشی زیاد است.

مروارید‌های پرورشی این مشکل و موارد دیگر را برطرف می‌کنند. انواع مختلف صدف‌ها رنگ‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های مروارید متفاوتی تولید می‌کنند. علاوه بر این، صدف‌ها مروارید‌هایی با رنگ‌ها، کیفیت سطح و درخشندگی متفاوت ایجاد می‌کنند.

مقایسه مروارید‌های طبیعی با مروارید‌های پرورشی

هنگام مقایسه مروارید‌ طبیعی و مروارید‌ پرورشی، هر دو نوع مزایایی دارند. در اینجا چهار مورد از مزایای مروارید‌های پرورشی نسبت به همتایان اقیانوسی آن‌ها آورده شده است:

تفاوت مروارید طبیعی و مروارید پرورشی

کیفیت یکسان

هنگامی که ماده محرک در داخل صدف قرار می‌گیرد، بقیه مراحل رشد مروارید طبیعی است. این نرم‌تن توسط کشاورزان مروارید که چیزی جز یک محصول نمی‌خواهند، موردتوجه قرار می‌گیرد. با شانس، تجربه و مراقبت، صدف‌ها شروع به ساخت مروارید با کیفیت بالا، با همان کیفیت مروارید طبیعی می‌کنند.

ایمن بودن

خطرات متعددی برای غواصی برای مروارید در آب‌های آزاد وجود دارد. اولاً، این حرفه نه تنها خطرناک است، بلکه تقریباً منسوخ شده است. با این حال، برخی هنوز برای یافتن صدف غواصی می‌کنند و امیدوارند که مروارید طبیعی و باکیفیت به دست آورند.

تعداد زیادی مرگ و میر در صنعت غواصی مروارید در طول سال‌ها گزارش شده است. این همچنین به نادر بودن و افزایش هزینه‌های خرید مروارید طبیعی کمک می‌کند. مزارع مروارید پرورشی خصوصی است و برای پرورش‌دهندگان و هم برای صدف‌ها بی‌خطر هستند. اما واقعیت این است که غواصان مروارید در خطر ابتلا به بیماری زیادی هستند مانند:

  1. مبتلا به هیپوترمی
  2. خطرات زیست محیطی
  3. آسیب موجودات دریایی خطرناک
  4. خفگی در آب عمیق
  5. غرق شدن
  6. قیمت مروارید پرورشی

مروارید‌های طبیعی بر اساس وزنشان و بر حسب میلی‌متر درجه‌بندی می‌شوند. قیمت آن‌ها می‌تواند از ۴۰ تا ۱۰۰ دلار در هر قیراط و بالاتر متغیر باشد. این بدان معناست که مروارید‌های طبیعی به طور قابل‌توجهی گران‌تر از مروارید‌های پرورشی هستند.

ما در سال‌های اخیر شاهد افزایش محبوبیت مروارید‌های طبیعی بوده‌ایم. تقریباً پس از سال‌ها علاقه به مروارید‌های پرورشی، مردم به جنبه منحصربه‌فرد مروارید طبیعی بیشتر علاقه دارند. در واقع، مروارید‌های طبیعی عمدتاً در حراجی‌های عتیقه فروخته می‌شوند و ارزش آن‌ها هرروز در حال افزایش است.

مروارید‌های کشت شده دریای جنوبی با ارزش‌ترین نوع مروارید پرورشی موجود در بازار امروز هستند. این مروارید‌ها در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های متنوعی وجود دارند. یک رشته مروارید دریای جنوبی که دارای جواهرات بزرگ است می‌تواند ۱۰۰۰۰۰ دلار یا بیشتر گران باشد.

 نیم ست مروارید و طلا

خرید طلا و جواهرات مروارید >

سخن نهایی

ما در این مقاله دررابطه‌با مروارید طبیعی و پرورشیصحبت کردیم. همان‌طور که نتیجه‌گیری کردیم مروارید‌های پرورشی در محیط‌های کنترل شده ایجاد می‌شوند، طول عمرشان بسیار بیشتر است. این نکته به کشاورزان مروارید اجازه می‌دهد تا مروارید‌های باکیفیت و معتبر را با نرخی بالاتر از آنچه که توسط غواصان صدف به دست می‌آید تولید کنند. کیفیت یک مروارید پرورشی ممکن است با یک مروارید طبیعی یکسان باشد، نسخه پرورشی آن به دلیل کمیاب بودن مروارید‌های طبیعی عموماً مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اگر قصد خرید مروارید دارید حتماً مطالب بالا را بادقت مطالعه بفرمایید.

نویسنده:مسعود رضایی - سایت زر (zar.ir)

منبع خبر: سایت زر
  ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲:۲:۴۲ بعد از ظهر
نظرات (1)

جواهر  ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۴:۱۳:۲ بعد از ظهر

بسیارمفید است

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد