عوامل رشد قیمت طلا در هفته پاياني 2010

عوامل رشد قیمت طلا در هفته پاياني 2010
در هفته گذشته که هفته پایانی سال 2010 میلادی بود، قیمت جهانی طلا همچنان روندی صعودی را طی کرد، به‌طوری‌که میانگین هر اونس طلا در بازار جهانی نسبت به ابتدای هفته با افزایش 2 درصدی همراه بود.
به گزارش سایت کارگزاری مبین سرمایه، در اول هفته گذشته میانگین هر اونس طلا در بازارهاي جهاني 5/1384 دلار و در اين روز هر مثقال طلاي 17 عيار در بازار داخل 154 هزار و 300 تومان به فروش رسید، در حالی که در آخر هفته میانگین هر اونس طلا در بازار جهانی به 3/1411 دلار و هر مثقال طلای 17 عیار به 160 هزار تومان رسید.
مهم‌ترین اتفاقاتی که در بازار جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر قرار داد به شرح ذیل هستند: به گزارش بلومبرگ، در دوم دی ماه طلا در بازار نیویورک به دلیل فروش توسط سرمایه‌گذاران با نزدیکی به پایان سال میلادی کاهش یافت. همچنین در گزارشی از سوی رویترز آمده است نگراني‌ها در خصوص افزايش نرخ تورم چين و تلاش بانك مركزي اين كشور براي كاهش نرخ تورم و افزايش نرخ بهره بانكي موجب کاهش سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده که در نمودار نیز یک کاهش در ششم دی‌ماه مشاهده می‌شود.
افزایش ارزش یورو موجب تحت فشار قرار دادن نرخ دلار آمریکا و رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. به علت نزدیک شدن به سال نو میلادی، میزان معاملات در بازار این فلز گرانبها رشد داشت و این موضوع نیز باعث افزیش نرخ این فلز گرانبها در اواخر سال 2010 میلادی شد.
در گزارش دیگری که رویترز آن را منتشر کرده آمده است، به دنبال داده‌های اقتصادی ضعیف ایالات متحده و گزارش ضعیف خزانه‌داری این کشور و ادامه نگرانی مردم آمریكا نسبت به وضعیت بازار كار و نرخ بیكاری، میزان اعتماد مصرف‌كننده‌گان در اقتصاد این كشور طی ماه دسامبر کاهش پیدا کرد و این امر منجر به افزایش قیمت طلا شد.
همچنین به نقل از بلومبرگ در نهم دی‌ماه نیز دربازار نیویورک به دنبال بحران بدهی در اروپا و کاهش ارزش دلار و روی آوردن سرمایه‌گذاران به خرید طلا جهت امنیت بیشتر سرمایه خود طلا برای سومین روز متوالی افزایش یافت. سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال پناهگاهی برای فرار از آسیب‌پذیری از طرف بدهی‌های منطقه یورو هستند و جنگ میان ارزها براساس ضعف‌های اقتصادی، آنان را به سمت بازار طلا که بازاری با امنیت بالا است، سوق می‌دهد.
طی معاملات آتی‌ (Futures) اونس طلای روز بیست‌وچهارم دسامبر 2010 در بورس نیویورک، قیمت طلا برای ماه دسامبر 7 دلار و برای ماه ژانویه 6 دلار ارزان شد و به ترتیب با قیمت 1379 و 1380 دلار معامله شد.
به گفته کارشناسان، افت نرخ دلار و نزدیک شدن به سال نو میلادی منجر به رشد نرخ طلا شده است و این احتمال وجود دارد که در هفته آینده طلا به صورت ملایم روند نزولی به خود گیرد.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ دی ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۳:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد