آغاز سال 2011 با گراني طلا

 آغاز سال 2011 با گراني طلا
در حالي كه سال 2010 پربارترين سال در دهه گذشته براي طلا بود و قيمت هر اونس طلا در اين سال 317 دلار رشد كرد، در روز اول سال ميلادي نيز رشد هشت دلاري فلز گران‌بها، نشان از سالي پر رونق براي اين كالاي استراتژيك دارد.
در حالي كه سال 2010 پربارترين سال در دهه گذشته براي طلا بود و قيمت هر اونس طلا در اين سال 317 دلار رشد كرد، در روز اول سال ميلادي نيز رشد هشت دلاري فلز گران‌بها، نشان از سالي پر رونق براي اين كالاي استراتژيك دارد. قيمت طلا در بازار ايران نيز به تبع بازار جهاني با رشد مواجه شد و قيمت هر سكه بهار آزادي طرح قديم به مرز 400 هزار تومان رسيد. هر گرم طلاي 18 عيار نيز از 37 هزار تومان عبور كرد.
در سال گذشته ميلادي اما نقره و فلزات گران‌بهاي ديگر نيز رشد محسوسي را تجربه كردند اين افزايش قيمت‌ها، نشان از چشم‌انداز قدرتمند براي سياست‌هاي مالي فلزات گران‌بها در 2011 دارد. بر اساس گزارش كيتكو بايد پيش‌بيني‌هاي ضد و نقيض شاهراه‌هاي اقتصادي جهان را فراموش كرد چراكه در افق 2011 چيزي جز افزايش بهاي فلزات گران‌بها ديده نمي‌شود.دليل آن بسيار ساده است. آمريكا در گرداب اقتصادي خود هيچ راهي ندارد جز آنكه هر ماه به اين اقتصاد خود مبالغي را تزريق كند و در نتيجه از ارزش دلار بكاهد تا بدين وسيله در بازارسهام ارقام نجومي را به‌طور دستي توليد كند و به‌تبع بهاي طلا و نقره افزايش مي‌يابد.حتي اگر تمام طلاهاي خريداري شده هر ساله به زينت آلات تبديل شود بازهم مي‌توان آن را با طلايي كه جديد كشف مي‌شود جبران كرد و در اين حالت بهاي طلا و نقره همچنان در رابطه با دلار سبز آمريكايي افزايش مي‌يابد.در 2010 بهاي طلا به بالاترين حد در دهه گذشته خود رسيد. پيش از اين، سال 2001 با رشد 28.8 درصدي در يك سال ركورد رشد قيمت را كسب كرده است.اما در مجموع نقره بيش از هر فلز ديگري در اين دهه خوش درخشيده است. در 2009 بهاي نقره 80 درصد رشد كرده و در حدود 17 دلار به ازاي هر اونس رسيد. در سال 2010 اين رقم به 30 دلار به ازاي هر اونس افزايش يافت. نقره در مقايسه با طلا دهه درخشان‌تري را پشت سر گذاشت. رشد اين فلز در دهه گذشته بيش از 600درصد بود اما رشد طلا در همين بازه زماني در حدود 500 درصد بود. ديگر فلزات باارزش مانند پالاديوم و پلاتين نيز درسال 2010 عملكرد خوبي داشتند. هر كدام به ترتيب 95درصد و 15 درصد رشد قيمت داشتند.به نظر مي‌رسد در 2011 نيز خريد فلزات گران‌بها، امن‌ترين راه حفظ سرمايه باشد. در اين شرايط اقتصادي آمريكا، سرمايه‌گذاران سراسر جهان به راحتي مي‌توانند پول كاغذي آمريكا را با طلا تعويض كنند.
اما سود اصلي سرمايه‌گذاري 2011 در شركت‌هاي كوچك حفاري معدن است كه منبع جايگزين تمام شركت‌هاي معدني بزرگي هستند كه به پيش پرداخت‌هاي كلان براي ارزيابي‌هاي عظيم خود نيازمندند. بنابراين به احتمال زياد سرمايه‌گذاران بخش مالي در 2011 از سرمايه‌هاي دلاري خود براي خريد دارايي‌هاي فيزيكي مانند طلا استفاده مي‌كنند تا بهاي سهام فلزات گران‌بهاي استخراجي را به بالاترين ميزان خود برسانند و در همين زمان از سال 2011 ميلادي آن را به دلار كانادا بفروشند. 
منبع خبر: تهران امروز
  ۱۲ دی ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۴:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد