بازار طلا در مسير سقوط

بازار طلا در مسير سقوط
بازار جهاني طلا كه روز دوشنبه يعني اولين روز كاري از سال جديد ميلادي را با روند نزولي آغاز كرد ديروز شاهد تندتر شدن شيب نزولي قيمت‌ها بود كه وضعيتي شبيه به سقوط را در اين بازار تداعي كرد.
بازار جهاني طلا كه روز دوشنبه يعني اولين روز كاري از سال جديد ميلادي را با روند نزولي آغاز كرد ديروز شاهد تندتر شدن شيب نزولي قيمت‌ها بود كه وضعيتي شبيه به سقوط را در اين بازار تداعي كرد. قيمت طلا كه در آخرين روز بازار جهاني در سال 2010 در قيمت 1421 دلار بسته شده بود در اولين روز 2011 تا سطح 1414 دلار پايين آمد اما ديروز در دومين روز، اين كاهش مرز 1400 دلار را هم در نورديد و سطح 1382 دلار را نيز لمس كرد. عمده اين كاهش پس از بسته شدن بازار داخلي به وقوع پيوست كه چنانچه امروز هم حفظ شود، باعث كاهش قيمت سكه خواهد شد.
قیمت طلا در بازارهای جهانی روند کاهشی خود را همچنان حفظ کرده است. روز گذشته قیمت هر اونس طلا در دومین روز کاری بازارهای جهانی در ساعت 19 به وقت تهران تا سطح 1382 دلار افت کرد. روز دوشنبه (3 ژانویه) قیمت طلا پس از نوسان تقریبا 8 دلاری در سطح 6/1414 دلار بسته شده بود.
اعلام آمارهای اقتصادی کشورهای اروپایی به ویژه افزایش آمارهای تولید (manufacturing) در اروپا افزایش بورس‌های این منطقه را در پی داشت. ارزش دلار آمریکا به ازای هر یورو از رقم برابری 34/1 نیز فراتر رفت که نشان از کاهش ارزش دلار در مقابل یورو دارد. از سویی با وجود اعلام برخی داده‌هاي اقتصادی در آمریکا  برخی نظر مثبتی به آینده اقتصاد این کشور دارند. اوباما در نطق‌های سال نو میلادی خود از بهبود اقتصادی و افزایش جایگاه‌های شغلی برای سال 2011 این کشور سخن گفته بود، در حالی که پیش بینی اکونومیست برای نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال 2011 عدد 5/1 بوده است. این رقم در سال گذشته ميلادي 4/2 درصد بوده است. بنا براین تداوم افت ارزش دلار و احتمال اقبال بیشتر سرمايه‌گذاران به طلا در سال 2011 کماکان وجود دارد.
تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد آمریکا  که از سال 2008 در پی بحران مالی جهانی آغاز شده  تا کنون نتیجه مورد انتظار را برای بهبود اقتصاد آمریکا در پی نداشته است. در بازار داخلی روز گذشته قیمت اقلام سکه بدون تغییر باقی ماند. سکه بهار آزادی 364 هزار تومان، سکه طرح قدیم 402 هزار تومان، نیم سکه 182 هزارتومان و ربع سکه 92 هزارتومان فروخته شد. چسبندگی قیمت در این بازار که در پی بالا بودن تقاضای خرید شکل می‌گیرد، عموما مانع افت سریع قيمت‌ها می‌شود. در مقابل قیمت هر مثقال طلای 17 عیار  با 800 تومان کاهش به 159 هزار و 400 تومان رسید. روز گذشته فروش عمده طلا در بازار‌هاي جهانی نقش مهمی در افت ارزش طلا داشته است. در عین حال یکی از کارشناسان صندوق بین‌المللی پول روز گذشته  گفت: انتشار داده‌هاي اقتصادی اروپا احتمال توجه بیشتر سرمایه‌داران به اوراق قرضه و سهام را در کوتاه‌مدت بیشتر خواهد کرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۰:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد