طلا در صنعت الکترونیک

طلا در صنعت الکترونیک
دستگاه هاي الکترونيکي حالت جامد مدرن از قبيل کامپيوترها نياز به کنکتورها، کنتاکت هاي سوئيچ، اتصالات لحيم کاري شده و ساير اجزاي معيني دارند که بايستي کاملا عاري از هر گونه لايه و فيلم کدر و تيره با مقاومت زياد باشند و ديگر آنکه به جهت عمر دستگاه بايستي از نظر شيميايي و متالوژيکي پايدار باقي بمانند.
دستگاه هاي الکترونيکي حالت جامد مدرن از قبيل کامپيوترها نياز به کنکتورها، کنتاکت هاي سوئيچ، اتصالات لحيم کاري شده و ساير اجزاي معيني دارند که بايستي کاملا عاري از هر گونه لايه و فيلم کدر و تيره با مقاومت زياد باشند و ديگر آنکه به جهت عمر دستگاه بايستي از نظر شيميايي و متالوژيکي پايدار باقي بمانند. در سيستم هاي الکترونيکي نظامي و شهري پيچيده، به صورت روزافزوني از طلا براي مطمئن شدن از عمليات وابسته تحت يک محدوده ي وسيع از شرايط عملي(عملياتي) استفاده مي شود. از طلا در ساخت ديودها، ترانزيستورها و بعضي قطعات الکترونيکي که مي بايستي داراي مقاومت شيميايي و حرارتي در موقع ساخت باشند استفاده مي شود. آلياژهاي طلا از ديرباز در تجهيزات الکتريکي معيني به کار برده شده اند از جمله مي توان به اجزاي ويژه اي از دستگاه پتانسيومترها و در جاهايي که توليد مجدد، دوبله کردن و دوباره خواني از ديدگاه صنعت الکترونيک دربلند مدت امري اساسي مي باشد، اشاره کرد. سيم هايي از آلياژ ( طلا- پالاديم ) در ترموکوپل ها مورد استفاده قرار مي گيرند به ويژه آنهايي که براي اندازه گيري دماهاي بالا در بعضي از فرآيندهاي صنعتي و موتورهاي هواپيما، مورد استفاده واقع مي شوند
طلا به‌دليل هدايت الكتريكي بالا و مقاومت در برابر اكسيد شدن، اهميت ويژه‌اي در ساخت تجهيزات الكترونيكي و كامپيوتري دارد.آلياژهاي لحيم کاري سخت ( زردجوش ) که حاوي طلا مي باشند، در ارتباط با صنعت هوافضا به ويژه در مونتاژ بعصي از موتورهاي توربيني جهت نظامي و نيز موتورهاي راکت با عملکرد بالا، مهم مي باشند. طلا به عنوان يک بازتاب کننده تشعشعات مادون قرمز در ادوات گرمادهي تابشي و نيز ادوات خشک نمودن و پنجره هاي عايق حرارتي مورد استفاده در ساختمان هاي بزرگ و فضاپيماهايي از قبيل شاتل فضايي که به طلا به عنوان حفاظت کننده و seal کننده اي براي سيستم خنثي کننده ي فشار آئروديناميک (propulsion) حياتي اش در مقابل مشکلات ناشي از شکنندگي هيدروژن مي نگرد و تکيه دارد، مورد استفاده قرار مي گيرد. طلا را به شکل مايع هاي آلي فلزي ارگانومتاليک براي تزيين شيشه و چيني استفاده کرده و از برگ طلا (goldleaf) براي تزيين داخل و خارج ساختمان ها استفاده مي کنند. آلياژهاي طلا را در ديسک هاي پاره شونده ( ديسک ها و ديافراگم هايي که تحت يک فشار معين از هم گسيخته شده و کار يک قسمت از دستگاه را متوقف مي کند ) در تجهيزات فرآيند شيميايي استفاده مي شود و در قالب هاي اکستروژن با سوراخ هاي زياد براي ايجاد فيلامان هاي فلزي، پلاستيکي و منسوجات کاربرد دارد.
اين فلز همچنين به‌صورت آلياژ همراه با پالاديوم در ترموكوپل‌ها، بدنه سفينه‌ها و ديگر صنايع هوافضا كاربرد دارد. به‌عنوان مثال در ساخت هر فروند هواپيما بين 25 تا 30 كيلوگرم طلا به‌كار مي‌رود.
منبع: پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشور
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: گردآوری:گروه زر
  ۱۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۹:۳۲:۴۵ قبل از ظهر
نظرات (1)

baba nan  ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۲:۲۰ قبل از ظهر

خیلی عالیه دستتون دردنکنه کارماراراه انداختید!!!

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد