توسعه ارتباطات بيسيم کوالکام (Qualcomm)

توسعه ارتباطات بيسيم کوالکام (Qualcomm)
در روز 18 اکتبر سال 1933، اروين مارک جاکوبز در نيوبدفورد ماساچوست متولد شد. او مدرک كارشناسي خود را در سال 1956 در رشته مهندسي برق از دانشگاه کورنل و كارشناسي ارشد و دکتراي خود را در رشته برق و علوم کامپيوتر از دانشگاه MIT دريافت کرد.
در روز 18 اکتبر سال 1933، اروين مارک جاکوبز در نيوبدفورد ماساچوست متولد شد. او مدرک كارشناسي خود را در سال 1956 در رشته مهندسي برق از دانشگاه کورنل و كارشناسي ارشد و دکتراي خود را در رشته برق و علوم کامپيوتر از دانشگاه MIT دريافت کرد.
او در سال‌هاي 1959 تا 1966 دانشيار مهندسي برق در MIT و پس از آن تا سال 1972 استاد مهندسي و علوم کامپيوتر در دانشگاه کاليفرنيا بود. او به همراه همکارانش يک کتاب مرجع در زمينه اصول مهندسي ارتباطات منتشر کردند که هنوز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در سال 1968 او به همراه «اندرو ويتربي» شرکت «لينکابيت» را براي گسترش ابزار رمزگذاري ماهواره اي تاسيس کردند. اين شرکت بعدا‌ در سال 1980 با M/A-Com که پيشگام در زمينه تجهيزات راديويي، مايکرو ويو و نيمه رساناها بود، ادغام شد.
جاکوبز در سال 1985 براي گسترش تکنولوژي سيستم‌هاي دسترسي چند جانبه کانال‌هاي مخابراتي (CDMA)، به همراه اندرو و همکاران ديگرش در دانشگاه MIT شرکت کوالکام (Qualcomm) را تاسيس کردند. اولين محصول آنها شامل سرويس پيغام دهي و مکان يابي با ماهواره اومنيتراکس (OmniTracs) بود که به وسيله شرکت‌هاي حمل و نقل راه دور استفاده مي‌شد و نوع توسعه يافته محصولي به نام اومنينت (Omninet) متعلق به پرويز نظريان و نايل کاديشا بود.
کوالکام در سال 1990 طراحي اولين ايستگاه سلولي بر مبناي CDMA را با محاسباتي که از ماهواره اومنيتراکس نشات گرفته بود، شروع کرد. اين کار با يک قرارداد آموزشي از ايرتاچ که در لس آنجلس کمبود ظرفيت سلولي داشت، شروع شد. دو سال بعد، کوالکام رسما‌ توليد تلفن‌هاي همراه CDMA، ايستگاه‌ها و تراشه‌هاي آن را آغاز کرد. اولين ايستگاه‌ها خيلي قابل اعتماد نبودند و تکنولوژي آنها کاملا‌ تحت ليسانس شرکت نورتل بود که وظيفه بهبود سيستم تعويض جريان را به عهده داشت. اولين استانداردها براي اين سيستم توسط کوالکام راه را براي توليد محصولات مشابه ديگر باز کرد.
در سال 1997 کوالکام با پرداخت مبلغ 18 ميليون دلار، نام استاديوم جک مورفي در سن ديه گو را براي مدت 20 سال به استاديوم کوالکام تغيير داد.
کوالکام در سال 1999 ايستگاه اصلي خود را به شرکت اريکسون و کارخانه توليد تلفن‌هاي همراهش را به کيوسرا (Kyocera) فروخت و بر توسعه تکنولوژي‌هاي بيسيم و فروش تجهيزات آنها متمرکز شد. در سال بعد، کوالکام شرکت SnapTrack را که مخترع سيستم‌هاي GPS تلفن همراه بود، خريداري کرد. پژوهش‌هاي اين شرکت نشان مي‌داد که يک دستگاه تلفن همراه چگونه مي‌تواند سيگنال‌هاي GPS را به وسيله اطلاعات زماني که از ايستگاه فرستاده مي‌شود، به سرعت دريافت کرده و زمان جست‌وجوي مکاني را از يک دقيقه به حدود يک ثانيه کاهش دهد.
در اکتبر سال 2004، کوالکام شرکت تريگنيکس (Trigenix) که يک شرکت گسترش نرم افزارهاي رابط مشتريان تلفن همراه بود و در کمبريج انگلستان قرار داشت را خريداري کرد. پس از يکپارچه شدن اين دو شرکت، کوالکام اقدام به نامگذاري دوباره زبان رابط و محيط توسعه جانبي آن کرد. البته اين اقدام شانس چنداني نداشت و پس از شکست پروژه، در مارس سال 2009 کوالکام اکثر مهندسان اين قسمت را از تعديل اجباري مطلع ساخت و پس از مهلت مقرر، با تعدادي از آنها تسويه حساب کرده و به کارشان خاتمه داد. دليل اين امر تمرکز بيشتر روي توسعه رابط «فلش لايت» براي تلفن‌هاي همراه بود. کوالکام در سال‌هاي قبل از آن نيز شرکت فلاريون، مخترع ايستگاه بيسيم Flash-OFDM، روش‌هاي راهنمايي آن و نوآوري‌هاي ديگري را در اين زمينه خريداري کرده بود.
ارتباطات راديويي‌، مهم‌ترين قسمت بر مبناي حق امتيازات کوالکام بوده و امروزه نقش مهمي ‌در درآمد اين شرکت دارد. کنترل کوالکام روي تکنولوژي 3G و درآمدهاي وابسته به آن عامل اصلي اکثر توسعه‌هاي صورت گرفته در زمينه تلفن‌هاي همراه مي‌باشد.
کوالکام اکنون يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي تحقيق و توسعه ارتباطات بيسيم و بزرگ‌ترين عرضه‌کننده تراشه‌هاي نيمه رساناي پيش ساخته در جهان مي‌باشد که دفتر مرکزي آن در سن ديه گو کاليفرنيا واقع شده است. اين گونه شرکت‌ها، قطعات الکترونيکي پيش ساخته را از کشورهايي ديگر با نيروي کار ارزان‌تر خريداري کرده و تمرکز خود را روي توليد نهايي و فروش به مصرف‌کنندگان قرار مي‌دهند.
کوالکام در سراسر جهان بيش از 15 هزار کارمند داشته و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 10 ميليارد دلار را از آن خود کرده است. اين شرکت يکي از رهبران توليد تجهيزات وايرلس است که با شعار «مردم خوب مي‌توانند کارهايشان را به بهترين صورت انجام دهند» فعاليت مي‌کند. اين شرکت به خاطر ايجاد زمينه براي فعاليت‌هاي اجتماعي کارمندانش شهرت خوبي دارد تا جايي که تيم بيسبال کارمندان آن موفقيت‌هاي خوبي در اين سال‌ها به دست آورده است.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۹:۳۳:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد