نوسان طلا با صعود دلار

نوسان طلا با صعود  دلار
روز گذشته صعود اوليه طلا در بازار جهاني باعث صعود قيمت سكه در بازار داخلي شد؛ اگرچه قيمت جهاني طلا در ساعات پس از تعطيلي بازار داخلي رو به نزول گذاشت. بازار ارز داخلي نيز شاهد صعود اكثر ارزها بود؛ به‌گونه‌اي كه دلار با 15 تومان افزايش به 1110 و يورو با 17 تومان افزايش به 1425 تومان رسيد. اين در حالي است كه در بازار ارز جهاني، اين نرخ دلار بود كه در برابر يورو تقويت شد.
بازار طلاي داخلي ديروز به‌دنبال صعود اوليه قيمت جهاني شاهد افزايش قيمت‌ها بود اگرچه قيمت جهاني دوباره روبه نزول گذاشت.
بازار ارز داخلي هم روز گذشته شاهد قیمت 1110 تومانی دلار بود ازسوي ديگر، صعود اوليه قيمت جهاني طلا باعث شد تا قیمت سکه بهار آزادی با افزایش 1500 تومانی مواجه شد. در حالی که در بازار ارز قیمت هر دلار آمریکا تا 1110 تومان بالا رفت. دلار دیروز با 15 تومان افزایش قیمت روبه‌رو بود. قیمت دلار دولتی دیروز کماکان 1042 تومان بوده است. اغلب ارزها در بازار داخلی روز گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو بود.علاوه بر دلار آمریکا، یورو با وجود افت برابری در مقابل دلار آمریکا تا حد 28/1 در بازار‌هاي جهانی ، با 17 تومان افزایش قیمت به حد 1425 تومان رسید. پوند انگلیس، دلار کانادا و دلار استرالیا با 10 تومان ، 16 تومان و 2 تومان افزایش قیمت به ترتیب 1715 تومان ،1125 تومان و 1305 تومان به خریداران فروخته شدند. صد ین ژاپن 5 تومان ،ریال عربستان 3 تومان، درهم امارات 5 تومان گران شدند و به ترتیب 1305 تومان، 288 تومان و 303 تومان عرضه شدند. لیر ترکیه نیز با 5 تومان افزایش قیمت به نرخ 705 تومان فروخته شد. یوآن چین با وجود افت برابری آن در مقابل دلار آمریکا 3 تومان گران شد و به قیمت 170 تومان رسید. در بازار سکه و طلا دیروز قیمت سکه بهار آزادی با 1500 تومان افزایش 362 هزار و 500 تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم 3 هزار تومان افزايش داشت و به 403 هزار تومان رسید. قیمت این سکه در برخی مراکز 408 هزار تومان نیز اعلام شده است. نیم سکه و ربع سکه در بازار روز گذشته هر یک 1000 تومان افزایش قیمت داشته و به ترتیب به نرخ 182 هزار تومان و 92 هزار تومان در ستون فروش جدول معاملات سکه درج شدند.
رقم جدیدی از ذخایر ارزی چین
اعلام نرخ جدید ذخایر ارزی چین موجب تقویت دلار آمریکا و افت ارزش یورو در بازار‌هاي جهانی شد. نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل یوآن چین که تاکنون تا سطح 63/3 ثابت مي‌ماند، روز گذشته به سطح 62/3 افت کرد. روز گذشته اعلام شد که ذخایر ارزی چین با 199 میلیارد دلار افزایش در 3 ماه چهارم 2010 به رکورد جدید 85/2 تریلیون دلار رسیده است.این افزایش در ذخایر ارزی چین نگرانی شدید مقام‌های پکن در مورد افزایش جحم نقدینگی و تورم و همچنین ایجاد پدیده «پول داغ» در این کشور را به همراه داشته است. براساس این خبر، جانشین رییس کل بانک مرکزی چین در گفت‌وگو با مجله china forex از تصمیم به افزایش انعطاف یوآن در مقابل دلار آمریکا در سال جاری میلادی خبر داده است. به گفته این مقام مسوول، این تصمیم برای کاهش مازاد تجاری و کاهش فشارهای تورمی بوده است. گفته شده در این سال 3 بار نرخ بهره در چین افزایش خواهد یافت که اولین مرتبه آن در 3 ماه اول سال اتفاق خواهد افتاد. بی‌ثباتی در بازار ارز، سرمایه‌داران را به خرید عمده طلا واداشته و افزایش قیمت آن را در پی داشته است .تا ساعت 17 به وقت تهران قیمت طلا تا 1382 دلار بالا رفت.
بانک مرکزی سکه طرح قدیم ضرب کند
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفت‌وگو با اعتبارنیوز از بانک مرکزی خواست تا سکه طرح قدیم ضرب کند. به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اگر بانک مرکزی نسبت به وارد کردن سکه طرح قدیم به بازار اقدام نکند، تفاوت قیمت میان سکه‌هاي طرح قدیم و جدید مي‌تواند تا 10 هزار تومان دیگر هم بیشتر شود و قیمت سکه طرح قدیم را به 410 هزار تومان برساند. احمد وفادار از وجود تفاوت 40 هزار تومانی میان سکه‌هاي بهار آزادی طرح‌هاي قدیم و جدید در بازار اظهار تعجب کرد و گفت: برای ما هم جای سوال است که چرا بین این دو نوع سکه در بازار باید این قدر تفاوت قیمت وجود داشته باشد، زیرا حداکثر تفاوت منطقی میان این دو نوع سکه پنج هزار تومان است نه 40 هزار تومان. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ دی ۱۳۸۹ ساعت ۹:۲۴:۴ بعد از ظهر
نظرات (1)

ساقر  ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲:۳:۳۸ بعد از ظهر

یه سوپر کلاس هم اینجاست ، کسی میتونه از این کارها به من معرفی کنه؟؟؟؟؟؟؟

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد