عوامل تاثیرگذار بر نوسان نرخ طلا

عوامل تاثیرگذار بر نوسان نرخ طلا
میانگین هر اونس طلا در هفته‌ای که گذشت، در بازارهای جهانی با نوسانات متعددی همراه بود، به طوری که سه روند آرام، افزایشي و کاهشی برای این بازار در طول یک هفته گذشته را شاهد بودیم.
میانگین هر اونس طلا در هفته‌ای که گذشت، در بازارهای جهانی با نوسانات متعددی همراه بود، به طوری که سه روند آرام، افزایشي و کاهشی برای این بازار در طول یک هفته گذشته را شاهد بودیم.
به طور کلی میانگین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی نسبت به ابتدای هفته 8/0 درصد افزایش داشت. اوج قیمت آن روز چهارشنبه بیست و دوم با میانگین هر اونس6/1384 دلار بود که مجددا با رکود قیمت مواجه شد. روز شنبه در بازار جهانی میانگین هر اونس طلا 8/1370 دلار و در این روز در بازار داخلی هر گرم طلای 18 عیار 36410 تومان معامله شد. در آخر هفته هر اونس طلا در بازار جهانی با 5/1381 دلار و در بازار داخل هر گرم طلای 18 عیار 37200 تومان معامله شد.
عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت طلا در هفته گذشته که در بازار جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل است:
در روز شنبه هفته گذشته با تداوم آمار مثبت رشد اقتصاد آمریکا، ارزش دلار همچنان روند افزایشی را طی کرد و قیمت طلا در بازار جهانی با روندی نزولی همراه بود، اما در بازار داخلی به دلیل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، روندی افزایشی داشت که در نمودار به وضوح می‌توان بالاتر بودن تغییرات قیمت طلای داخلی در مقابل طلای جهانی را مشاهده کرد که این پدیده تقریبا در کل هفته قابل مشاهده است.
در روز یکشنبه به دلیل تعطیلی بازارها و بورس‌های جهانی میانگین قیمت هر اونس طلا تغییر چندانی را نشان نداد و با نرخ 8/1370 معامله شد، اما در بازار داخلی به دلیل رشد قیمت دلار قیمت هر گرم طلای 18 عیار با 60 تومان افزایش نسبت به دیروز با 36470 تومان معامله شد.
در روز دوشنبه ترس از گسترش بحران مالی یورو، سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا مجددا به سمت بازار طلا روی آورند که همین امر موجب رشد نرخ طلا شد. در این روز میانگین قیمت هر اونس طلا با افزایش 2/0 درصدی نسبت به اول هفته با نرخ 4/1372 دلار معامله شد. در واقع بعد از شروع سال میلادی بار دیگر طلا روندی صعودی یافت.
در روز سه‌شنبه با تداوم نگرانی در مورد رشد اقتصادی و وجود آشفتگی در بازارهای ارزی، سرمایه‌گذاران اقدام به افزایش معاملات در بازار طلا به عنوان یک دارایی امن و معتبر کردند که همین موضوع منجر به رشد نرخ طلا برای دومین روز شد و میانگین هر اونس طلا با نیم درصد افزایش نسبت به روز قبل با 3/1379 دلار معامله شد.
در روز چهارشنبه با مطرح شدن احتمال توقف اقدامات محرك اقتصادي بانك مركزي آمريكا و تلاش دولت‌هاي اروپايي براي مقابله با بحران بدهي دولتي، ارزش معاملات طلا افزايش يافت. به گزارش بلومبرگ، داد و ستد طلا در بازار هند، همراه با افزایش تقاضای این فلز گرانبها از جانب سرمایه‌گذاران در این کشور با رشد همراه بود. گسترش منابع طلا در هند، به دنبال رشد تقاضا و سرمایه‌گذاری در این بازار طلا را مورد حمایت قرار داده و باعث رشد نرخ این فلز گرانبها شد. مقدار معاملات طلا در سال 2009 کشور هند، به ارزش 13 میلیارد و 500 میلیون روپیه بود، در حالی که این معاملات در سال گذشته با رشد همراه بوده و به ارزش 35 میلیارد و 200 میلیون روپیه معادل 780 میلیون دلار رسيد که بیانگر رشد تقاضا در این کشور است. نگرانی در مورد افزایش نرخ تورم در هند، منجر به رشد تقاضا در میان سرمایه‌گذاران این کشور شد، به طوری که میانگین هر اونس طلا در این روز در بازارهاي جهاني به هزار و 6/384 دلار رسيد كه نسبت به اول هفته، حدود 14 دلار افزايش قيمت را نشان داد. افزايش 14 دلاري قيمت طلا و افزايش نرخ دلار به هزار و105 تومان سبب شد تا قيمت طلا در بازارهاي داخلي افزايش يابد و هر گرم طلای 18 عیار با افزایش 14/0 درصدی نسبت به روز قبل 37100 تومان معامله شود. در روز پنج شنبه بیست و سوم بهمن ماه قیمت طلا که روز گذشته در پی افزایش تقاضا در فروش اوراق قرضه پرتغال و کاهش نگرانی‌ها در مورد بحران بدهی ناحیه یورو به بالاترین حد خود بعد آغاز سال جدید میلادی رسیده بود، به دنبال افزایش ارزش یورو در بازار سرمایه‌گذاری با 22/0 درصد کاهش قیمت نسبت به روز قبل همراه بود که با توجه به نمودار نیز درصد تغییرات قیمت طلا در بازار معاملات نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با کاهش همراه بود.به گفته کارشناسان انتظار می‌رود به دلیل افزایش تقاضا از سوی هند و نگرانی‌ها در مورد تورم در چین به دلیل افزایش ذخایر ارزی این کشور به عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ طلای جهان پس از هند و نزدیک شدن به سال نوی چینی در ماه فوریه بر میزان داد و ستدها افزوده شده و پس از یک دوره کوتاه مدت در بازار طلا، این فلز گرانبها در سطح 1400 دلار در هر اونس به پایداری برسد. در نتیجه در بلندمدت طلا همچنان با رشد همراه است و حركت صعودي آن در بلند مدت ادامه خواهد داشت.
کارگزاری مبین سرمایه 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۸:۲۶:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد