سقوط 30 دلاری قیمت طلا

سقوط 30 دلاری قیمت طلا
سفته‌بازان طلا در 20 روز اول 2011 شش درصد ضرر كردند
بازار جهاني طلا كه در چند سال گذشته با ثبت ركوردهاي صعودي به بازاري جذاب براي سفته‌بازان بين‌المللي تبديل شده بود، در سال جديد ميلادي كه 20 روز از آن سپري شده در سراشيبي سقوط قرار گرفته و در برابر تداوم جذابيت در آن علامت سوال گذاشته شده است؛ بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه شيب صعودي بازار طلا كه 10 سال پيش؛ قيمتي زير 300 دلار براي هر اونس در آن ثبت شده بود، در دو سال اخير تشديد شد و از زير 1000 دلار در ابتداي سال2009 به 1420 دلار در پايان سال 2010 رسيد كه 200 دلار از اين افزايش مربوط به سال 2010 است.اما از ابتداي سال‌جاري نوسانات طلا به گونه‌اي ثبت شده است كه به نظر مي‌رسد در برابر افزايش بيشتر قيمت طلا، مقاومت وجود دارد كه اين مقاومت، سفته‌بازان را درخصوص احتمال افزايش بيشتر قيمت جهاني دچار ترديد كرده است.ديروز بازار جهاني طلا به دنبال سقوط روز پنج‌شنبه، مجموعا 30 دلار سقوط جديد را ثبت كرد كه نسبت به انتهاي سال 2010 معادل 6 درصد سقوط در آن ثبت شد.اين در حالي است كه در بازار داخلي طلا كه به گفته مقامات بانك مركزي، نوسانات آن تابع بازار جهاني است، چنين روندي مشاهده نمي‌شود و حتي سكه طرح قديم با افزايش قيمت نيز مواجه شده است.
سقوط 30 دلاری قیمت طلا
مسعودرضا طاهری: بهای طلا در بازارهاي جهانی غروب روز گذشته تا 1342 دلار سقوط کرد. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات روز پنج‌شنبه در بازار نیویورک در سطح 6/1345 دلار بسته شد که نسبت به نرخ 5/1375 دلار 24 ساعت قبل از آن 9/29 دلار افت داشته است.
با رسیدن قیمت طلا به سطح 1342 دلار تا غروب دیروز این افت قیمت به 5/33 دلار نسبت به نرخ پایان معاملات چهارشنبه رسیده است.
بالاترین قیمت طلا مربوط به 7 دسامبر 2010 بوده است؛ در این تاریخ بهای طلا اندکی از 1432 دلار بالاتر رفت. در پایان سال 2010 قیمت طلا بر روی رقم 6/1421 دلار بسته شد. از آغاز سال میلادی جدید تاکنون قیمت طلا تقریبا 80 دلار کاهش را ثبت کرده است.
طی دو روز گذشته انتشار آمار هفتگی بیکاری در آمریکا و آمار فروش منازل مسکونی در این کشور، افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده و خوشبینی به بهبود اقتصادی آمریکا به‌علاوه خبر افزایش نرخ بهره در چین ارزش دلار و قیمت طلا را به نوسان واداشت.
تازه‌ترین خبر از فروش منازل مسکونی در آمریکا از افزایش 12 درصدی آن در ماه دسامبر حکایت دارد که از ماه مه میلادی بالاترین رشد را داشته است. از بازار کار آمریکا نیز خبر می‌رسد که دپارتمان اشتغال در این کشور تعداد متقاضیان بیمه بیکاری را 404 هزار نفر در هفته گذشته اعلام کرده است که نسبت به هفته قبل از آن 37 هزار نفر کاهش نشان می‌دهد.
ارزش دلار آمریکا که از 35/1 به ازای هر یورو فراتر رفته بود، تحت تاثیر این آمار تا 33/1 تقویت شد. در همین حال مقامات بانک مرکزی چین برای کنترل نرخ 6/4 درصدی تورم در این کشور و اعمال سیاست‌های انقباضی در بازار پول تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته‌اند. اهمیت این خبر تا حدی است که از یک ماه قبل انتشار مکرر آن بازار‌هاي مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کاهش تقاضا برای خرید کالاهای استراتژیک و افت میزان مصرف در چین از قیمت آنها می‌کاهد. قیمت نفت نیز در واکنش به این خبر افت کرد. افزایش ارزش دلار موجب کاهش قیمت طلا شد.
دلايل افزايش واردات طلا را از گمرك بپرسيد
درحالي كه آمار گمرك بيانگر افزايش بي‌سابقه واردات طلا در يك سال گذشته بوده، رييس كل بانك مركزي گفت:‌ دليل واردات طلا را بايد از گمرگ بپرسيد.
محمود بهمني در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در مورد دلايل افزايش واردات طلا در كشور طي يك سال گذشته، اظهار كرد: ميزان و دلايل واردات طلا را بايد از گمرك سوال كرد.
وي در واكنش به اين نكته كه آيا واردات طلا به معناي تبديل ذخاير ارزي به طلا است؟ گفت: بايد از گمرك پرسيد كه چقدر طلا افزايش يافته است.
رييس كل بانك مركزي تاكيد كرد: تمام دلايل و مجوزهاي ورود طلا به عهده بانك مركزي نيست.
به گزارش فارس، در حالي طي هشت ماه ابتدايي سال جاري بيش از 144 تن طلا به ارزش 5/3 ميليارد دلار وارد كشور شده بود كه طي آذر ماه بيش از 42 تن طلاي ديگر به ارزش بيش از 3/1 ميليارد دلار وارد كشور شده است. به اين ترتيب در 9 ماه ابتدايي امسال بيش از 186 تن طلا به ارزش 8/4 ميليارد دلار از كشورهاي سوئيس، تركيه، امارات و روسيه وارد كشور شده است.
اين گزارش حاكي‌است، واردات بيش از 186 تن طلاي خام به كشور در 9 ماهه اول امسال در حالي است كه طي 12 ماهه سال گذشته تنها 22 تن طلا وارد كشور شده بود.
روند ناموزون قيمت طلا در ايران و جهان
افت تقریبا 80 دلاری (6 درصدی) قیمت طلا در بازار‌هاي جهانی طی 20 روز اول سال نو میلادی و در عین حال افزایش قیمت 10 تومانی (1 درصدی) قیمت دلار آمریکا طی این مدت در حالی است که قیمت سکه بهار آزادی در همين دوره زماني تنها 3/1 درصد کاهش داشته و از نرخ 365 هزار تومان به 360 هزار تومان رسیده است که تناسب چندانی با روند قیمت طلا در بازار‌هاي جهانی ندارد. جالب‌تر آنکه قیمت سکه طرح قدیم در این میان 3/4 درصد رشد را ثبت کرده است.
در بازار روز پنج‌شنبه قیمت سکه بهار آزادی با 1000 تومان کاهش روبه‌رو بود. در حالی که قیمت سکه طرح قدیم با 2000 تومان افزایش تا 412 هزار تومان بالا رفت. نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر 181 هزار تومان و 91 هزار تومان فروخته شدند. در بازار ارز يك تومان به قیمت یورو افزوده شد و به نرخ 1449 تومان فروخته شد. دلار آمریکا بدون تغییر 1085 تومان فرخته شد. انتظار می‌رود امروز بازار داخلی در واکنش به افت قیمت جهانی طلا با کاهش قیمت سکه مواجه شود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۷:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد