کارآفرینی موفق در زمینه‌های کسب و کار، پنجاه و دومین ثروتمند دنیا

کارآفرینی موفق در زمینه‌های کسب و کار، پنجاه و دومین ثروتمند دنیا
ارنستو برتارلی (ernesto bertarelli)، کارآفرین سوئیسی-ایتالیایی، با ثروت 2/8 میلیارد دلار پنجاه و دومین ثروتمند دنیا در سال 2009 بود. البته به گزارش مجله فوربز ثروت او در سال 2010 به ده میلیارد دلار افزایش داشته است.
ارنستو برتارلی (ernesto bertarelli)، کارآفرین سوئیسی-ایتالیایی، با ثروت 2/8 میلیارد دلار پنجاه و دومین ثروتمند دنیا در سال 2009 بود. البته به گزارش مجله فوربز ثروت او در سال 2010 به ده میلیارد دلار افزایش داشته است.
ارنستو برتارلی، متولد 22 سپتامبر سال 1965 در رم ایتالیا و فرزند موسس شرکت داروسازی سرونو است. وی یک کارآفرین موفق در زمینه‌های کسب و کار، مدیریت مالی، مسابقات قایق‌های بادی و فردی فعال در امور خیریه است. او از سال 1996 سکان این شرکت را به دست گرفت و از سال 1998 و پس از مرگ پدر، به همراه خواهرش دونا کسب و کار او را به ارث برد.
خانواده ارنستو در سال 1977 از ایتالیا به سوئیس نقل‌مکان کردند. او در سال 1989 از کالج بابسون فارغ‌التحصیل شد و سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌ هاروارد رفته و در سال 1993 از مدرسه تجارت این دانشگاه مدرک MBA دریافت کرد. وی از سال 1996 به سمت مدیرعاملی و نایب‌ريیسی شرکت پدر درآمد و پس از اینکه مدیر شرکت شد، تمرکز شرکت سرونو را از فعالیت دارویی به بیوتکنولوژی تغییر داد با این کار درآمد شرکت را از 809 میلیون دلار در سال 1996 به 8/2 میلیارد دلار در سال 2006 رسيد. این شرکت به واسطه کشف یک هورمون طبیعی براي درمان ناباروری زنان به شهرت جهانی دست یافت. برتارلی در ژانویه سال 2007 توانست به توافقی برای فروش شرکت به شرکت آلمانی مرک KGaA به قیمت 3/13 میلیارد دلار دست یابد. این ادغام به ایجاد شرکت جدیدی به نام مرک-سرونو انجامید.
کسب و کار و فعالیت مالی کنونی برتارلی شامل گروه کپیتال کج، یک بنگاه مدیریت سرمایه‌گذاری و شرکت آرس لایف ساینس که بر پایه‌های دانش گسترده کسب و کار او ایجاد شده می‌باشد. آرس لایف ساینس یک شرکت خصوصی است که با سرمایه 500 میلیون یورویی برتارلی ایجاد شده و در شرکت‌هایی که در زمینه بیولوژی در کلاس جهانی کار می‌کنند، سرمایه‌گذاری می‌کند. بودجه این شرکت صرف 5 بخش خاص دارویی، بیوتکنولوژی، تشخیص بیماری، تکنولوژی پزشکی و خدمات سلامت و بهداشت می‌شود. هدف این شرکت افزودن ارزش پرتفولیو شرکت‌هایش از طریق یک تیم مدیریتی قوی که تجارب استثنایی، متخصصان سرمایه‌گذاری، دانش علمی و شبکه‌های صنعتی فراهم می‌کند، است.
ارنستو برتارلی، بین سال‌های 2002 و 2009 عضو هیات‌مدیره شرکت UBSAG بوده است. این شرکت یک شرکت جهانی در زمینه خدمات مالی است که دفتر مرکزی آن در زوریخ و باسل سوئیس واقع شده است. این شرکت دومین شرکت بزرگ مدیریت سرمایه‌های شخصی در جهان و دومین بانک بزرگ در اروپا، از لحاظ سرمایه در بازار و سودآوری است. UBS با دفاتر مرکزی آمریکایی خود واقع در شهر نیویورک، وییهاوکن در نیوجرسی و استامفورد در کانکتیکات، حضور چشمگیری در آمریکا داشته است. ادارات دیگر UBS در آمریکا و 50 کشور دیگر دنیا قرار دارند. نام این شرکت برگرفته از حروف اول Union Bank of Switzerland (مجموعه بانک‌های سوئیس) است. البته شرکت پس از ادغام سال 1998 با شرکت سوئیس بانک، دیگر از این نام به عنوان مخفف نام شرکت استفاده نکرد.
ارنستو برتارلی در حال حاضر یکی از اعضای هیات مشاوره استراتژیک در مدرسه پلی‌تکنیک فدرال دو لاوسان (EPFL) مدرسه پزشکی ‌هاروارد است و در سال 2008 نیز به عنوان عضو آکادمی کارآفرینان برجسته کالج بابسون برگزیده شد.
فعالیت‌های نوع دوستانه و خیرخواهانه خانواده برتارلی از طریق بنیاد برتارلی انجام می‌شود که به فعالیت‌های خیریه در حوزه‌های مختلف اختصاص داده شده است.
برتارلی در سال 2000 تیم سندیکای قایق‌های بادی آلینقی که در سال 2003 کاپ لوییس وویتون در نیوزیلند را برد، تاسیس کرد. این تیم موفقیت خود را در سال 2007 نیز تکرار کرد. تیم آلینقی قایقرانانی را از ملیت‌های مختلف جذب می‌کند.
خانواده برتارلی همواره به دنبال لذت بردن از زندگی در كنار فعالیت‌های حرفه‌ای خود بوده‌اند. ارنستو و دونا از کودکی عاشق قایقرانی بودند. آنها در مسابقات زیادی نیز در دریاهای آزاد و دریاچه ژنو قایقرانی کرده‌اند.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۴:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد