قیمت طلا در انتظار پایان ناآرامی در سرزمین فراعنه

قیمت طلا در انتظار پایان ناآرامی در سرزمین فراعنه
قیمت طلا در بازارهای جهانی تا غروب دیروز با 10 دلار كاهش به 1328 دلار رسید. قیمت طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات هفته گذشته در سطح 4/1338 دلار بسته شده بود.
قیمت طلا در بازارهای جهانی تا غروب دیروز با 10 دلار كاهش به 1328 دلار رسید. قیمت طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات هفته گذشته در سطح 4/1338 دلار بسته شده بود.
منحنی تغییرات بهای طلا در بازارهای جهانی که از آغاز سال نو میلادی روند نزولی به خود گرفته بود، در آستانه تغییر حکومت در مصر روند متفاوتی به خود گرفته است.
نگرانی بازارهای مالی جهان از سرنگونی رژیم مصر، افت بازارهای بورس و نگرانی از سرایت ناآرامی‌های کشور مصر به سایر کشورهای منطقه، موجب افزایش قیمت طلا تا 1345 دلار طی روزهای اخیر نيز شده بود.
از سویی از سرگیری روند نزولی قیمت طلا تا 1328 دلار مي‌تواند علامتی برای بازگشت آرامش به بازارهای مالی جهانی باشد. شایعه سقوط حکومت مبارک فشار بر بازار طلا را افزایش داده است. شرایطی که احتمالا با بروز نشانه‌هایی از پایان ناآرمی‌ها در مصر می‌تواند به سرعت مرتفع شود.
بازار داخلی
بازار داخلی سکه و ارز نیز طی روزهای اخیر متاثر از بلاتکلیفی اوضاع سیاسی در خاورمیانه از یک سو و امید به بهبود شرایط اقتصادی در اروپا و ثابت ماندن نرخ بهره در آمریکا از سوی دیگر، شاهد کمترین تغییر بوده است. قیمت سکه بهار آزادی 356 هزار تومان، سکه طرح قدیم 412 هزار تومان (این قیمت توسط سایت اتحادیه طلا و جواهر 414 هزار تومان اعلام شد)،نیم سکه با 1000 تومان كاهش 178 هزار تومان و ربع سکه با 500 تومان كاهش 91 هزار و 500 تومان در بازار فروخته شدند.در بازار ارز قیمت دلار 1095 تومان و یورو 1483 تومان بدون تغییر عرضه شدند.
كاهش ارزش يورو در برابر دلار
ایسنا نیز گزارش داد :يورو كه ارز واحد 17 كشور اروپايي است، با روي آوردن سرمايه‌گذاران به دلار در پي ادامه ناآرامي در مصر، رشد هفته گذشته خود را از دست داده و در برابر اين ارز كاهش يافت.
این خبرگزاری به نقل از بلومبرگ نوشت: يورو در معاملات اروپايي صبح روز دوشنبه3608/1دلار مبادله شد كه كمتر از 3615/1 دلار مبادله شده در ساعات پاياني روز جمعه در نيويورك بود و پيش از بهبود مجدد به ميزان پايين 3571/1 دلار رسيد.
برابری پوند انگليس در مقابل دلار آمریکا اندكي افزايش يافته و از 5869/1 دلار در روز جمعه به 5880/1 دلار رسيد در حالي كه دلار در برابر ين ژاپن تنزل داشت و در نيويورك از 17/82 ين به 04/82 ين كاهش يافت.
ناآرامي در مصر تقاضاي سرمايه‌گذاران براي دارايي مطمئن و فروش دارايي‌هاي پرخطرتر را افزايش داده است.
خبرگزاری فارس نیز نوشت: به‌رغم گسترش نگراني‌هاي بين‌المللي در خصوص وضعيت مصر و ادامه درگيري‌ها در اين كشور قيمت جهاني طلا دوشنبه كاهش يافت و به 1328 دلار در هر اونس رسيد.
بنابراین گزارش كارشناسان و تحليل‌گران مسائل سياسي و اقتصادي نگران گسترش انقلاب تونس و مصر به ساير كشورهاي عربي خاورميانه هستند و همين موضوع بازارهاي بين‌المللي را تحت تاثير قرار داده است. در عين حال به‌رغم پيش‌بيني‌ها مبني بر افزايش تقاضا براي طلا به عنوان يك منبع مطمئن سرمايه‌گذاري و در نتيجه افزايش قيمت آن، بازار جهاني طلا در روز دوشنبه با افزايش عرضه روبه‌رو شد.
هر اونس طلا در اين روز در بازارهاي جهاني با 10 دلار كاهش نسبت به روز جمعه مواجه شد و به 1328 دلار رسيد.
در عين حال كارشناسان اقتصادي همچنان بر اين باورند كه ادامه تنش‌هاي سياسي در مصر موجب افزايش قيمت جهاني طلا خواهد شد. برخي كارشناسان اقتصادي نيز بر اين باورند كه قيمت جهاني هر اونس طلا در كوتاه مدت به بيش از 1348 دلار خواهد رسيد. برخي كارشناسان نيز معتقدند تنش‌ها و درگيري‌ها در مصر چند روز بيشتر ادامه نخواهد داشت و با دخالت آمريكا مسائل مصر هرچه زودتر حل و فصل خواهد شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۱:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد