بازار پرسود تبليغات موبايلي

بازار پرسود تبليغات موبايلي
شماره تلفن، محل اقامت كنوني، نام واقعي و يك شماره غيرقابل تغيير؛ اين ها اطلاعاتي هستند كه از طريق تلفن همراه تان ممكن است بدون اجازه شما در اختيار افراد ديگري نيز قرار گيرد. اين تلفن ها رازي را نگه نمي دارند. طيق تحقيقات وال استريت ژورنال، آن ها اين اطلاعات شخصي را به طور وسيعي دائما پخش مي كنند.
 نتايج تحقيق وال استريت ژورنال واقعا تكان دهنده بود: برنامه هاي موبايل، اطلاعات شخصي را بدون اجازه كاربر به كمپاني هاي تبليغاتي ارسال مي كنند. كاربراني كه تا ديروز با خيال راحت با برنامه هاي مختلف گوشي آيفون يا مبتني بر آندرويدشان كار مي كردند از اين به بعد با ترديد از آن ها استفاده خواهند كرد: آيا حريم خصوصي كاربران نقض مي شود؟
ارسال اطلاعات شخصي بدون اجازه كاربر
شماره تلفن، محل اقامت كنوني، نام واقعي و يك شماره غيرقابل تغيير؛ اين ها اطلاعاتي هستند كه از طريق تلفن همراه تان ممكن است بدون اجازه شما در اختيار افراد ديگري نيز قرار گيرد. اين تلفن ها رازي را نگه نمي دارند. طيق تحقيقات وال استريت ژورنال، آن ها اين اطلاعات شخصي را به طور وسيعي دائما پخش مي كنند.
نتايج يك تحقيق
نتايج يك تحقيق روي ۱۰۱ برنامه محبوب گوشي هاي هوشمند شامل بازي و ديگر برنامه ها براي آيفون و گوشي هاي آندرويد، نشان داد كه در ۵۶ مورد از ۱۰۱ مورد، شماره مخصوص دستگاه (ID) را بدون اطلاعات كاربر به ديگر كمپاني ها ارسال مي كنند. ۴۷ مورد ديگر نيز محل اقامت كنوني را ارسال مي كنند. ۶ مورد ديگر نيز جنسيت و ديگر اطلاعات شخصي را بدون اجازه كاربر در اختيار كمپاني ها قرار مي دهند. البته برخي از برنامه ها ممكن است چندين نوع مختلف از اطلاعات را ارسال كنند؛ يعني مثلا هم در شمارش دستگاه هايي كه شماره مخصوص دستگاه را مي فرستند محاسبه شوند و هم در ديگر دسته ها. نتايج اين تحقيقات فاش كرد كه تلاش فزاينده اي از سوي كمپاني ها وجود دارد كه با اين كار اطلاعات مناسبي از كاربران جمع آوري كنند تا تبليغات هدفمندي را براي آنان به نمايش درآورند. در ميان برنامه هاي آزمايش شده، برنامه هاي گوشي آيفون اطلاعات بيشتري نسبت به برنامه هاي گوشي هاي آندرويد گوگل ارسال مي كردند اما به علت تعداد نمونه هاي آزمايش نمي توان نتيجه گيري قطعي و استنباط كرد كه آيا اين مورد در تمامي برنامه ها عموميت دارد يا خير.
يكي از برنامه هايي كه بيشترين ميزان اطلاعات را ارسال مي كند برنامه اي است به نام TextPlus 4 كه براي ارسال پيام متني به كار مي رود. اين برنامه شماره مخصوص دستگاه را به هشت كمپاني تبليغاتي مي فرستد و به غير از اين، Zip Code، سن و جنسيت كاربر را نيز به دو كمپاني از هشت كمپاني ارسال مي كند. برنامه محبوب موسيقي پاندورا در هر دو نسخه آندرويد و آيفون، سن، جنسيت و محل اقامت كاربر را به كمپاني هاي مختلف تبليغاتي مي فرستد. نسخه هاي آندرويد و آيفون يك بازي به نام Paper Toss نيز شماره مخصوص دستگاه كاربر را به حداقل پنج كمپاني تبليغاتي مي فرستد. برنامه اتصال به شبكه اجتماعي MySpace نيز انواع و اقسام اطلاعات شخصي اعم از محل سكونت، سن، جنسيت، علايق و... را براي يك شركت تبليغاتي بزرگ ارسال مي كند.
واكنش ها مايكل بكر، از گروه Mobile Marketing Association، مي گويد: «در دنياي موبايل، نمي توان نا شناس ماند. يك تلفن همراه هميشه با ماست و هميشه هم روشن است.» شركت اپل سازنده آيفون مي گويد كه هر برنامه را قبل از عرضه به كاربرانش آزمايش مي كند. هم اپل و هم گوگل مي گويند كه از دسترسي كاربرانشان به هر برنامه اي كه از آن ها اطلاعات شخصي بخواهد، جلوگيري مي كنند. تام نيومر سخنگوي اپل مي گويد: «ما قوانين سخت گيرانه اي براي حفاظت از حريم خصوصي مشتريانمان داريم؛ به ويژه در مورد اطلاعاتي كه به محل اقامت مربوط مي شوند.» اما اين تحقيق نشان داد كه اين قوانين مي توانند ناديده گرفته شوند. يك برنامه آيفون به نام Pumpkin Maker بدون اجازه كاربر محل سكونت را به يك شبكه تبليغاتي مي فرستد. كاربران گوشي هاي هوشمند در برابر اين نقض حريم خصوصي ناتوانند. در كامپيوتر ها مي شود كوكي ها را حذف نمود، اما اين كار در برنامه هاي گوشي قابل انجام نيست.
سازندگان برنامه هاي TextPlus 4 و پاندورا اعلام كردند اطلاعاتي كه به شركت ها ارسال مي كنند به طور كلي با يك فرد خاص ارتباط پيدا نمي كند يعني به صورت يك سري آمار درمي آيند. آن ها مي گويند اطلاعات شخصي مانند سن و جنسيت به صورت داوطلبانه توسط كاربران ارسال مي شود. جالب آنكه سازنده برنامه Pumpkin Maker گفت كه او نمي دانسته كه در اپل قبل از ارسال محل سكونت به يك كمپاني تبليغاتي بايد از كاربر اجازه گرفته شود!
بسياري از برنامه ها حتي يك قانون حريم خصوصي هم ندارند. ۴۵ برنامه از ۱۰۱ برنامه موردآزمايش در سايتشان يا در داخل برنامه شان قانون حريم خصوصي نداشتند.
براي يافتن اطلاعاتي كه برنامه هاي گوشي هاي هوشمند ارسال مي كنند، در اين تحقيق از سيستمي استفاده شد كه اطلاعات را در زمان ارسال ضبط كرده و سپس رمزگشايي كند. در ميان تمامي برنامه هاي آزمايش شده، بيشترين اطلاعاتي كه فرستاده مي شود شماره مخصوص گوشي بود كه براي كمپاني هايي كه روي تبليغات در موبايل ها كار مي كنند خيلي اهميت دارد. اوهالرن از Traffic Marketplace در اين باره مي گويد: «ما مي بينيم كه شما چه برنامه هايي را دريافت مي كنيد، هر چند وقت يك بار از آن ها استفاده مي كنيد، براي كار با آن ها چقدر وقت مي گذاريد و عميق مي شويد.» البته اوهالرن تاكيد مي كند كه اين اطلاعات به صورت آمار كلي مورداستفاده قرار مي گيرد نه به صورت اطلاعات شخصي يك فرد خاص.
بازار پرسود تبليغات موبايلي
گوگل و اپل هر دو در بازار تبليغات موبايلي فعالند و به آگهي دهندگان اين امكان را مي دهند كه گروه هدف خود را از ميان كاربران انتخاب كنند اما هر دو كمپاني معتقدند كه اجازه دسترسي به اطلاعات شخصي كاربران را به آگهي دهندگان نمي دهند. اپل نصب برنامه ها را فقط به فروشگاه خودش محدود كرده و برنامه هاي فروشگاهش را آزمايش و بررسي مي كند. در مقررات گوگل و اپل صراحتا ذكر شده كه هيچ برنامه اي بدون اجازه كاربر نمي تواند اطلاعات شخصي اش را منتقل نمايد. حال اگر برخلاف اين مقررات، به عنوان مثال محل زندگي يك كاربر براي كمپاني تبليغاتي ارسال گردد، آن كمپاني با اين اطلاعات ارزشمند مي تواند تبليغاتش را به صورت كاملا هدفمند فقط براي ساكنان يك منطقه خاص به نمايش درآورد و اين يعني هزينه تبليغات كمتر و سود بيشتر كه البته با نقض حريم خصوصي كاربران و در نتيجه نقض قانون همراه شده است. برخي سازندگان برنامه هاي موبايل نيز اعلام كرده اند كه از سوي كمپاني هاي تبليغاتي تحت فشارند تا اطلاعاتي از كاربرانشان براي آن ها ارسال نمايند.
نتيجه
برخي از برنامه ها پس از انتشار اين تحقيق تغييراتي را اعمال كردند. برخي مقررات حريم خصوصي را به برنامه هايشان افزودند و برخي ديگر انتقال اطلاعات را متوقف كردند. اپل و گوگل نيز گويا تلاش هايي در جهت قانون مندكردن برنامه ها انجام داده اند و مقررات سخت گيرانه تري را اعمال مي نمايند. البته اين اولين بار نيست كه بحث اطلاعات خصوصي كاربران مطرح مي شود. اين موضوع هميشه وجود داشته ولي از آنجايي كه اپل و گوگل هر دو تاكيد ويژه اي رو حفظ حريم شخصي كاربران دارند، سهل انگاري در اين مورد از اين دو غول فناوري اطلاعات بعيد به نظر مي رسد و انتظار مي رود كه در رعايت حريم خصوصي كاربران دقت بيشتري به عمل آورند. در حالي كه بازار برنامه هاي موبايل بسيار پررونق است و امسال از مرز ۶. ۷ بيليون دلار مي گذرد، انتشار چنين تحقيقاتي بر روي اعتماد كاربران به اين برنامه تاثير خواهد گذاشت و شايد باعث هوشياري سازندگان و كاربران شود.
منبع خبر: ماهنامه تحليلگران عصر اطلاعات
  ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۵:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد