ریکاردو پلیگو، تاجر مکزیکی

ریکاردو پلیگو، تاجر مکزیکی
ریکاردو بنجامین سالیناس پلیگو تاجر مکزیکی، با ثروت 1/10 میلیارد دلار شصت و سومین میلیاردر جهان است. سالیناس پلیگو متولد سال 1956،‌ ريیس و مدیرعامل گروه سالیناس و گروه الکترا،‌ دو مجموعه بزرگ از شرکت‌های مختلف در حوزه‌های متنوعی چون مخابرات، رسانه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ است.
ریکاردو بنجامین سالیناس پلیگو تاجر مکزیکی، با ثروت 1/10 میلیارد دلار شصت و سومین میلیاردر جهان است. سالیناس پلیگو متولد سال 1956،‌ ريیس و مدیرعامل گروه سالیناس و گروه الکترا،‌ دو مجموعه بزرگ از شرکت‌های مختلف در حوزه‌های متنوعی چون مخابرات، رسانه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ است.
شرکت‌های معروف زیرمجموعه این دو گروه تلویزیون آزتکا، الکترا، ایوساسل، یونه‌فون و بانک آزتکا هستند. ریکاردو سالیناس یکی از کارآفرینان و چهره‌های پیشتاز در کسب‌وکار آمریکای لاتین است. او همواره از سردمداران تجارت آزاد، تغییر مقررات دولت و سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. او در دانشگاه تکنولوژیکو دو مونترری تحصیل کرد و مدرک کارشناسی خود را گرفت و سپس به دانشگاه تولان رفت و با مدرک MBA از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
گروه سالیناس به عنوان یک شرکت خانوادگی تولید مبلمان به نام سالیناس و روکا در سال 1906 توسط جد ریکاردو، بنجامین سالیناس تاسیس شد. پدربزرگ آقای سالیناس در سال 1950 گروه الکترا را به عنوان یک کارخانه رادیو تاسیس کرد. این گروه دو سال بعد شروع به تولید دستگاه‌های تلویزیون کرد. این گروه یک شرکت مالی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که مالک آن گروه سالیناس است. زمانی که ریکاردو سالیناس در سال 1987 مدیرعامل این شرکت شد،‌ الکترا به خاطر کاهش ارزش پول مکزیک، پزو، دچار آشفتگی مالی شده بود. تعداد فروشگاه‌های گروه الکترا تا این زمان به 52 عدد می‌رسید. آقای سالیناس تمرکز الکترا را بر محصولاتی چون وسایل برقی،‌ الکترونیک و مبلمان تغییر داد. او به ویژه در الکترا از طریق فروش اعتباری و محصولات و خدمات مالی متنوع، یک بازار مصرفی جدید و گسترده برای مصرف‌کنندگان با درآمد پایین‌تر از متوسط ایجاد کرد.به این طریق گروه الکترا همچنان به رشد خود ادامه داد و تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت کالاهای مصرفی و خدمات مالی در مکزیک شد. استراتژی شرکت این بود که با ایجاد قدرت خرید برای طبقه‌هایی از مردم و جامعه که از سوی بیشتر کسب‌وکارهای عمده مکزیک نادیده گرفته شده بودند، بازارهای جدیدی خلق شود. این گروه به تازگی به بازار فروش موتورسیکلت و اتومبیل‌های چینی و حتی خودروهای دست دوم نیز وارد شده است. تعداد فروشگاه‌های این گروه طی بیست سال بعد از ورود ریکاردو به بیش از 1800 فروشگاه رسید.
ریکاردو سالیناس ريیس تلویزیون آزتکا، یکی از دو تولید‌کننده اسپانیایی زبان بزرگ برنامه‌های تلویزیونی دنیا است. او این تلویزیون را در سال 1994 تاسیس کرد. این تلویزیون سودآورترین تلویزیون یکپارچه دنیا است. تلویزیون آزتکا تحت رهبری سالیناس انحصار دیرپای صنعت تلویزیون مکزیک را با خصوصی‌سازی موفق شبکه‌های آزتکا 13 و آزتکا 7 شکست. این تلویزیون همچنین در سال 2001 شبکه آزتکا آمریکا را که یک شرکت تماما اسپانیایی زبان برای 40 میلیون از جمعیت اسپانیایی ایالات‌متحده بود، راه‌اندازی کرد. آزتکا آمریکا در 62 بازار مختلف ازجمله لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو، میامی و هوستون فعالیت دارد. این شبکه توانسته بیش از 89 درصد جمعیت اسپانیایی زبان ایالات‌متحده را پوشش دهد.یونه‌فون شرکت دیگری از زير مجموعه‌هاي گروه سالیناس در زمینه مخابرات است. این شرکت بیش از 19 شهر در آمریکا را با شبکه‌های خود پوشش می‌دهد و به بیش از 23000 ناحیه شهری از طریق توافق نامه‌های تبادل ظرفیت و رومینگ با گروه ایوساسل، شرکتی که سالیناس از وریزیون و ودافون در سال 2003 خرید، پوشش می‌دهد. سالیناس در سال 2000 شرکت تله کازمو را نیز تاسیس کرد که تبدیل به نخستین ISP دوربرد بی‌سیم در مکزیک شد. سالیناس بانکی به نام آزتکا را در سال 2002 با هدف ایجاد خدمات مالی در سرتاسر آمریکای لاتین راه‌اندازی کرد. سالیناس یک سازمان غیرانتفاعی به نام بنیاد آزتکا را نیز در سال 1997 تاسیس کرد. هدف این سازمان حل مشکلات اجتماعی با استفاده از کمپین‌های سلامت، تغذیه، تحصیلات و حفاظت از محیط زیست است. این بنیاد از بنیادهای دیگر نیز حمایت و برای آنها تامین مالی کرده و از این طریق اثربخشی خود را به شکل تصاعدي افزایش می‌دهد. این بنیاد تاکنون توانسته از طریق جمع آوری میلیون‌ها دلار به بهبود زندگی صدها هزار نفر کمک کند. این بنیاد در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیر‌انتفاعی در آمریکای لاتین است. سالیناس بنیاد آزتکا-آمریکا را نیز برای بهبود وضع زندگی و رفاه جامعه اسپانیایی زبان ایالات‌متحده تاسیس کرده است. ریکاردو سالیناس از سوی کمیسیون مبادلات و اوراق بهادار به خاطر پنهان کردن معامله‌ای بین یکی از زیر مجموعه‌های تلویزیون آزتکا با یکی دیگر از شرکت‌های سالیناس مورد پیگرد قرار گرفت. سالیناس نیز برای حل این مشکل با پرداخت مبلغ 5/7 میلیون دلار توافق کرد، اما هرگز نه این اتهام را پذیرفت و نه انکار کرد. سالیناس دو بار ازدواج کرده و در حال حاضر 6 فرزند دارد که شامل دوقولوهایی که در سال 2009 به دنیا آمدند نیز می‌شود.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۵:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد