سرژ داسو، سناتور و میلیاردر فرانسوی و ريیس گروه داسو

سرژ داسو، سناتور و میلیاردر فرانسوی و ريیس گروه داسو
سرژ داسو، سناتور و میلیاردر فرانسوی و ريیس گروه داسو است که با ثروت 6/7 میلیارد دلار در جایگاه هشتاد و نهمین میلیاردر دنیا در سال 2010 قرار دارد. پدر او مارسل داسو شرکت هوانوردی داسو را تاسیس کرد.
سرژ داسو، سناتور و میلیاردر فرانسوی و ريیس گروه داسو است که با ثروت 6/7 میلیارد دلار در جایگاه هشتاد و نهمین میلیاردر دنیا در سال 2010 قرار دارد. پدر او مارسل داسو شرکت هوانوردی داسو را تاسیس کرد. سرژ داسو پس از مرگ پدرش همچنان به گسترش شرکت ادامه داده است.
مارسل داسو (1892-1986) یک مهندس، سیاستمدار و کارآفرین فرانسوی بود. نام وی در ابتدا مارسل بلاش بود. او به مدرسه هوانوردی و مهندسی مکانیک (Supaéro) رفت و در سال 1913 فارغ‌التحصیل شد. او نوعی هواپیمای نظامی برای ارتش فرانسه در جنگ جهانی دوم اختراع کرد و انجمن هوانوردی مارسل بلاش را تاسیس کرد. با ملی شدن شرکت داسو در سال 1936 او همچنان به عنوان مدیر این شرکت باقی ماند. مارسل در زمان جنگ جهانی دوم و پس از اشغال فرانسه توسط آلمان نازی، چون با ساخت هواپیما برای آلمان‌ها مخالفت کرد از فرانسه اخراج شد. او در سال 1949 نام خود را به داسو تغییر داد. مارسل پس از جنگ یک شرکت تولید‌کننده هواپیماهای نظامی به نام مارسل داسو اویونز (هواپیماهای مارسل داسو) را تاسیس کرد. مارسل داسو در سال 1986 از دنیا رفت.
سرژ داسو در 4 آوریل سال 1925 در پاریس به دنیا آمد. داسو پس از اتمام دبیرستان در سال 1946 به مدرسه پلی تکنیک رفت. وی سپس به مدرسه ملی هوا فضا پیوست و در سال 1951 از این مدرسه فارغ‌التحصیل شد. داسو بلافاصله پس از اتمام تحصیل به عنوان مهندس به شرکت هوانوردی پدر پیوست و در سال 1955 به عنوان مدیر تست پرواز انتخاب شد. او شش سال بعد به مقام مدیر صادرات ارتقا پیدا کرد. سرژ داسو پس از انجام خدمت در پست‌های مختلف مدیریتی در گروه داسو در سال 1987 ريیس و مدیرعامل این گروه شد. در سال 2000 نیز سرژ داسو به عنوان ريیس افتخاری شرکت هوانوردی داسو برگزیده شد.
گروه داسو در حال حاضر شامل شرکت‌های زیرمجموعه‌ای چون شرکت هوانوردی داسو، S.A.B.C.A. (شرکت طراح و تولید‌کننده تجهیزات هوانوردی)، سوجیتک (شرکت شبیه‌سازی سیستم‌های پشتیبانی لجستیک)، SVE (شرکت قطعات الکتریکی وسایل نقلیه)، نشریه فیگارو و شرکت مبادلات املاک و مستغلات ایموبیلیر داسو می‌شود.
سرژ داسو در سال 2004 ريیس شرکت سوس‌پرس (Socpresse)، شرکت فرانسوی مالک روزنامه‌های محافظه‌کار فرانسه شد. در واقع گروه داسو مالک 82 درصد سهام سوس‌پرس است که روزنامه‌های مهم فرانسوی مثل لو فیگارو و لکسپرس را در اختیار دارد.
داسو از حامیان ژاک شیراک است. او شهردار قبلی شهر کوربی-اسون در حومه جنوبی پاریس نیز بود. داسو در سال 2004 مبلغ 200 میلیون یورو به مرکز فرهنگی اسلامی در شهر خود کمک مالی کرد، با این كمك كه به منظور ایجاد مسجدی برای مسلمانان منطقه اهدا شده بود،‌ داسو از سوی مخالفان خود به خرید رای متهم شد. وی در سال 2004 سناتور شد و از آن زمان مدافع نظر محافظه‌کاران فرانسه نسبت به امور کار و اقتصاد بوده است. او که به گفتن سخنان صریح محافظه كارانه شهرت دارد ادعا می‌کند که مالیات‌ها و مقررات نیروی کار فرانسه کارآفرینی را در این کشور نابود می‌کند. حزب او هم‌اكنون ریاست‌جمهوری و هر دو خانه پارلمان فرانسه را در تصاحب خود دارد. وی از سوی منتقدان خود به نادیده گرفتن مسائلی نظیر «آزادی بیان» متهم می‌شود.
سرژ داسو ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. او بنیادی به نام سرژ داسو تاسیس کرده که برنامه‌های حمایت از افراد معلول ذهنی، افراد با تومور مغزی،‌ اهدای اعضا، تهیه هدایای کریسمس برای کودکانی که در بیمارستان‌ها هستند را دنبال و پشتیبانی می‌کند.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۲۶:۵۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد