جان فردریکسن، غول تانکرهای نفتی دنیا

جان فردریکسن، غول تانکرهای نفتی دنیا
جان فردریکسن، غول تانکرهای نفتی دنیا، میلیاردر هشتاد و هشتم جهان در فهرست فوربز است.
جان فردریکسن، غول تانکرهای نفتی دنیا، میلیاردر هشتاد و هشتم جهان در فهرست فوربز است. ثروت او در حدود 7/7 میلیارد دلار تخمین زده شده است. او در صنعت حمل و نقل مالک بزرگ‌ترین ناوگان تانکرهای نفت در جهان است. فردریکسن همچنین تا زمانی که تصمیم به ترک نروژ و گرفتن اقامت در قبرس گرفت، ثروتمندترین فرد در نروژ بود.
جان فردریکسن در 10 ماه مه سال 1944 در اترستاد در شرق شهر اُسلو، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور نروژ، در خانواده‌اي متوسط متولد شد. پدر او یک جوشکار بود.
جان فردریکسن زمانی که به مدرسه شبانه مي‌رفت، کار را با کارآموزی در یک شرکت واسطه حمل و نقل آغاز کرد. او در سن بیست و هفت سالگی شروع به کار کردن برای خودش کرد. فردریکسن به آلمان رفت و به عنوان یک واسطه جوان به کار حمل محموله‌های ماهی تازه از ‌ايسلند به‌هامبورگ پرداخت. وی سپس به آمریکا و کانادا رفت. جان فردریکسن در اواخر دهه 1960 به بازار حمل نفت وارد شد. فردریکسن نفت را از عراق و عربستان سعودی مي‌خرید و به غرب مي‌فروخت. در اواسط دهه 1970 تجارت نفت به خاطر بحران نفتی دچار رکود شده بود. فردریکسن در‌اين زمان مستقل شده و تعداد زیادی کشتی مخزن دار خریده و ناوگان نفتی خود را راه اندازی کرد که در حال حاضر شامل 90 کشتی مي‌شود که بزرگ‌ترین ناوگان جهان به حساب مي‌آید.
او ثروت خود را در دهه 1980 در زمان جنگ ‌ايران و عراق، وقتی که تانکرهایش نفت را با ریسک زیاد؛ اما سود عظیمي‌ حمل مي‌کردند، به دست آورد. او از معدود کسانی بود که در زمان جنگ بر خلاف دیگر کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی با به خطر انداختن کشتی‌های خود به انتقال نفت از ‌ايران پرداخت و از‌اين راه میلیاردر شد.
فردریکسن از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود، همن هولدینگز و میشا، شرکت‌های فرانت‌لاین (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل تانکر‌های نفتی در برمودا) و گولار LNG (شرکت حمل گاز مایع در لندن که پایگاه آن رد برمودا است) را کنترل مي‌کند. او همچنین بخش عمده سهام سکوی نفتی سی‌دریل (تولید کننده و اجاره دهنده کشتی‌ها برای استخراج نفت از دریاهای بسیار عمیق)، شرکت پرورش ماهی مارین‌هاروست (بزرگ‌ترین شرکت غذاهای دریایی جهان و بزرگ‌ترین پرورش دهنده ماهی سالمون) و گروه حمل بار گلدن اوشن را در اختیار دارد. فردریکسن سال گذشته با تزریق سرمایه، شرکت گلدن اوشن را از ورشکستگی نجات داد. فردریکسن از سال 1997 مدیر شرکت‌های فرانت‌لاین و گلدن اوشن و از سال 2001 نیز رييس و مدیر شرکت گولارLNG شد. او از سال 2009 نیز مدیر عامل گولار LNG شده است. فردریکسن در سال 2005 به عنوان ريیس هیات مدیره شرکت سی‌دریل انتخاب شد.
فردریکسن همسر خود را از دست داده و 2 فرزند دارد. او که تابعیت قبرس دارد، در حال حاضر ساکن لندن است. خانه او در لندن در حدود 100 میلیون یورو ارزش دارد. فردریکسن یک کلکسیون دار آثار هنری کلاسیک است. او خانه‌های دیگری هم در اسلو، قبرس و ماربلا دارد. او در سال 2006 شهروندی نروژ را رها کرده و به تابعیت قبرس درآمد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۳۲:۳۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد