نوبوتادا ساجی تاجر و میلیاردر ژاپنی

نوبوتادا ساجی تاجر و میلیاردر ژاپنی
نوبوتادا ساجی تاجر و میلیاردر دیگری از ژاپن است. خانواده ساجی از طریق شرکت خانوادگی سانتوری توانسته به ثروتی میلیاردی دست پیدا کند.
نوبوتادا ساجی تاجر و میلیاردر دیگری از ژاپن است. خانواده ساجی از طریق شرکت خانوادگی سانتوری توانسته به ثروتی میلیاردی دست پیدا کند. نوبوتادا ساجی به همراه خانواده‌اش با ثروت 5/7 میلیارد دلار در جایگاه نود و سوم میلیاردرهای فهرست فروبس در سال 2010 قرار دارند.
نوبوتادا ساجی در 25 نوامبر سال 1945 در ژاپن متولد شد. او ريیس شرکت سانتور، چهارمین شرکت بزرگ تولید‌کننده مواد غذایی و نوشیدنی در ژاپن است. او در سال 2004 با ثروت 9/6 میلیارد دلار ثروتمندترین فرد در ژاپن به حساب می‌آمد. نوبوتادا در سال 1964 دیپلم خود را از دبیرستان کویو گاکوین دریافت کرد و سپس به مدرسه اقتصاد دانشگاه کییو ساجی رفت و در سال 1968 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. ساجی سپس از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس مدرک MBA دریافت کرد. نوبوتادا ساجی در سال 1974 به شرکت خانوادگی اش،‌ سانتوری پیوست و در سال 2001 به مقام مدیرعاملی این شرکت درآمد. فروش این شرکت در حال حاضر بیش از 11 میلیارد دلار در سال است.
پدربزرگ نوبوتادا ساجی، شینجیرو توری، در سال 1899 اين شركت را تاسیس کرد و از اولین کسانی بود که نوشیدنی‌های غربی را در بازار ژاپن به فروش رساند. این شرکت تولید‌کننده نوشیدنی‌های مختلف برای بازارهای ژاپن، آمریکا و اروپا است. سانتوری علاوه بر تولید نوشیدنی در زمینه‌های دیگری با حدود 180 زیرمجموعه شامل رستوران‌ها، تولیدکنندگان غذاهای سالم، پرورش گیاه و انتشار کتاب فعالیت دارد. سانتوری از اوایل دهه 1990 به شکل گسترده‌ای همکاری با بنگاه بیوتکنولوژی ملبورن، فلوریژن را شروع کرد تا اولین نسل رز آبی رنگ را که توليد آن تا آن زمان غیر ممکن به نظر می‌رسید، تولید کنند.
این تیم در سال 1991 توانست مسوولیت کشف ژن این نوع رز را در میان شرکت‌های دیگر از آن خود کند. شرکت سانتوری در سال 2003 به میزان 5/98 درصد از سهام شرکت فلوریژن را خرید و در سال 2004 نیز توانست رز آبی رنگ را تولید کند. به این شکل شرکت پرورش گل سانتوری در سال 2004 توانست عنوان موفق ترین شرکت تولید‌کننده رز آبی رنگ را از آن خود کند.
سانتوری در اوایل دهه 1990 اولین رستوران‌های زنجیره‌ای ژاپنی را در سطح بین‌المللی راه‌اندازی کرد. این شرکت همچنین در سال 1992 رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود اتوبان‌ها را نیز به بازار ژاپن معرفی کرد. این شرکت در سال 1986 نیز یک نشریه به زبان ژاپنی را که همتای نشریاتی چون نیوزویک و فیگارو است، به‌راه انداخت.
شرکت سانتوری در سال 1997 تبدیل به تنها تولید‌کننده بطری، توزیع‌کننده و صاحب امتیاز تولید محصولات شرکت پپسی شد. این شرکت محصولات دیگری چون لیموناد، چای سرد، قهوه و آبمیوه نیز تولید می‌کند.
ساجی قصد دارد شرکت خانوادگی خود را با شرکت رقیب، مجموعه صنعتی کارین ادغام کند. این معامله در صورت سرگرفتن منجر به خلق بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده مواد غذایی در ژاپن می‌شود و می‌تواند در عرصه رقابت جهانی نیز بهتر ظاهر شود. شرکت سانتوری سال گذشته شرکت نوشیدنی اورنجینا را به قیمت 3/3 میلیارد دلار خریده و در حال خریدن یکی از شرکت‌های بطری سازی ایالات متحده نیز هست.
ساجی نسل سوم از خانواده است که دستی در کسب‌وکار دارد، جایزه مرد زمامدار کسب‌وکار سال 2010 را از سوی کلوپ مدرسه کسب‌وکار‌ هاروارد در ژاپن، دریافت کرده است. او همچنین ريیس شورای تبلیغات ژاپن است. ساجی مدیر هنری گالری هنری اصلی توکیو است. او به شدت به مطالعه و ورزش شنا علاقه دارد و یک سری باشگاه‌های ورزشی را نیز اداره می‌کند. وی ریاست بنیاد خیریه سانتوری را نيز بر عهده دارد.
نوبوتادا ساجی که ازدواج کرده و فرزندی ندارد، ساکن استان هیوگو، یکی از استان‌های کشور ژاپن (این استان در ناحیه کانسای (کینکی) در جزیره هونشو واقع شده) است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۲:۱۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد