ثبات صادرات نفت و میعانات ایران در ماه اکتبر/ نفت خام کاهش و میعانات گازی افزایش می‌یابد

ثبات صادرات نفت و میعانات ایران در ماه اکتبر/ نفت خام کاهش و میعانات گازی افزایش می‌یابد
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه اکتبر در سطح ماه سپتامبر یعنی بالاترین میزان 5 سال گذشته،باقی می‌ماند، در حالی که صادرات نفت خام به 2 میلیون بشکه کاهش اما صادرات میعانات گازی 22 درصد افزایش می‌یابد.

رویترز به نقل از یک منابع آگاه از برنامه اولیه نفتکش‌ها نوشت صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه اکتبر (ماه جاری) در نزدیکی رکورد ماه گذشته باقی می ماند. صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر(ماه گذشته) به بالاترین رقم در 5 سال گذشته رسیده بود.

این خبرگزاری انگلیسی که غالبا اخبار میزان تولید و صادرات نفت ایران را از منابع آگاه منتشر می‌کند، معتقد است که این آمار نشان‌دهنده موفقیت تهران در افزایش محموله‌های صادراتی پس از برداشته شدن تحریم‌هاست.

بر اساس آمار مقامات نفتی ایران، ایران روزانه 4.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی تولید می‌کند درحالی‌که این کشور میزان صادرات خود را از زمان لغو تحریم‌ها 2 برابر کرده است.

بر اساس برنامه اولیه نفتکش‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه اکتبر  به 2.56 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که اندکی کمتر از 2.60 میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر است.

حجم صادرات ماه سپتامبر که برخی از منابع آن را 2.8 میلیون بشکه در روز عنوان می‌کنند، بیشترین میزان از نیمه سال 2011 به شمار می‌رود. این رقم برای ماه آگوست برابر با 2.5 میلیون بشکه در روز بوده است.

به نوشته رویترز، افزایش صادرات در ماه سپتامبر ناشی از تقاضای شدید برای میعانات گازی بود که اغلب از گاز طبیعی تولید می‌شود و همچنین عامل دیگر بیشترین خرید ماهانه از سوی چین به میزان روزانه 744 هزار بشکه بوده است. خرید چین کاهش 23 درصدی در بارگیری محموله‌ها از سوی اروپا در این ماه را جبران کرد.

میزان صادرات نفت خام ایران در ماه اکتبر به کمترین میزان برابر با 2 میلیون بشکه می‌رسد درحالی‌که انتظار می‌رود صادرات میعانات گازی نسبت به ماه سپتامبر 22 درصد افزایش یابد و به 559 هزار بشکه در روز برسد. این میزان به غیر از محموله‌های بارگیری شده از محل ذخیره‌سازی است.

صادرات نفت و میعانات گازی ایران به آسیا در ماه اکتبر احتمالا به 1.83 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که از 1.96 میلیون بشکه در روز ماه سپتامبر کمتر است اما همچنان بیش از 2 برابر حجم صادرات در سال گذشته است.

رویترز، حجم صادرات نفت به هند برای این ماه را روزانه 736 هزار بشکه برآورد کرده است که از 641 هزار بشکه در ماه سپتامبر بیشتر خواهد بود. همچنین چین نیز 495 هزار بشکه نفت در روز، کمترین میزان در سال جاری را از ایران دریافت خواهد کرد.

بر اساس برنامه و آمار واردات کره جنوبی، صادرات نفت ایران به این کشور در ماه اکتبر به 379 هزار بشکه در روز، 35 درصد بیش از ماه گذشته و بیشترین میزان از ژانویه 2000 خواهد رسید.

ژاپن نیز روزانه 225 هزار بشکه نفت در این ماه از ایران وارد می کند که کمتر از ماه سپتامبر خواهد بود.

صادرات نفت ایران به اروپا نیز به حدود 613 هزار بشکه خواهد رسید که بیش از 481 هزار بشکه ماه گذشته است.

پرتغال و مجارستان نیز هر کدام روزانه یک میلیون بشکه نفت در این ماه از ایران می خرند که نخستین خریدهای آنها پس از لغو تحریم‌ها محسوب می‌شود.

ترکیه نیز در این ماه، بالاترین میزان برابر 194 هزار بشکه نفت از ایران را خریداری خواهد کرد. یونان، اسپانیا و ایتالیا نیز محموله‌هایی را بارگیری خواهند کرد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد