رئیس شرکت گاز پاکستان: گاز قطر کافی نیست، 'آی-پی' باید تکمیل شود

رئیس شرکت گاز پاکستان: گاز قطر کافی نیست، 'آی-پی' باید تکمیل شود
رئیس شرکت گاز پاکستان(زیرمجموعه وزارت نفت این کشور) اذعان کرد که گاز وارداتی از قطر برای حل بحران بزرگ کمبود انرژی پاکستان به هیچ وجه کافی نیست و این کشور نیازمند تکمیل طرح های بزرگ انرژی از جمله خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی-پی) است

'مبین صولت' روز چهارشنبه در گفت و گوی خود تاکید کرد که پاکستان نیاز دارد تا تمام گزینه های موجود را با هدف یافتن راه حل اساسی برای بحران کمبود گاز که روز به روز هم شدیدتر می شود، دنبال کند.
وی با بیان اینکه مشکل کمبود گاز در پاکستان به ویژه در فصل سرما صرفا محدود به برخی مناطق این کشور نمی شود و در تمام ایالت ها و مناطق کاملا محسوس است، اظهار داشت که زمستان امسال، بویژه مردم ایالت پنجاب به عنوان پرجمعیت ترین ایالت پاکستان، با مشکل شدید کمبود گاز مواجه خواهند بود .
مبین صولت گفت که عدم توازن در میزان تولید و مصرف گاز، مشکلی جدی است که پاکستان با آن مواجه است.
وی افزود: میزان تقاضا و مصرف گاز در پاکستان سال به سال افزایش می یابد و دولت هم سخت تلاش می کند که کمبود گاز را جبران کند، اما سیر نزولی میزان مصرف، موجب شده تا خلا و فاصله موجود میان تولید و مصرف گاز در این کشور بیشتر و بیشتر شود.
رئیس شرکت گاز پاکستان گفت: نیازمند راه حلی دائمی و پایدار برای مشکل کمبود گاز در پاکستان هستیم. این بحران، مشکلی جدی برای پاکستان است راه حلی جامع و جدی می طلبد.
مبین صولت با بیان اینکه گاز به تنهایی نمی تواند مشکل کمبود سوخت و انرژی در پاکستان را تامین کند، گفت که پاکستان نیاز دارد تا به دنبال گزینه های دیگری هم برای جبران کمبود سوخت باشد.
وی اذعان کرد که واردات گاز از قطر، نمی تواند کمک چندانی برای حل بحران بزرگ کمبود انرژی در پاکستان باشد. 'ما برای غلبه بر این مشکل، نیازمند اجرایی شدن خط لوله گاز ایران-پاکستان، خط لوله گاز 'تاپی' (طرح واردات گاز از ترکمنستان) و دیگر طرح های انرژی هستیم.'
این مسئول پاکستانی در پاسخ به این سوال که آیا دولت پاکستان طرح خاصی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به کمبود سوخت و انرژی در این کشور تا پیش از انتخابات سال 2018 دارد، گفت: نمی توان این مسائل را با انتخابات گره زد. حل مسئله انرژی در پاکستان اولویت نخست این کشور است صرف نظر از اینکه چه حزبی در راس قدرت قرار داشته باشد.
ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد احداث خط لوله گاز میان ایران و پاکستان، در آخرین روز از سال 2014، پایان یافت و با وجود اینکه ایران تقریبا بطور کامل به تعهدات خود برای احداث خط لوله تا مرز پاکستان عمل کرده است، اما پاکستان هنوز عملا هیچ گامی در انجام تعهداتش برنداشته است.
طبق بندهای مندرج در این قرارداد، هر یک از طرفین که در مهلت مقرر (31 دسامبر 2014) به تعهدات خود عمل نکند، باید بابت هر روز تاخیر، مبلغ مشخصی به طرف مقابل جریمه پرداخت کند. اکنون، نزدیک به یک سال است که این مهلت سپری شده است
اما ایران، به نشانه حسن نیت و براساس ملاحظاتی که نسبت به روابط خوب میان دو کشور همسایه دارد، تا کنون طلب جریمه نکرده است هرچند که طبق قرار داد، این حق را برای خود محفوظ می داند.
یکی دیگر از طرح های انرژی که پاکستان به آن چشم دوخته است، طرح پرچالش تاپی(طرح احداث خط لوله گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند) است. چالش های اساسی موجود در مسیر اجرای طرح تاپی، حاکی از وجود مشکلات فراوان در این زمینه است؛ مشکلاتی که باعث خواهد شد چهار کشور عضو تاپی نتوانند چندان به واقعی بودن ضرب الاجل تکمیل این خط لوله تا پایان سال 2020 میدوار باشند.
علاوه بر وجود تنگاهای مالی و مشکلات سرمایه گذاری، پیشرفت و تحقق فیزیکی طرح تاپی به چند عامل مهم از جمله برقراری امنیت در افغانستان و کاسته شدن از تنش های میان هند و پاکستان بستگی دارد.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵:۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد