سخت ترین زمستان در کمین پاکستان/ گاز قطر مشکل را حل نکرد

سخت ترین زمستان در کمین پاکستان/ گاز قطر مشکل را حل نکرد
با وجود اینکه پاکستان از سال گذشته واردات گاز از قطر را آغاز کرده است، اما اخبار و گزارش ها به نقل از مقام های رسمی این کشور حاکی است مردم پاکستان به ویژه در ایالت پنجاب پرجمعیت ترین ایالت این کشور، زمستان امسال با بحران کمبود بی سابقه گاز مواجه خواهند بود.

گزارش رسانه های پاکستان به نقل از مسئولان و مقامات ذیربط حاکی است مشترکین گاز در زمستان امسال، مردم ایالت پنجاب در طول فصل سرما که تقریبا از حدود یک ماه دیگر آغاز خواهد شد و تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت، از ساعت 10 شب تا 5 صبح با قطعی گاز مواجه خواهند بود.
البته قطعی گاز از ساعت 10 شب تا 5 صبح به این معنا نیست که مردم در ساعات دیگر شبانه روز مشکل قطع گاز نداشته باشند. به دلیل افزایش مصرف و افت شدید فشار گاز در فصل سرما، تقریبا در تمام ساعات شبانه روز، وضعیت مشابه است.
'شاهد خاقان عباسی' وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان روز گذشته با حضور در جلسه کمیسیون نفت و انرژی مجلس ملی پاکستان، گفت که مردم به ویژه در ایالت پنجاب، سخت ترین زمستان را از نظر کمبود گاز پیش رو دارند.
حتی مردم ساکن شهر اسلام آباد، پایتخت پاکستان که نسبت به سایر شهرها، از امکانات نسبتا بهتری برخوردار است، در فصل سرما با کمبود شدید گاز مواجه می شوند و در برخی نقاط شهر، افت فشار گاز به حدی است است که عملا قابل استفاده نیست و مردم به اجبار سراغ استفاده از وسایل گرمازای برقی و برخی هم سراغ هیزم می روند هرچند برق هم هر روز، در طول شبانه روز بین 6 تا 8 ساعت در اسلام آباد قطع می شود.
استفاده از بخاری های نفت سوز یا گازوئیل سوز در پاکستان رایج نیست و شاید به دلیل قیمت بالای سوخت های فسیلی است که مردم پاکستان اصولا به سمت استفاده از چنین وسایلی روی نیاورده اند.
وزیر نفت پاکستان اذعان کرده است که به رغم واردات گاز گران قیمت از قطر، مشکل کمبود گاز همچنان وجود دارد گازی که از قطر وارد می شود، به دلیل قیمت بالای آن، فقط می تواند در اختیار صنایع قرار گیرد.
از هم اکنون که هوای در برخی نقاط پاکستان رو به سردی رفته است، مشکل کمبود گاز احساس می شود و وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور تصریح کرده است که این مشکل در روزهای آینده تشدید خواهد شد.
با آغاز فصل سرما، بحران انرژی به ویژه کمبود گاز و تداوم قطعی های برق در این کشور، بیش از روزها و ماه های گذشته خودنمایی می کند.
با سردتر شدن هوا، گاز بیشتر نقاط اسلام آباد و بسیاری از نقاط پاکستان براثر افت شدید فشار، تقریبا کاملا قطع می شود و این وضع تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت.
مردم، حتی خانواده هایی که در شهر زندگی می کنند، برای اینکه چیزی برای گرم کردن خانه هایشان و پخت و پز داشته باشند، در جنگل ها و پارک های جنگلی پایتخت مشغول جمع آوری هیزم هستند.
برخی خانواده ها هم که از وضع مالی نسبتا خوبی برخوردار هستند، به سمت استفاده از کپسول های گاز می روند اما به دلیل قیمت بالا، امکان استفاده از آن برای تعداد کمی از خانواده ها فراهم است ضمن اینکه تهیه آن در فصل سرما، کار چندان آسانی نیست.
پاکستان در شرایطی با کمبود شدید گاز در فصل سرما و بحران انرژی و کمبود برق در تمام طول سال مواجه است که قرارداد بزرگی با ایران برای احداث خط لوله و واردات گاز امضا کرده است اما به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در قبال این قرارداد، تا کنون نتوانسته از منابع عظیم گاز ایران بهره مند شود.
مردم پاکستان، شخصیت ها و احزاب این کشور بطور جدی از دولت می خواهند تا قرارداد واردات گاز از ایران را به عنوان اقتصادی ترین، آسان ترین و کوتاه ترین مسیر ورود انرژی به پاکستان، به ویژه اکنون که شرایط ایران با آغاز لغو تحریم ها تغییر کرده است، در اولویت اقدامات خود قرار دهد.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۶:۳۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد