برداشت 30 هزار بشکه ای از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال

برداشت 30 هزار بشکه ای از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به عزم وزارت نفت برای برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی برای نخستین بار تا پایان امسال ، گفت: با ورود شناور فرآورش و ذخیره سازی شناور (FPSO) تا ٢ ماه آینده٬ تا پایان زمستان امسال٬ برداشت 30 هزار بشکه ای از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز می شود.

غلامرضا منوچهری٬روز سه شنبه پس از بارگیری سکوی ١٧B پارس جنوبی در بندرعباس که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد٬ اظهار داشت: کشورقطر هم اکنون 300 حلقه چاه برای برداشت از لایه نفتی حفاری کرده و ما باید حداقل دو سوم این میزان را حفاری کنیم و بتوانیم در یک دوره طولانی، تولید از لایه نفتی را به 200 هزار بشکه در روز برسانیم.
وی با اشاره به برنامه ایران برای برداشت 200 هزار بشکه ای از لایه نفتی پارس جنوبی تا 20 سال آینده٬ گفت: مطالعات اخیری که بر روی میزان ذخایر لایه نفتی پارس جنوبی صورت گرفته، نشان می دهد که می توانیم نزدیک به این عدد از این میدان مشترک برداشت کنیم.
معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ، استفاده از فناوری های روز و حفاری افقی را با توجه به سنگین بودن نفت لایه نفتی پارس جنوبی، از روش هایی اعلام کرد که باید در این بخش از میدان پارس جنوبی بکار رود و شرکت های بین المللی که قادر به انجام این کارها باشند می توانند این میدان را توسعه دهند.
منوچهری با بیان این که تولید در این میدان باید مستمر و در طول 20 سال باشد٬ اظهار کرد: به تدریج 300 حلقه چاه در لایه نفتی پارس جنوبی حفاری خواهد شد و توسعه فاز دوم لایه نفتی از جمله اولویت های وزارت نفت است که در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه خواهد یافت.
وی با اشاره به مذاکره با شرکت دانمارکی برای توسعه این لایه در فاز دوم گفت: مذاکرات در حال انجام است اما هنوز به قطعیت نرسیده ایم اما به نظر می رسد این شرکت از جمله شرکت های قوی برای توسعه این لایه است.
وی درباره سرمایه گذاری برای توسعه طرح های ال ان جی، گفت: در حال حاضر راه برای سرمایه گذاری در ال ان جی ایران باز شده و هم اکنون در حال مذاکره با شرکت های آسیایی مانند کره و ژاپن و شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری در بخش ال ان جی هستیم اما هیچ یک از این مذاکرات قطعی نشده است.
به گفته منوچهری، امسال با راه اندازی پنج مرحله پارس جنوبی ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز و ١٦٠ هزار بشکه میعانات گازی به تولید پارس جنوبی اضافه می شود که این موضوع روی تراز انرژی ایران در دنیا اثرگذار خواهد بود.
امروز سکوی ١٧B پارس جنوبی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت، در یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بندرعباس بارگیری شد؛ این سکو دو هزار و ٣٠٠ تن وزن دارد و با راه اندازی آن چرخه تولید فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تکمیل می شود.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۰:۱۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد