آیا خودروهای آینده بی روح خواهند بود؟

آیا خودروهای آینده  بی روح  خواهند بود؟
جهان صنعتی به سرعت در حال تغییر است و تکنولوژی‌های جدید، زبان بیان این تغییرات هستند.

جهان صنعتی به سرعت در حال تغییر است و تکنولوژی‌های جدید، زبان بیان این تغییرات هستند. در صنعت خودروسازی نیز مانند سایر صنایع، این اتفاق به سرعت در حال انجام است.
با معرفی محصولات جدید در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توان نقشه راه خودروسازان برای آینده را دید. گویا قرار است محصولات آینده فراتر از یک خودرو باشند و آخرین تحولات تکنولوژی در آنها به کار گمارده شود.
به‌راستی باید پذیرفت خودروسازی امروز تلفیقی از هنر و تکنولوژی است و در نهایت، این تلفیق خودروهایی را به وجود ‌می‌آورند که سراسر هیجان هستند و تا ابد ماندگار.
اگرچه مقوله هنر از دهه‌های پیش، شاید از دهه 20 به صورت جدی، یعنی زمانی که ‌اتا‌ق‌سازان ماهر در اروپا شاهکارهای طراحی را پدید می‌آوردند، وارد صنعت خودروسازی شد اما می‌توان اوج هنر در طراحی را دهه 60 نامید، یعنی زمانی که زیباترین خودروی جهان یعنی جگوار ای‌تایپ در بریتانیا شکل گرفت. به گفته انزو فراری، جگوار ای‌تایپ زیباترین خودروی ساخته شده است.
روند طراحی‌های زیبا و خاص کماکان ادامه دارد و دستان مردانی توانمند خودروهایی زیبا را چون مجسمه‌های سیار راهی خیابان‌ها می‌کنند. البته باید به یاد داشت در دهه‌های 20 و 30 میلادی و قبل از اختراع ابر‌رایانه‌ها بسیاری از روند طراحی‌ها با ابزاری ساده صورت می‌گرفت، اما ماحصل آن شاهکارهایی تکرارنشدنی بودند.
امروز علاوه بر مقوله زیبایی،  خودروسازان جهانی با یکدیگر مسابقه تکنولوژی و به‌اصطلاح خلق آپشن‌های جدید را گذاشته‌اند و آپشن‌هایی که حتی در یک خودروی فوق‌لوکس در یک‌دهه گذشته موجود نبودند، امروز به راحتی در خودروهای متوسط استفاده می‌شوند و تنوع آنها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و ذهن انسان را به این نکته مشغول می‌کند که در آینده  خودروهای لوکس چه آپشن‌هایی خواهند داشت؟
شاید بتوان دغدغه عاشقان خودرو را این‌گونه بیان کرد که  توجه بیش از حد خودروسازان به مقوله تکنولوژی، نقش طراحی در خودروها کمتر می‌شود و در آینده کمتر شاهد طراحی آثار هنری و پرمفهوم خواهیم بود و بیشتر خودروسازان توجه خود را  معطوف به تولید خودروهایی بی‌روح می‌کنند که تنها اثر تکنولوژی شاید در حد افراط دیده شود.
به هر صورت برای عاشقان صنعت خودرو، برخی خودروها دارای روح هستند و گویا تمام اجزای آن با شما صحبت می‌کنند و گاهی اهمیت آنها از تکنولوژی‌های رنگارنگ بیشتر است.
بسیاری از خودروهای قدیمی حکایت شرایط اجتماعی- سیاسی-اقتصادی و فرهنگی دهه خود را بازگو می‌کنند؛ حکایت مهندسان نامدار و نابغه‌ای که اندیشه‌هایی بزرگ در سر داشتند و آثاری را خلق کردند که هنوز هم با گذشت زمان، غبار پیری بر تن آنها ننشسته است و کارشناسان و عاشقان دنیای اتومبیل به احترام آنها خواهند ایستاد.
این خودروها حکایت عصری را دارند که زندگی بشر طبیعی بود و روح انسانی در آن بیشتر دیده می‌شد و ترس ما از آینده حکومت ربات‌ها و ابررایانه‌ها در همه ارکان زندگی ما  خواهد بود، گرچه شرایط انسان‌های خاص را خواهد ساخت و قطعا مردان و زنانی هستند که با ادغام تکنولوژی و هنر بتوانند روح را به کالبد تکنولوژی بدمند تا معنای تکنولوژی دلپذیرتر و لذت‌بخش‌تر شود.
به نظر می‌رسد باید پذیرفت صنعت خودروسازی تا امروز مدل‌های بسیاری را خلق کرده است که با وجود پیشرفت تصاعدی تکنولوژی بازهم بسیارقابل احترام هستند و همگان در مقابل آن سر تعظیم فرود می‌آورند، زیرا دارای روح هستند و با دیدن آنها تجسم روزهای زیبای زندگی و پر‌جنب‌و‌جوش دیده می‌شود.
دنیای خودروها زیباست و در هر شرایط و زمان خودروها، با ما سخن می‌گویند چراکه این نیاز ماست که آنها را بسازیم.

منبع خبر: روزنامه دنیای خودرو
  ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵:۱۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد