ویکتور وکسلبرگ، مدیر دومین شرکت تولیدکننده آلومینیوم در روسیه

ویکتور وکسلبرگ، مدیر دومین شرکت تولیدکننده آلومینیوم در روسیه
ویکتور وکسلبرگ میلیاردري با اصلیت اوکراینی است که با ثروت 4/6 میلیارد دلار صد و سیزدهمین میلیاردر جهان در سال 2010 به حساب می‌آید. او ثروت خود را از صنعت نفت و فلزات به‌دست آورده و مالک و ريیس گروه رنووا، ‌یکی از مجموعه شرکت‌های بزرگ روسی است.
ویکتور وکسلبرگ میلیاردري با اصلیت اوکراینی است که با ثروت 4/6 میلیارد دلار صد و سیزدهمین میلیاردر جهان در سال 2010 به حساب می‌آید. او ثروت خود را از صنعت نفت و فلزات به‌دست آورده و مالک و ريیس گروه رنووا، ‌یکی از مجموعه شرکت‌های بزرگ روسی است.
ویکتور فلیکسوویچ وکسلبرگ در 14 آوریل سال 1957 در دروهوبیچ در غرب اوکراین متولد شد. او در سال1979 از دانشکده اتوماسیون و مهندسی کامپیوتر موسسه مهندسی حمل‌ونقل مسکو فارغ‌التحصیل شد. وکسلبرگ سپس در لابراتوار تولید لوله و پمپ به عنوان مهندس استخدام شد. او تا سال 1990 در این لابراتوار کار می‌کرد و پس از آن به دنیای کسب‌وکار رو آورد. وکسلبرگ تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در مرکز محاسبات آکادمی علوم روسیه ادامه داد و سپس در رشته ریاضیات، مدرک دکترا گرفت. او شرکت‌های مختلفی از جمله شرکت کوم‌وک در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی، اولیمپوس (تحصیلات عمومی) و شرکت کام در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی را تاسیس و مدیریت کرد. او در سال 1991 به همراه شرکایش شرکت رنووا را تاسیس کرد که مالک دو سوم سهام آن، شرکت کوم‌وک بود. او جانشین اول مدیرکل شرکت رنووا شد و تا سال 1996 در این مقام باقی ماند. وکسلبرگ در سال 1996 در تاسیس شرکت سیبریان اورالز آلومینوایا (SUAL) مشارکت داشت و به عنوان مدیرعامل آن انتخاب شد. از آن زمان تاکنون شرکت SUAL تبدیل به دومین شرکت آلومینیوم روسیه و نهمین شرکت آلومینیوم در جهان شده است. وکسلبرگ در سال 2003 به عنوان ريیس هيات‌مدیره این گروه انتخاب شد.
وکسلبرگ توانست در سال 1997 بيشتر سهام شرکت نفتی تیومن را از آن خود کند. او در سال 1998 به عنوان نایب‌ريیس شرکت نفتی تیومن (که بعدها با ادغام با شرکت بریتیش پترولیوم تبدیل به TNK-BP شد)، انتخاب شد. او همچنین در سال 1999 به عنوان یکی از اعضای هيات‌مدیره شرکت نفت و گاز نیژنوارتووسکویه و شرکت نفت و گاز ساموتلور انتخاب شد. او از سال 2007 به عنوان ريیس هيات‌مدیره شرکت RUSAL كار مي‌كند.
وکسلبرگ در سال 1995 به مقام ریاست هيات‌مدیره شرکت رنووا، یکی از شرکت‌های بزرگ و مترقی سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکار روسیه در زمینه آلومینیوم، نفت، انرژی، ارتباطات دوربرد و مخابرات و گستره‌ای از صنایع دیگر، درآمد. فعالیت اصلی این گروه در روسیه،‌ سوئیس، آفریقای‌جنوبی و ایالات‌متحده صورت می‌گیرد. دارایی‌های اصلی این گروه شامل شرکت نفتی TNK-BP و شرکت تولید‌کننده آلومینیوم RUSAL می‌شود. گردش سرمایه این شرکت در نیمه نخست سال 2007 بیش از 16/2 میلیارد دلار و سود خالص آن در همین دوره در حدود 184 میلیون دلار بود.
وکسلبرگ در سال 2000 به عنوان یکی از اعضای هيات‌مدیره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه انتخاب شد. وی ريیس کمیته همکاری‌های بین‌الملل این اتحادیه و عضو شورای همکاری اتحادیه کارآفرینان روسیه است. او در سال 2001 از سوی انجمن مدیران به عنوان کارآفرین و مدیر سال روسیه انتخاب شد. ویکتور وکسلبرگ در بسیاری از سازمان‌های عمومی فعال است و از اقتصاد، کسب‌وکار و فرهنگ روسیه حمایت می‌کند.
ویکتور وکسلبرگ ازدواج کرده، 2 فرزند دارد و در حال حاضر ساکن مسکو است. به گفته وکسلبرگ دخترش قرار است سهام عمده کسب‌وکار او و ثروتش و کنترل کامل کسب‌وکارش را زمانی که به سن 21 سالگی رسید به ارث ببرد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۰:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد